Maandag 06/07/2020

Imagine Dragons

Waarom iedereen houdt van Imagine Dragons, een draak van een groep

Imagine Dragons. Beeld Omar Vega/Invision/AP

Imagine Dragons speelt vanavond in Sportpaleis. In een oogwenk vlogen zo goed als alle tickets de deur uit. “De grootste rockgroep van 2017” worden ze dan ook genoemd, zelfs door critici die het viertal uit Vegas liefst met pek en veren insmeren. Wat verklaart hun immense succes?

Vanavond treedt Imagine Dragons op in een zo goed als uitverkocht Sportpaleis. Alleen nog een handvol tribuneplaatsen – met belemmerd zicht, zoals dat heet – blijven over. Maar aan nosebleed seats hebben hun jonge fans natuurlijk geen boodschap. Fans die de groep vorige zomer aan het werk zagen op Rock Werchter, weten waar ze vanavond willen staan: pal in een van de luid aanzwellende publiekskoren op de parterre, of in de aan manische waanzin grenzende, gillende spionkop.

Niet kwaad voor een groep die door media bijna voortdurend onder vuur wordt genomen voor zijn generische pop, met “uitgewoonde rockclichés”
(The Independent), “bombastische lijdensverhaalfantasieën” (Financial Times), en “glimmende grootsheid” (The Irish Times). En dat zijn dan nog de mildere besprekingen die niet bewust de draak steken met hun megalomane geluid. “Subtiliteit is inderdaad een attribuut waar ik mee worstel”, geeft frontman Dan Reynolds trouwens zelf grif toe.

Daartegenover staat wereldwijd succes en een hechte fanbasis. Hun laatste album Evolve behaalde het hoogste aantal streams ooit voor een alternatieve rockgroep in de eerste week van release. Opvallend genoeg danken ze dat slechts voor een klein percentage aan hun populariteit in playlists. Zo’n 70 procent van de streams halen ze uit actieve zoekopdrachten van fans. Evolve kon op die manier in vijf landen platina verzilveren, en goud in twaalf andere, waaronder België. Intussen ging de teller vlotjes over het miljard Spotify-streams, en verbrak de single ‘Believer’ een dertien jaar oud record op de alternatieve radio in de Verenigde Staten. De song piekte er liefst twaalf weken op één. Die single en ‘Thunder’ haalden ook platina in België.

Tieners

En dat voor een groep die de wereld naar eigen zeggen in twee kampen opgedeeld ziet: hardcore fans die elke plaat kunnen meezingen, en mensen die zich zelfs geen songtitel voor de geest kunnen halen. Wie geboren is voor 1990 valt meestal in die laatste categorie. 

Volgens de groep ligt de sleutel tot hun megasucces bij een muzikale aanpak die naadloos aansluit bij de leefwereld van hun publiek: tieners. “Er zijn heel veel groepen die hun sound halen bij legendarische groepen”, herhaalt Reynolds in interviews. “Met die throwback bands hebben we bitter weinig op. Wij halen onze inspiratie bij alle populaire muziek uit dit eigenste decennium.” De groep focust daarom net zo erg op hiphopbeats en EDM-drops als op catchy popriffs. En hoewel ze zichzelf officieel een rockgroep noemen, krijgen gitaren meestal een verwaarloosbare rol toebedeeld.

Volgens labelbaas Gary Kelly kon je hun wereldwijde succes vijf jaar geleden al voorspellen: “Ze hadden van dag één zo’n groots geluid dat ik hen meteen in arena’s zag spelen.” Met de bombastische stadionrock van hun debuut
Night Visions (2012), waarin je zowel echo’s uit de hiphop als EDM kon opvangen, schoot de groep in Amerika effectief meteen naar de top. Vijf jaar na datum houdt dat album trouwens nog steeds stand in de Amerikaanse top 200 van best verkochte platen.

Holebi's

Reynolds – een heteroseksuele mormoon, openlijk worstelend met de strenge zeden binnen zijn gemeenschap – vond ook een grote en trouwe aanhang bij holebi’s. Zo zette hij de schouders onder de documentaire Believer en het LoveLoud Festival, die bewustzijn willen oproepen over de acceptatie van seksuele voorkeur.

De alomtegenwoordigheid van hun songs plaveide echter net zo goed de weg naar constant succes, gelooft de groep. Zo leenden ze hun muziek uit aan grootschalige campagnes voor Nintendo Switch of Microsoft, en de soundtrack van een blockbuster als Suicide Squad. En voor de release van Evolve werkte het viertal naar eigen zeggen eerst een langetermijnstrategie uit met Spotify, Apple Music en Amazon. Creativiteit laten bijsturen door marketingvernuft en multinationals: whatever it takes, zingt Imagine Dragons niet toevallig op zijn laatste plaat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234