Zondag 26/01/2020

Komen Eten

Waarom 'Komen Eten' niet zonder clichés kan

Lesley-Ann Poppe duikt deze week weer op in 'Komen Eten'. Beeld vier

De stereotiepe homo, de rondborstige blondine, de Gentse felle en de betweter. De vier 'oude bekenden' die deze week opduiken in 'Komen Eten' lijken wandelende clichés en zijn typerend voor het programma. We vinden ze heerlijk en ergerlijk tegelijk. Waarom kan 'Komen Eten' die clichématige figuren niet laten?

VIER mag zich in de handen wrijven. Een kijkcijferkanon lijkt deze week vrijwel gegarandeerd nu de vier meest spraakmakende kandidaten van de voorbije seizoenen de revue passeren in Komen Eten. De makers haalden daarvoor niet alleen publiekslieveling Lesley-Ann Poppe van stal, ook de flamboyante Glenn, de welbespraakte Brigitte en de betwerige Hugo mogen nog eens in de potten komen roeren.

Niet dat het slecht gaat met de cijfers of dat de makers van Komen Eten opeens zonder inspiratie zitten. Wel integendeel, het programma tovert net als in zijn glorietijd op het toenmalige VT4 wekelijks probleemloos de meest kleurrijke en gladde figuren uit zijn hoed. Alleen lijken die vaak het slachtoffer van typecasting en een montage die liefst zo cliché-bevestigend mogelijk is. Zonder een flamboyante homo, een niet al te snuggere blondine en een zakkerige betweter geen Komen Eten, lijkt het soms.

Langs de ene kant vinden we die figuren heerlijk. Ze brengen ons aan het lachen, we maken er dankbaar grappen over op Twitter en we hebben de volgende dag iets om over te praten aan de koffieautomaat. Tegelijkertijd ergeren we ons dood. Want er zijn genoeg homo's zonder verwijfde trekjes die kunnen koken, net zoals niet elke blondine nodeloos in de schijnwerpers wil staan met een iets te diepe decolleté.

Niet doelbewust

"We moeten daar niet flauw over doen, we proberen een bont gezelschap bij elkaar te krijgen dat voor leuke tv zal zorgen", erkent VIER-woordvoerder Maarten Moeys. "Maar het is zeker niet de bedoeling om een hoop clichés op elkaar te gooien. We zouden niet willen dat ons programma daarvoor bekendstaat."

De selectieprocedure is volgens Moeys zo gemaakt dat op het einde enkel enthousiaste persoonlijkheden overblijven. "Het selectieproces is minder sexy dan mensen zouden vermoeden. Wij sturen geen mensen naar pakweg Carré of het Sportpaleis om op zoek te gaan naar een bepaald type kandidaten. Zij vinden ons." Na de laatste oproep voor kandidaten kwamen volgens VIER zoveel inzendingen binnen dat de zender zelfs nog voor het volgende seizoen uit de oproep kan putten.

"Komen Eten gaat al zolang mee. Mensen die zich kandidaat stellen weten wat ze kunnen verwachten en willen ook graag aan dat programma meedoen. Dan hou je vanzelf extraverte persoonlijkheden over."

Glenn uit 'Komen Eten'. Beeld vier
Profetische woorden van Brigitte. Beeld vier

Kan het ook zonder de clichés? Jan Eelen probeerde voor de lancering van VIER het roer van de VT4-sterkhouder volledig te gooien. "Het programma was een machine geworden die enkel op zoek was naar straffe uitspraken", luidde de drijfveer. De menselijkheid moest teruggebracht worden. "Het pure uitlachen is er niet meer bij in het nieuwe Komen Eten." De soms net iets te aangebrande commentaar van Peter van Asbrouck werd afgevoerd en ook snuisteren in de kamers van de kandidaten zat er niet meer bij.

De afgevijlde, opgekuiste versie van Komen Eten, waarin "de mens" centraal stond, werd uiteindelijk een regelrechte flop. Mensen willen Het Journaal niet verteren met levensportretten van mensen die toevallig kunnen koken, maar met lachwekkende uitspraken en grappige situaties van diegenen die dat het liefste niet kunnen. "Ik begrijp niet dat ik mij daar ooit mee heb beziggehouden", verzucht Eelen nu.

De spraakmakende kandidaten die nog eens aan 'Komen Eten' mogen meedoen. Beeld vier

De nieuwe Lesley-Ann Poppe

De meeste kandidaten weten waar ze aan beginnen en lijken er schijnbaar geen erg in te hebben om op een bepaalde manier geportretteerd te worden. In sommige gevallen meten ze zichzelf zelfs probleemloos een clichérol aan in de hoop een nieuwe Lesley-Ann Poppe te worden.

De 21-jarige Shallie Abbiusi deed mee aan de Italiaanse week van Komen Eten liet zich in P-Magazine ontvallen dat ze wist waar ze aan begon. Naar eigen zeggen werd ze wel zelf benaderd met de vraag om mee te doen. "Waarschijnlijk zochten ze nog een blond tuttemieke met Italiaanse roots", grapt ze. "Ik heb lang getwijfeld, want het blijft uitlach-tv, hè? Maar we mochten ook op bezoek bij Piet Huysentruyt in de Ardèche. Dat heeft me over de streep getrokken." De aandacht en de covershoot in het mannenblad zijn achteraf uiteraard mooi meegenomen.

"Ik heb lang getwijfeld, want het blijft uitlach-tv, hè?" Shallie Abbiusi wist waar ze aan begon toen ze meedeed aan Komen Eten. Beeld p-magazine

Karikatuur

De vraag is nog maar of het zonder de clichés moét. Je kan niet de ene dag aan de koffieautomaat grapjes maken over de kandidaten van Komen Eten en de volgende dag de integriteit van het programma in vraag stellen op Twitter.

"Mensen geven snel hun mening op Twitter en zijn dat de volgende dag alweer vergeten. Niets zo gemakkelijk", stelt Moeys. "Dat mensen het programma soms in vraag stellen heeft meer te maken met de karikatuur die ervan wordt gemaakt, dan met het programma zelf."

Lesley-Ann Poppe zorgt voor kijkcijferboost

De eerste aflevering van de speciale 'Komen Eten'-week, waarin Lesley-Ann Poppe haar gasten een diervriendelijk menu voorschotelde, was meteen een kijkcijfersucces.

Met 428.000 kijkers neemt de week met spraakmakende gasten alvast een vliegende start. De meest bekeken aflevering van dit seizoen was die met Adriano in de Italiaanse week. Hij kreeg met 488.412 kijkers meer bekijks dan Lesley-Ann Poppe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234