Maandag 09/12/2019

Film

Waarom Pixar-film 'Inside Out' er in sommige landen anders uitziet

In de Amerikaanse versie heeft Riley een bloedhekel aan broccoli. Beeld rv

Hebben kinderen in Japan een afkeer van dezelfde dingen als Amerikaanse leeftijdsgenoten? Animatiefilmstudio Pixar stelde zich de vraag, met als resultaat dat 'Inside Out' er niet in alle landen hetzelfde uitziet. Regisseur Pete Docter gaf uitleg aan nieuwswebsite Slate, nadat Pixar-ontwerper David Lally het weetje via Twitter had bekendgemaakt.

In 'Inside Out', opnieuw een schot in de roos voor Pixar zoals u kan lezen in onze recensie (****), zoomt regisseur Pete Docter ('Monsters, Inc.', 'Up') in op de emoties van een kind. Elk personage krijgt voor iedere basisemotie - Joy, Fear, Disgust, Anger en Sadness - een figuurtje aangemeten. Ze verpersoonlijken de verschillende emoties van de hoofdpersonages.

Fear, Sadness, Joy, Disgust en Anger. Beeld rv

IJshockey vs. voetbal

In de originele versie heeft hoofdpersonage Riley een bloedhekel aan broccoli. "We kwamen echter te weten dat dat in sommige andere landen totaal geen steek houdt", legt regisseur Pete Docter uit. In Japan zijn kinderen bijvoorbeeld dol op de groente. "Daarom vroegen we Japanse kinderen wat ze dan wel walgelijk vonden. Ze antwoordden groene paprika, dus hebben we de broccoli in drie aparte scènes vervangen door die groente."

Reddit-gebruikers vonden nog een reeks andere aanpassingen. In de Amerikaanse versie dagdroomt de vader over ijshockey, terwijl zijn gedachten in de aangepaste versie afdwalen naar voetbal. "Hoewel in sommige landen voetbal meer geliefd was, besloten ze toch om het op de hockey-versie te houden, omdat de personages van de film uit Minnesota komen. Het was dus logisch dat ze fan zouden zijn van hockey."

Identificatie

In totaal werden 28 graphics in 45 aparte shots aangepast aan de regionale verschillen. Dat maakt het een stuk makkelijker voor kinderen om zich met de 11-jarige Riley in de film te identificeren. En dat is precies waar de film om draait: depressie bij kinderen aankaarten.

Het is niet de eerste keer dat Pixar sommige shots uit zijn films aanpast. Zo zijn er vergelijkbare gevallen in bijvoorbeeld 'Monsters University': wanneer Randall cupcakes maakt met de boodschap 'Be My Pal' (wees mijn vriend), toont de internationale versie cupcakes met lachende gezichtjes.

'Anger'. Beeld rv
Een beeld uit 'Inside Out'. Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234