Zondag 20/10/2019

Nederhop

Waarom overklassen Nederlandse rappers de Belgen in onze hitlijsten?

De Nederlandse rapper Lil' Kleine is een vaste klant in de Belgische hitlijsten. Beeld ANP

Wanneer Nederlandse artiesten als Lil' Kleine, Boef of Kraantje Pappie met een single komen, kleuren de Vlaamse hitlijsten in een vingerknip oranje. Voor Belgische urbanartiesten blijft het echter moeilijk om in onze charts te belanden. Hoe komt dat?

De Nederlandse rapper Josylvio kwam begin maart de Belgische hitlijsten binnen op nummer 3 met zijn nieuwe album Hella Cash. Josylvio's landgenoten Lil' Kleine, Gers Pardoel en Boef kamperen al maanden in onze albumcharts, terwijl in de lijst nauwelijks Belgische rappers zijn te bespeuren.

Het is geen nieuw fenomeen. Sinds het succes van De Jeugd van Tegenwoordig, The Opposites en Kraantje Pappie is nederhop niet uit de Vlaamse hitlijsten weg te denken. Die Nederlandse overrompeling was een aantal jaar geleden makkelijk te verklaren: er waren simpelweg geen Belgische tegenhangers. Safi & Spreej en Tourist LeMC waren de eerste artiesten van eigen bodem die met succes tegengewicht boden. Vandaag regent het Belgische kwaliteitsvolle urbanmuziek, en toch blijven zij in de charts in de schaduw van onze noorderburen.

Sami Abdou werkt voor het Belgische kantoor van het Nederlandse hiphoplabel Top Notch, de thuishaven van rappers als Lil' Kleine, Ronnie Flex en Broederliefde. Hij heeft een verklaring voor het gebrek aan Belgische urbanartiesten in onze charts. "In Nederland zijn de artiesten niet afhankelijk van de traditionele media. Je hebt geen radiozender als 3FM nodig om je carrière te lanceren. Je gaat je fans zélf zoeken, via streamingdiensten. Wanneer Josylvio een nummer lost op Spotify haalt hij in een geen tijd miljoenen hits. In België gebeurt zoiets zelden."

Het is algemeen geweten dat België achterop hinkt wanneer het over streaming gaat. Maar voor het jonge publiek van hiphop, r&b, urban en pop is Spotify een onuitputtelijke bron van muziek die op de radio zelden wordt gedraaid. "Wanneer wij Belgen nieuwe artiesten willen ontdekken, gaan we haast noodgedwongen over de grens zoeken", zegt Tim Dalle, medeoprichter van het Antwerpse hiphoplabel Eigen Makelij en creative director voor hiphopartiesten. 'Woordenschat' is bijvoorbeeld een Nederlandse playlist op Spotify met ongeveer 350.000 volgers. Volgens Dalle en Abdou zijn zulke playlists hét platform om nieuwe Nederlandstalige muziek te ontdekken. "Nederlandse artiesten hebben daarom geen moeite om fans te bereiken, Belgische artiesten wel. Dat is het grote verschil tussen beide landen."

Fundamenteel probleem

Over de grens zit Spotify ingebakken in de cultuur. In Nederland lanceren streamingservices – en niet zozeer de media – nieuwe popsterren. De gatekeepers in België daarentegen zijn nog steeds de traditionele media, stellen Abdou en Dalle vast. "Belgische rapartiesten hebben een fundamenteel probleem: ze hebben geen platform om zich op voor te stellen", stelt die laatste. "In Nederland hebben ze werk gemaakt van mediaplatformen die op een juiste manier brengen wat er leeft in de scene."

De website Puna is zo'n voorbeeld, net als 101Barz, een initiatief van de publieke omroep BNN. In Wallonië pakte de RTBF vorig jaar uit met TARMAC. In Vlaanderen heb je FLUS, Chase en UrbaNice van radiozender MNM, maar die kanalen hebben niet dezelfde impact als de Nederlandse tegenhangers. Het is echter overdreven om te beweren dat er niets beweegt. "Platenlabels als Sony Music Belgium en Top Notch werken de laatste jaren hard om ruimte te creëren voor urban", blijft Dalle positief. Hij vindt ook dat de scene niet bij de pakken moet blijven neerzitten. "Het is makkelijk om met de vinger te wijzen naar de media, maar wij kunnen het probleem ook zelf proberen aan te pakken door de krachten te bundelen en een kwalitatief platform te creëren."

Er is een Belgisch publiek voor Nederlandstalige muziek. Anders zou het niet storm lopen voor shows van artiesten als Boef, hier tijdens Noorderslag in Groningen. Beeld ANP

Dalle en Abdou zijn het erover eens dat Vlaanderen een publiek heeft voor Nederlandstalige en dus ook Vlaamse artiesten. Hoe is het anders mogelijk dat Lil' Kleine meermaals de Lotto Arena uitverkoopt? Ook voor shows van Sevn Alias, Kraantje Pappie en Boef lopen Belgische fans storm. "Zulke artiesten hebben een jonge doelgroep die moeilijk te bereiken is. Een manier om hen te lokken is door de urbancultuur breed uit te spelen via verschillende kanalen. Het is een moeilijke uitdaging, maar daarom moet je die nog niet uit de weg gaan", klinkt het overtuigd.

Vandaag domineert Oranje onze hitlijsten, maar daar komt dus hopelijk snel verandering in. Vlaamse rappers als Bouzzy, Daniël Busser en Ramzi moeten niet onderdoen voor onze noorderburen. "Maar het vraagt tijd en expertise om dit aan te pakken", besluit Dalle. "Ze hebben in Nederland een serieuze voorsprong op ons, maar ik kan mij niet inbeelden dat wij hen nooit zullen inhalen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234