Donderdag 18/07/2019

Spider-Man

Waarom Hollywood alweer een nieuwe film over de rood-blauwe held in de steigers zet

Beeld rv

Nu Sony en Marvel een afspraak hebben rond de rechten op superheld Spider-Man, staan er alweer nieuwe films op stapel. Met alweer hetzelfde verhaal. Wie zit daar nog op te wachten?

Sinds Sony Pictures Entertainment in 1999 de filmrechten op Marvel-personage Spider-Man kocht, maakte de studio al vijf films. De eerste drie tussen 2002 en 2007, tien jaar later kreeg de trilogie al een reboot onder de noemer 'The Amazing Spider-Man'. Acteur Tobey Maguire werd ingeruild voor Andrew Garfield, maar het verhaal bleef zo goed als identiek. En met de nieuwe deal tussen Sony en Marvel (zie kader) staat er alweer een nieuwe reboot voor de deur. Hallo, Hollywood?

"Het toont aan dat Hollywood met bloedarmoede kampt", vindt professor Roel Vande Winkel van Instituut voor Mediastudies (KU Leuven). "Al is de keuze om weer helemaal opnieuw te starten ook erg logisch te verklaren. Voor volwassenen is die vijf jaar tussen de laatste en de nieuwe film veel te kort. Maar voor jongeren is die vijf jaar een groot verschil. Zestienjarigen die naar zo'n superheldenfilm gaan kijken, zijn diezelfde film vijf jaar later misschien ontgroeid. Intussen is dat jonge publiek wel weer vernieuwd, zodat een nieuwe reeks films een nieuwe lading zestienjarigen kan aanspreken. Dat is het mechanisme dat hier achter zit."

Beeld rv

Pak, masker en boekentas

Tegelijk heeft het natuurlijk ook veel te maken met de franchise en alle merchandise die ermee gepaard gaat. Vande Winkel: "Ik heb zelf een zoontje van zeven. Hij heeft een pak, een masker en een boekentas van Spider-Man. Toch heeft hij nog geen enkele van die Spider-Manfilms gezien. Hij kent het personage van de tekenfilmseries op televisie en via zijn vrienden op school. Over drie jaar, wanneer de volgende film in de bioscoop wordt verwacht, is hij tien. Misschien dat ik tegen dan wel met hem zal gaan kijken. Voor de filmstudio's is het gewoon een kwestie van hun figuren actueel te houden."

Zo werden er in totaal al negen animatiereeksen rond Spider-Man gemaakt, waarvan vier in de laatste vijftien jaar. Bovendien zijn films steeds vaker een vehikel naar een intussen grotere markt: de game-industrie.

"Van elke film bestaat een computerspel, dat zelfs regelmatig meer opbrengt. Maar daar moet natuurlijk nog altijd eerst een film aan vooraf gaan."

Al wil dat niet zeggen dat superheldenfilms per definitie bedoeld zijn voor tieners. Neem nu de laatste Batmanfilms van Christopher Nolan. "Die zijn opmerkelijk donkerder dan de vorige reeks", zegt Vande Winkel. "Daar zou ik mijn kinderen niet mee naartoe nemen. Maar in het geval van Spider-Man is er duidelijk gekozen om zich te richten op een jeugdig publiek."

In het geval van Sony wordt dat verhaaltje misschien krampachtig vaak opnieuw verteld, maar daar heeft de studio reden toe. Spider-Man is de enige superheld in haar portefeuille, in tegenstelling tot Disney die met alle andere Marvelfiguren meer kan variëren. Al kan dat herkauwen van bestaande verhalen ook ingegeven zijn door koudwatervrees.

"Een verhaal als dat van Spider-Man heeft zijn deugdelijkheid bewezen", zegt Vande Winkel. "Wanneer men een nieuw personage ontwerpt, kan dat aanslaan maar net zo goed mislopen. En dan is er een groot budget geïnvesteerd, zonder dat het veel oplevert. In 2011 heeft Warner Bros. bijvoorbeeld een film gemaakt rond de DC Comics-figuur Green Lantern. In de Verenigde Staten is dat een gekend personage, maar in Europa is die bekendheid heel wat minder. Bijgevolg heeft die film bij ons niet veel potten gebroken."

Conclusie: Hollywood zal Spider-Man blijven uitmelken. Zolang de films de nodige dollars in het laatje brengen, natuurlijk.

Spider-Man: het monsterverbond

Deze week kondigden Marvel Studios en Sony Pictures een deal aan rond Spider-Man. In 1999 had Sony de filmrechten op het personage van stripuitgever Marvel gekocht. Tien jaar later nam The Walt Disney Company Marvel Entertainment en de bijhorende filmstudio over. Wat volgde was een gekke constructie.

Vandaag brengt Marvel de ene na de andere superheldenfilm in de biscoop, zoals Iron Man, The Hulk of Captain America. Maar in verhalen als The Avengers, waarin normaal alle helden van Marvel's Cinematic Universe aan bod komen, ontbreekt steevast het populaire personage Spider-Man, omdat Sony nog steeds de filmrechten bezit. Moederbedrijf Disney heeft alle nevenrechten en investeert gretig in animatiereeksen en merchandise. Maar een eigen film zou de kroon spannen.

Na jaren van onderhandelen gaat Sony nu akkoord met een monsterverbond. Na het minder succesvolle The Amazing Spider-Man 2 heeft de studio nood aan een echte frisse wind. Het zet de deur nu open naar Marvel Studios, dat het personage Spider-Man binnenkort mag gebruiken in een film. Volgens The Hollywood Reporter gaat het om de nieuwe Captain America: Civil War, voorzien voor 2016. Een jaar later zal de studio zelf een nieuwe film maken, in coproductie met Marvel.

Met de deal zou geen geld gepaard gaan. Sony hoeft voor haar nieuwe films geen royalty's af te staan aan Marvel, in ruil voor het uitlenen van het personage in Marvelfilms. Bovendien wordt de nieuwe Spider-Man in samenspraak bedacht, waardoor hij alleen maar beter kan worden. Al verwoordt Sony-CEO Michael Lynton het liever groothartig: "Dit is de juiste beslissing voor de franchise, onze business, voor Marvel en de fans."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden