Vrijdag 28/02/2020

DM Zapt

Waarom ‘The Outsider’ een Netflix-serie is op HBO

Ben Mendelsohn in 'The Outsider'.Beeld HBO

Ronald Meeus zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: HBO-serie The Outsider.

Met Watchmen, Chernobyl, seizoen twee van Succession en de derde en laatste jaargang van The Deuce was de Amerikaanse seriefabriek HBO ontzettend flink bezig vorig jaar. In het licht daarvan is het een beetje vreemd dat ze nu, bij de start van 2020, met iets als The Outsider komen: een prima police procedural met een bovennatuurlijk kantje, op zich niks mis mee, maar de gisteren op Telenet Play gestanste eerste aflevering kerft niet diep genoeg in de ziel. Toch niet voor het soort feuilletons dat we ondertussen al meer dan twee decennia gewend zijn van het tv-keurmerk.

De reeks komt nochtans van goed volk. Showrunner Richard Price zat eerder achter de HBO-parel The Night Of. Het scenario is (nu goed, dat wil ook weer niet zóveel zeggen) gebaseerd op een boek van Stephen King. Acteur Ben Mendelsohn legt een trieste menselijkheid in zijn personage van een flik die een kind verloren heeft, en nu de gruwelijke moord op een elfjarige jongen moet onderzoeken. En Jason Bateman schrijdt, na zijn rol in Ozark op Netflix, nog wat verder weg van zijn komische verleden als de gedoodverfde dader, een leraar Engels en honkbalcoach op de middelbare school van de small town-negorij waarin de reeks zich afspeelt.

Geloofsbrieven te over, maar The Outsider blijft een oerconventionele thriller, die alleen aan de uitgewoonde wetmatigheden van de klassieke whodunit ontsnapt dankzij zijn paranormale component: omdat er heel wat dingen gebeuren die normaal gezien niet kunnen, hoeven er niet te veel potentiële daders in beeld te komen. De serie werd getipt als een mix tussen True Detective en Twin Peaks, maar niets van die dubbele claim kwam tot bloei in de eerste episode: Mendelsohns detective Anderson is in de verste verte niet zo onpeilbaar uitgeteerd als de flikken uit de drie True Detective-seizoenen, en het dorpje telt te weinig weirdo’s om interessant te zijn als het levende decor, de genius loci, die Twin Peaks, Washington, was. Het bovennatuurlijke element lijkt alles ook maar een beetje kunstmatig in gang te houden.

Wat dat betreft is The Outsider een reeks die je eerder op Netflix zou verwachten: solide van makelij, goeie vertolkingen en een retestrakke, asgrauwe beeldvoering, maar er zit geen diepere menselijke laag onder de suspense. Je zou ze zo bij Stranger Things, Mindhunter, La Casa de Papel en het zonet al genoemde Ozark kunnen schuiven: prima serietjes, hoor, maar ze hebben o zo weinig écht te vertellen.

Hier en daar laten de personages in The Outsider wel een iets duisterder kantje van hun persoonlijkheid zien (“Ik hoop dat hij tegenwerkt”, laat Anderson zich ontvallen wanneer hij op weg is om de potentiële moordenaar in te rekenen), maar er wordt nooit tot in de abyssale dieptes van de menselijke psyche gedoken. Wat de betere HBO-serie dus wél doet, met een zekere vanzelfsprekendheid zelfs. En laat ons hopen dat die licht asynchrone structuur waarin het verhaal van The Outsider wordt verteld, later in de reeks nog effectief een narratieve functie krijgt, want anders is ook dat maar een extra laagje vernis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234