Vrijdag 06/12/2019

Netflix

Waarom Netflix steeds meer onder druk staat

Beeld EPA

Met een catalogus die de voorbije jaren gekrompen is, krijgt Netflix kritiek van zijn abonnees. Met ook de beurs die in de nek van het tv-platform hijgt wegens tegenvallende cijfers, moet Netflix zich bewijzen met eigen producties. Maandag volgen nieuwe kwartaalcijfers.

5.302 films en series hebben ze ter beschikking. Amerikaanse abonnees moeten dus niet meteen vrezen dat ze Netflix snel kunnen uitkijken. Alleen is dat aantal iets minder indrukwekkend als je weet dat diezelfde Amerikaanse catalogus enkele jaren geleden nog uit ruim 11.000 titels bestond. De daling zit lang niet alleen bij de B- en C-films waarop bijna geen kat zit te wachten, stelde de Amerikaanse site The Streaming Observer vast.

Die nam de top 250 van meest gewaardeerde films van filmsite IMDB erbij en ging ernaar op zoek op Netflix. Resultaat: slechts 31 van die 250 films zijn te bekijken via Netflix. Twee jaar geleden waren dat er nog 49.

Of in België dezelfde evolutie aan de gang is, is niet duidelijk, maar de catalogus is hier sowieso kleiner dan in de Verenigde Staten. Veel abonnees zullen het met lede ogen aanzien, al countert Netflix de kritiek door te stellen dat er een reden achter zit. Het streamingplatform trok de voorbije jaren steeds meer geld uit om eigen reeksen als House of Cards, Daredevil en Narcos te maken. Dit jaar trekt Netflix daarvoor bijna 6 miljard euro uit. Een gigantisch budget, waardoor er binnen enkele jaren een catalogus zou moeten zijn die voor de helft uit originals bestaat.

Op lange termijn is dat bovendien goedkoper dan steeds weer licentiedeals te moeten sluiten met externe producenten, meent Netflix. Zulke overeenkomsten moet je om de zoveel jaar hernieuwen, en dat kost handenvol geld. Concurrent Hulu bijvoorbeeld betaalde onlangs zowat 180 miljoen euro om alle 180 Seinfeld-afleveringen te mogen streamen. Dat geld besteedt Netflix liever aan eigen reeksen of films. In het begin is zo'n reeks misschien duur, maar op lange termijn brengt ze alleen maar op. House of Cards en andere series blijven altijd aanwezig in de catalogus en kosten niets meer eens ze gemaakt zijn.

Sterk merk

Netflix is ervan overtuigd dat de eigen reeksen het middel bij uitstek zijn om abonnees te werven en te behouden - om die reden investeert ook Telenet in eigen fictie - maar verschillende beursanalisten hebben daar zo hun twijfels bij. Na de vorige bekendmaking van de kwartaalcijfers bleek het platform al minder nieuwe abonnees aangetrokken te hebben dan vooropgesteld, en veel analisten vrezen nu eenzelfde scenario. Netflix kampt sowieso met veel afhakers en mensen die hun abonnement af en toe opzeggen, maar door de recente prijsverhoging zou dat aantal nog hoger liggen.

Daartegenover staan de kosten voor eigen content en de stijgende concurrentie van andere streamingplatformen. In België heeft Netflix alleen Telenet om tegen te vechten, op de thuismarkt heeft het met onder meer Hulu en Amazon stevige tegenstanders die ook diepe zakken hebben. Vooral Amazon vist steeds vaker in dezelfde vijver en heeft torenhoge ambities. In november pakt het bijvoorbeeld uit met het autoprogramma van ex-Top Gear-makers Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May. "We erkennen dat Netflix het sterkste merk is onder de streamingplatformen", oordeelt het investeringsbedrijf Wedbush. "Maar we zijn er zeker van dat Amazon met zijn eigen platform de oorlog heeft verklaard."

House of Cards. Beeld Netflix

Stijgende kosten, tragere groei... Voor de meeste analisten is het nu al duidelijk: wie nog Netflix-aandelen heeft, moet misschien eens overwegen die te verkopen. De streamingsite maakt maandag zijn nieuwe kwartaalresultaten bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234