Maandag 22/07/2019

column

Waarom negeren we Roemeense folk en transgenders in ‘De tijdloze’? We moesten ons schamen

Beeld Bob Van Mol

StuBru-presentator Stijn Van de Voorde loopt elke week voor de muziek uit.

Net als duizenden andere radio­luisteraars vulde ik afgelopen week mijn formulier in voor De tijdloze. Ik duwde voor het eerst een vrouw in mijn top drie en daar heb ik nu spijt van. Ik liet me wat mee­slepen door de hype.

Ik hoorde iemand in het radio­programma van Linde haar beklag doen over het gebrek aan oestrogeen in de lijst met ultieme klassiekers van Studio Brussel. Op Sinéad O’Connor, Stevie Nicks en Christine McVie na bestaat De tijdloze uit mannen. De woorden van Evelien Chiau van RoSa vzw charmeerden me: “We willen helemaal niemand verplichten om op iets of iemand te stemmen, maar we willen de mensen wel bewust­maken van het feit dat er zó weinig vrouwen in De tijdloze staan.”

Deze uitspraak getuigt van een zekere redelijkheid en daar hou ik van. Als iemand me zou verplichten om voor drie vrouwen te kiezen, bestaat er een grote kans dat ik nog liever stem op drie marginale nu-metalbands die het enkel over hun auto met vierwiel­aandrijving en hun wijf in de keuken hebben. Ik hou van de subtiliteit van ‘iemand bewust­maken van’.

RoSa vzw stelde attent voor om ‘Respect’ van Aretha Franklin op te nemen in mijn top drie. Ondanks mijn oprechte sympathie voor de uitvoering van Aretha Franklin, leek me dat wat vreemd. Otis Redding schreef ‘Respect’ in 1965. Ondanks het feit dat zijn originele versie moet onderdoen voor de cover, vind ik zijn statement interessanter. Een zwarte man, die in die tijd zelf geen respect kreeg in het grootste gedeelte van de Verenigde Staten, neemt het op voor meer erkenning voor de vrouw. Daar kan weinig tegenop. Ik koos voor ‘I Say a Little Prayer’, een prachtig nummer dat Burt Bacharach en Hal David aanvankelijk voor Dionne Warwick schreven. Zij werd in uitvoering eveneens genadeloos overklast door Franklin.

Toch hoort dat liedje niet echt thuis in mijn officiële top drie. Het is een prachtig nummer, maar de muziek­geschiedenis heeft voor mij persoonlijk nog straffere klassiekers voort­gebracht. Gelukkig heeft mijn muzikale voorkeur geen drol te maken met mijn respect voor vrouwelijke muzikanten. Vraag mij een top 100 en je krijgt er minstens 20. Carole King bijvoorbeeld. Op het einde van de jaren 60 schreef ze een hoop klassiekers, voor zichzelf en voor anderen. Alle respect voor ‘(You Make Me Feel Like) A Natural Woman’ van Aretha Franklin, maar de originele versie van Carole King is ook niet verkeerd. King verdient bovendien meer punten omdat ze het nummer zélf schreef. Dat maakt haar nog een stuk interessanter.

De tijdloze geef stemrecht aan vrouwen en mannen. Voorlopig kiezen beide geslachten eerder voor muziek van mannen. So be it. Het lijkt me persoonlijk ook logischer om Deep Purple, 3 Doors Down en Sisters of Mercy te vervangen door Beyoncé, Nina Simone, PJ Harvey of Adele, maar wie ben ik om de democratische wil van het volk te negeren? Er zou ook te weinig kleur in de lijst terug te vinden zijn? En hiphop! Dat klopt. Ik stoor me ook aan het gebrek aan trans­genders, grindcore­bands en personen met een handicap. En waarom negeren we Roemeense folk? We moesten ons schamen.

De tijdloze is geen maatschappelijk statement. Het is een simpele lijst met liedjes die veel muziek­liefhebbers leuk vinden. Hij zal blijven veranderen en evolueren. Gelukkig maar!

Al blijft het goed dat RoSa vzw de mensheid attent blijft maken op het feit dat vrouwen ook mooie muziek maken. Dat was mij persoonlijk reeds lang geleden opgevallen, maar niet iedereen kan voldoende tijd vrijmaken om zich degelijk te informeren. Ik weet dat ze het goed bedoelen.

Hopelijk beseft RoSa vzw wel dat mijn R.E.S.P.E.C.T. voor de vrouw (in het algemeen) niet afneemt als ik volgend jaar wel weer gewoon voor mijn échte favoriete nummers aller tijden stem.

Dat zijn nummers van mannen, maar daar hoef je verder weinig of niets achter te zoeken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden