Donderdag 28/05/2020

Pauzeknop

Waarom ‘Three Billboards’ straks ook de Oscars wint

Abbie Cornish en Woody Harrelson ‘Three Billboards outside Ebbing, Missouri’. Beeld Merrick Morton

Wanneer de Golden Globes de Oscar voor beste film correct voorspellen, is dat in feite louter toeval. En dit jaar zouden ze toevallig gelijk kunnen krijgen.

Serieus moet je die Golden Globes niet nemen. In tegenstelling tot de Oscars, met zijn bijna zevenduizend leden uit de filmsector, worden de Golden Globes uitgedeeld door een honderdtal entertainmentjournalisten, waaronder een aantal voor wie het etiket fake news een compliment is. Maar omdat de prijzen elk jaar als eerste worden uitgereikt en niemand in Hollywood rond deze tijd van het jaar een uitnodiging afslaat om in de kijker te lopen – in de hoop straks voor een echte award te worden genomineerd – heten ze een barometer te zijn voor de Oscars.

In werkelijkheid hebben de Golden Globes de voorbije tien jaar slechts vijf keer de Oscar voor beste film ‘voorspeld’, en amper vier keer die voor beste regisseur. Logisch: bij gebrek aan de minste overlapping tussen stemgerechtigden of zelfs maar stemprocedure, zeggen de Golden Globes niets over hoe straks de acteurs, regisseurs en scenaristen in Hollywood – degenen die het niet doen voor een selfie – zullen stemmen.

Style over substance

Nee, dan zijn dingen als de Screen Actors Guild Awards en de Directors Guild Awards de komende weken een betere indicator voor wie begin maart met een Oscar aan de haal gaat. Maar ook daar lijkt alles in de richting van Martin McDonaghs uitmuntende Three Billboards outside Ebbing, Missouri te wijzen, die vannacht met de meeste Golden Globes aan de haal ging, in plaats van naar de gedoodverfde favorieten Dunkirk (Christopher Nolan) en The Shape of Water (Guillermo del Toro).

De eerste heeft mogelijk te vroeg gepiekt – de oorlogsfilm kwam uit in de zomer en lijkt vandaag niet erg top of mind meer – en sowieso kreeg hij ook in Hollywood soms het (onterechte) verwijt style te verkiezen over substance. De tweede is een verbluffend knap sprookje, en laat dat nu net ook zijn achillespees zijn: op The Lord of the Rings: The Return of the King na, heeft nog nooit een fantasyfilm de hoofdvogel afgeschoten, waaruit gerust mag worden afgeleid dat niet iedereen in Hollywood warm loopt voor het genre.

Orkaanvertolking

En dat maakt van Three Billboards outside Ebbing, Missouri mogelijk de Moonlight (lees: verrassende winnaar) van dit jaar. Enerzijds omdat het een hartverwarmende mix is van drama en humor, anderzijds omdat niemand er iets op tegen kan hebben, en de Oscar voor beste film sinds enkele jaren niet gaat naar de film met de meeste voorkeurstemmen, maar naar de film die – ietwat kort door de bocht, al komt het daar wel op neer – het prominentst opduikt in de top drie (of vier) van de Oscarleden.

De enige andere films die dit jaar van dat systeem kunnen profiteren, zijn het uitstekende The Post (Steven Spielberg) en het – excuus voor de superlatieven, maar het was een goed jaar – sublieme Lady Bird (Greta Gerwig). De eerste omdat hij gaat over – populair thema in de VS – de vrijheid van de pers, de tweede omdat in het jaar van #MeToo al zeker elke vrouw op Gerwig stemt. Maar geen van die twee heeft wat Three Billboards outside Ebbing, Missouri heeft: een orkaanvertolking van Frances McDormand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234