Woensdag 22/01/2020

Waarom Miguel Wiels zijn K3-liedjes niet op Spotify wil

De meisjes van K3. Beeld EPA

Studio 100 heeft zijn liedjes opnieuw op Spotify gezet. Gisteren werd bekend dat K3-componist Miguel Wiels niet akkoord gaat. "Vroeger kregen we van Spotify een jaarlijkse afrekening van 140 euro", zegt hij.

Een tweet van Miguel Wiels, componist van K3: "De songs van #k3 op #spotify: ik ben tégen en sta niet achter die beslissing."

Had Studio 100 in 2011 niet al zijn liedjes van Spotify gehaald?
Miguel Wiels: "Dat klopt. We vonden het sop de kool niet waard. Voor het hele repertoire, waarbij best wat hits zaten, kregen we volgens mij een jaarlijkse afrekening van ongeveer 140 euro. Na een intern debat is toen beslist alle liedjes van Spotify te halen. Blijkbaar is die beslissing onlangs herroepen, want op Twitter zag ik opeens berichten passeren van mensen die verheugd zijn dat ze de liedjes van K3 op Spotify kunnen beluisteren."

Niet naar uw zin?
"Inderdaad, ik ben er principieel tegen. Ik wil niet dat mijn muziek gratis, of toch zo goed als, op internet wordt aangeboden. Ik begrijp dat er zo'n platformen bestaan en je zou kunnen zeggen dat dankzij Spotify meer mensen mijn muziek leren kennen, maar ik ben een andere mening toegedaan. Noem mij een ouderwetse artiest of componist, maar ik heb steeds meer het gevoel dat mensen in de creatieve sector verplicht worden om hetzelfde werk te doen voor minder geld. Akkoord, de cd-verkoop gaat achteruit. Maar moet ik mijn muziek daarom gratis aanbieden?"

Spotify is vandaag beter ingeburgerd dan in 2011. Zouden de opbrengsten het bedrag van 140 euro per maand intussen niet overstijgen?
"Dat denk ik niet. Studio 100 heeft sinds kort een nieuwe licentiehouder, die van mening is dat onze liedjes op deze manier bij meer mensen een bredere bekendheid zullen krijgen. Dat kan best zijn, maar behalve wat eergevoel hou je er volgens mij veel te weinig aan over."

U heeft over de verdeling van de liedjes niets te zeggen?
"Nee, ik schrijf de K3-liedjes niet alleen en Studio 100 heeft in se het recht om onze muziek te verdelen zoals het hen het beste uitkomt. Ik ben een zeer loyale partner en ik kan het democratisch proces niet tegenhouden, maar ik zal dit intern blijven aanvechten."

En extern?
"Ik denk dat beheersmaatschappijen als Sabam zich moeten verenigen om een vuist te maken en te zorgen dat de verloning die naar auteurs en artiesten gaat, correct blijft. Ik vrees ook dat labels onder invloed van platformen als Spotify steeds minder in jong talent zullen investeren, en steeds meer zullen kiezen voor grote namen met een lucratief model. Ik vind dat een kwalijke evolutie."

Miguel Wiels. Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234