Donderdag 01/06/2023

Oscars

Waarom u nooit een Oscar zal kunnen kopen, en andere weetjes

null Beeld Danny Moloshok/Invision/AP
Beeld Danny Moloshok/Invision/AP

Een stoet sterren maakt zich klaar voor de 90ste uitreiking van de Academy Awards. Maar wat betekent zo'n avondje filmprijzen nu? Een overzicht in cijfers.

Jan Debackere

36 miljoen euro kost de Oscar-ceremonie. Een fiks bedrag voor een avondje, maar het brengt Los Angeles en omgeving nog meer op. De vele bezoekers, overnachtingen en uitgaven geven de stad een economische boost van naar schatting 107 miljoen euro.

89 keer al werden de Academy Awards georganiseerd. De eerste keer vond plaats op 16 mei 1929 in de Blossom Ballroom van het Hollywood Roosevelt Hotel. Driehonderd gasten woonden er de plechtigheid van nog geen halfuur bij. Iedereen die dat wou, kon toen voor 5 dollar (zo'n 4 euro) een ticket kopen voor de Oscars.

3.400 gasten hebben een uitnodiging op zak voor de Oscar-uitreiking in het Dolby Theatre in Los Angeles. Omdat die gasten tijdens de lange show soms ook weleens naar het toilet willen of een luchtje scheppen, staan er ook driehonderd 'seat fillers' klaar die meteen op de lege stoeltjes gaan zitten. Een tv-show met lege stoeltjes zou te slechte publiciteit zijn.

12.000 euro krijgt Jimmy Kimmel voor een avondje Oscars presenteren. Een bedrag waar Brusselse ICT-consultants alleen maar van kunnen dromen, maar voor een ster als Kimmel best een bescheiden bedrag. De eer om dit te mogen doen, en de bijhorende publiciteit, is ook niet min.

4 acteurs met een kleurtje maken kans op een Oscar in een van de acteurscategorieën. Vier op een totaal van twintig nominaties: echt goed is het niet en het relativeert meteen alle poeha over de diverse Oscars. Al is het wel al beter: de voorbije tien jaar waren 180 van de 200 genomineerde acteurs blank.

430,3 miljoen euro bracht Dunkirk tot nu al op. De film is de best verdienende van alle films die kans maken op de Oscar voor beste film. De meest lucratieve is echter Get Out: gemaakt voor amper 3,7 miljoen euro, heeft de film wereldwijd al ruim 208 miljoen euro opgebracht.

13 nominaties kreeg The Shape of Water van Guillermo del Toro. De film is daarmee torenhoog favoriet voor deze Oscars. Al zijn veel nominaties lang niet altijd een garantie op een overdonderend succes. De makers van La La Land hadden vorig jaar wellicht ook wel op meer dan zes beeldjes gehoopt na hun veertien nominaties.

7.258 leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences konden de voorbije maanden een stemformulier voor de Oscars invullen. Ze hadden tot dinsdag 17 uur de tijd om hun plicht te vervullen. Vijf jaar geleden waren er nog maar 5.856 stemgerechtigde leden.

2,1 miljoen euro voor een spotje van 30 seconden: adverteerders die hun commerciële boodschap aan de Amerikaanse Oscar-kijker wil slijten, moet daarvoor diep in de buidel tasten. De prijzen liggen ook een stuk hoger dan vorig jaar, toen een spotje gemiddeld 1,5 miljoen euro kostte. Niettemin zijn alle reclameblokken uitverkocht.

32,9 miljoen kijkers voor een bijna vier uur durende uitzending is een resultaat om trots op te zijn. Toch was het gemiddelde kijkcijfer van de Oscars vorig jaar een van de laagste ooit. Nooit eerder keken er minder mensen tussen de 18 en de 49 jaar, de doelgroep waar adverteerders spontaan bij beginnen te kwijlen. De verwachting is dat de kijkcijfers dit jaar opnieuw zakken.

13.000 glazen, 4.800 bordjes, 4.500 potjes, 6.000 cocktailvorken. De kans dat de 1.500 genodigden voor de officiële afterparty met een lege maag naar huis moeten, is nihil. Een leger koks en obers staat klaar om hen een zestigtal verschillende gerechtjes voor te schotelen.

327 euro: echt duur kun je het blinkende Oscar-beeldje niet noemen. Het 34 centimeter grote beeldje bestaat grotendeels uit metaal met een dun laagje goud eroverheen. Wie er toch aan denkt om een slag te slaan en het beeldje te verkopen: de Academy Awards hebben steeds een eerste kooprecht en zullen voor het beeldje dan maar 1 dollar (0,8 euro) moeten betalen.

3,2 miljoen euro kostte de jurk die Jennifer Lawrence in 2013 droeg op de Oscars. Het roze kleedje, een ontwerp van Raf Simons voor Christian Dior, is daarmee het duurste kledingstuk dat ooit op de Oscars werd gedragen. De vorige recordhoudster was Nicole Kidman, die in 1997 een kleinood van Dior droeg dat 1,6 miljoen euro kostte.

21 keer al mocht Meryl Streep zich klaarmaken voor een avondje Oscars. De actrice heeft daarmee het recordaantal nominaties achter haar naam. Streep won wel nog maar drie keer het felbegeerde gouden mannetje. Misschien komt er zondagnacht nog een vierde bij voor haar rol in The Post.

82.000 euro verzameld in een tasje: de Oscar-genomineerden mogen zich nu al in de handen wrijven voor de goodiebag die ze krijgen. Het pakketje bevat onder meer reisjes naar Tanzania, Griekenland en Hawaï, maar ook diamanten, lokaal geproduceerde sinaasappelen, een kookboek en producten om gewicht te verliezen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234