Donderdag 22/10/2020

AchtergrondGaming

Waarom Microsoft het gamebedrijf achter ‘Doom’ en ‘Fallout’ koopt

Een greep uit alle gamereeksen die Microsoft erbij krijgt.Beeld Microsoft

Nu de technologiereus voor 6,4 miljard euro het Amerikaanse Bethesda overneemt, worden bekende gamereeksen als Doom, Fallout en The Elder Scrolls ineens Microsoft-merken. Dit kan de de hele videogame-industrie op zijn kop zetten. 

Dat Microsoft het Amerikaanse spellenbedrijf Bethesda overneemt voor 7,5 miljard dollar (6,4 miljard euro) was maandagavond een verrassing van formaat. Maar de timing van het nieuws, dat de twee bedrijven zelf naar buiten brachten, is allerminst een toeval. Op 10 november lanceert Microsoft namelijk een nieuwe gameconsole, de Xbox Series X, en enkele dagen later komt erfconcurrent Sony met zijn PlayStation 5 op de proppen. Een nieuwe consoleoorlog is nabij en de messen zijn – zoals iedere zeven jaar – geslepen.

Door de miljardenacquisitie zijn verscheidene bekende gameseries van Bethesda, waaronder Doom, Fallout, The Elder Scrolls, Wolfenstein, Quake en Dishonored, binnenkort Microsoft-merken, naast bestaande franchises als Halo, Minecraft, Gears of War en Forza Motorsport. Het zet daar concurrent Sony niet onmiddellijk een hak mee want de deal moet nog door de papiermolen, een proces dat tot medio 2021 kan duren. Pas daarna kan Microsoft beslissen om nieuwe games die door de Bethesda-ontwikkelaars worden gemaakt exclusief voor de aanstaande Xbox Series X-console en pc’s onder Microsofts Windows-besturingssysteem te maken.

Microsoft is de afgelopen twee jaar al stevig op het overnamepad geweest in de videogame-industrie. Vorig jaar nam het middelgrote bedrijven als Obsidian Entertainment, Double Fine Productions en Ninja Theory over, waarbij Microsoft er geen geheim over liet bestaan dat ze vooral werden ingelijfd om Xbox als gameplatform te versterken. “We willen iedere drie maanden een grote gamerelease”, zei Matt Booty, directeur van Microsofts pas versterkte gamestudio’s, eind vorig jaar in een gesprek met De Morgen. “Dat is waar we naartoe werken.”

Miljoenenverkoop

De studio’s die Microsoft in 2019 opslokte brachten voor die overname eerder bescheiden titels uit die vooral cultfenomeentjes werden, zoals Obsidians The Outer Worlds, Double Fines Psychonauts of Ninja Theory’s Hellblade: Senua’s Sacrifice. De omvang van de titels die Microsoft in portefeuille krijgt met de Bethesda-overname is van een heel andere orde. Doom Eternal, de recentste editie van de schietspellenreeks, sleet meer dan 3 miljoen exemplaren. Fallout 4, de laatste succesvolle Fallout-game (opvolger Fallout 76 was een commerciële flop), ging meer dan 12 miljoen keer over de toonbank. En The Elder Scrolls V: Skyrim was zelfs goed voor 30 miljoen verkochte stuks.

Een scène uit 'Doom Eternal'.Beeld Bethesda

Dat maakt het twijfelachtig of Microsoft in een verdere toekomst de volgende Doom, Fallout, The Elder Scrolls of Bethesda’s lang op stapel staande game Starfield wel exclusief voor zijn eigen platformen zal houden. Games met die commerciële impact passen beter bij de ‘platformagnostische’ strategie die het technologiebedrijf een jaar of zes geleden in zijn hele wezen is beginnen uit te zetten, toen CEO Satya Nadella aan het roer kwam. Office, Microsofts belangrijkste product, is op zo goed als alle platformen te vinden, van pc’s onder Microsofts eigen Windows over Apples iPhones en Macs tot Android-smartphones. Minecraft, een videogame die al sinds een overname uit 2014 een Microsoft-product is, bleef na die overname ook gewoon op PlayStation- en Nintendo-consoles verschijnen.

Microsoft geeft aan dat het de structuur van Bethesda heel laat na de overname en dat de 2.300 medewerkers van het bedrijf aan boord blijven. Daarmee koopt Microsoft heel wat potentiële toekomstige omzet, waarmee het zijn greep op de wereldwijde videogame-industrie vergroot. In 2019 was het bedrijf meer dan 130 miljard euro waard. Die greep was op zich al niet klein, want het haalde vorig jaar een omzet van bijna 10 miljard euro uit videogames alleen. Met de Bethesda-games erbij kan het wat dichter in de buurt van Sony’s jaarlijkse 13,5 miljard euro videogame-omzet geraken.

Einde der console-oorlogen

Strikt in de consolestrijd heeft Microsoft de afgelopen twintig jaar nooit een dominante positie gehad. Maar het staat wel sterk voor een nabije toekomst waarin abonnements- en streamingdiensten mogelijk de rol van de fysieke consoles zullen overnemen. Met Xbox GamePass, beschikbaar op de eigen console en Windows-pc’s, heeft Microsoft een abonnementsdienst met een uitgebreid aanbod dat met de komst van die ‘eigen’ Bethesda-titels aanzienlijk zal worden versterkt. En dan is er de streamingdienst xCloud, waarmee het keihard in concurrentie gaat met de Stadia-gamestreamingdienst van Google, maar dan met een aanbod van nieuwe en relevante games.

“Het is duidelijk dat ze PlayStation niet langer als hun aartsvijand zien”, stelde Joost Van Dreunen, professor videogamebusiness aan de universiteit van New York, in zijn analyse over de overname. “Een overname van deze omvang laat Microsoft toe om daar te gaan naar waar geen enkele concurrent hen kan volgen: die platformagnostische toekomst. Sony heeft twee keer zoveel Playstation 4’s verkocht als Microsoft Xbox One’s verkocht, en ik ben er zeker van dat dat niet zal veranderen in de aanstaande generatie. Maar Sony heeft een veel bescheidener aandeel in het volledige universum dat pc, console, mobiel en cloud gaming omvat.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234