Woensdag 25/11/2020

DM ZaptRonald Meeus

Waarom ‘The Third Day’ de Europese ‘Twin Peaks’ is

Jude Law in 'The Third Day'.Beeld HBO

Ronald Meeus zet in DM Zapt de blik op oneindig. Vandaag: ‘The Third Day’.

In de derde aflevering van The Third Day weet je eventjes niet meer waar de lsd-trip die de geplaagde protagonist Sam (Jude Law) zonet op zijn tong had gelegd is geëindigd, en de waarneembare realiteit van het verhaal weer begint. Het universum van de zesdelige HBO-serie zit tegen dan zo diep gedrenkt in waanzin en absurditeit dat de twee nog moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn.

The Third Day begint als een typisch dorpelingen-met-een-duister-geheim-verhaal: Sam sukkelt door toedoen van een toevallige gebeurtenis met zijn wagen de getijdenweg van Osea Island op, een eiland in de monding van de Essex-rivier in het oosten van Engeland, en treft in de lokale dorpsgemeenschap een bende uiterst aimabele maar mysterieuze zonderlingen aan.

Dat dat getijdenpad gesloten is voordat hij terug aan het Britse vasteland geraakt, en hij dus de nacht moet doorbrengen op Osea, kon je evengoed al raden. Net als het feit dat Sam met een persoonlijke tragedie kampt (het vreselijke verlies van een kind) waarvan de pas helende wonde weer genadeloos wordt opengereten. Maar de tijdelijke ballingschap uit de bewoonde wereld zet al snel nog heel andere sluizen open: de oude tradities waarop die lokale gemeenschap draait, brengen tegelijkertijd vertier en gevaar voor deze verloren ziel, die doorheen de drie afleveringen steeds banger, kregeliger en nerveuzer wordt. En de dingen die je als kijker ziet, spelen zich meer en meer onder de hersenpan van de hoofdrolspeler af.

Filmisch komt The Third Day behoorlijk pompeus in beeld, en je zit je doorheen de drie afleveringen van de eerste sequentie (een tweede cyclus, rond een hoofdpersonage dat door Naomie Harris wordt vertolkt, komt deze week op Streamz) constant af te vragen of dit überhaupt allemaal wel ergens naartoe gaat. Dat doet het zeker, al hebben de scenaristen naar het slot toe wel het pad van de minste weerstand gekozen. Maar je blijft vooral kijken omwille van de situaties die constant de wanhoop blijven opvijzelen bij de stakker.

Het is misschien wat makkelijk om The Third Day te betitelen als de Europese Twin Peaks, maar er is wel een belangrijke parallel. In David Lynch’ originele serie (1989-1991) was het centrale mysterie gestoeld op een mythologische onderlaag die steek houdt voor een reeks met een Amerikaanse setting, met onder meer elementen uit native American-volksverhalen. Ook de vertelling van The Third Day is geplant in zo’n mythische bodem, al zijn dat hier dus oude Keltische motieven.

Het contrast tussen wat er speelt op dat eiland en hoe het in de echte wereld werkt, kwam het duidelijkst tot zijn recht in een scène waarin Sam vanaf de kust verlangend naar de felle gekleurde lichtjes aan de kustlijn van het Britse vasteland tuurde, met onder meer de contouren van een reuzenrad: het is maar drie kilometer zwemmen naar die behaaglijke oppervlakkigheid. En toch is ze zo ver weg.

The Third Day is te zien op Streamz.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234