Donderdag 08/12/2022

Film

Waarom God boos is op de Academy

Mel Gibson ontmaskert zich in 'Hacksaw Ridge' als een katholieke fanboy. Beeld AP
Mel Gibson ontmaskert zich in 'Hacksaw Ridge' als een katholieke fanboy.Beeld AP

Dinsdag werden in Hollywood de Oscarnominaties bekendgemaakt. Mel Gibson's Hacksaw Ridge maakt kans op zes beeldjes, terwijl Martin Scorsese’s Silence het moet stellen met één magere nominatie. God en filmjournalist Lieven Trio zijn boos.

Lieven Trio

Tien jaar lang zat Mel Gibson in het vagevuur. Geen studio die hem na zijn antisemitische uitspraken in 2006 nog een film wilde laten regisseren. Maar met zes Oscarnominaties voor zijn comebackfilm Hacksaw Ridge verrijst hij nu uit de artistieke dood. Zelfs in belangrijke categorieën als beste film en beste regie mag Mel plots weer meespelen.

Heeft Hollywood hem vergeven? Of hebben ze bij de Academy gewoon dringend een bril nodig? Hacksaw Ridge – waarin Andrew Garfield een soldaat speelt die zonder wapens, maar mét een extreem diepgeworteld geloof in God naar de Tweede Wereldoorlog trekt – vertoont namelijk enkele opvallende gelijkenissen met Silence, de nieuwe film van Martin Scorsese. Die gaat over een Portugese priester die in de 17e eeuw naar Japan reist om er zijn geloof te prediken. En die priester wordt gespeeld door, jawel, Andrew Garfield. Silence kreeg één schamele nominatie, voor de beste cinematografie dan nog. Heeft de Academy per ongeluk de nominaties die voor Scorsese bedoeld waren, aan Gibson toegeschreven?

Lieven Trio. Beeld Olivier Van Godtsenhoven
Lieven Trio.Beeld Olivier Van Godtsenhoven

De kans is klein. Veel waarschijnlijker is dat de Oscarstemmers het brute spektakel van Gibson verkozen boven de veel intelligentere, introspectieve stijl van Scorsese. En dat is zorgwekkend.

De fanboy en de denker

Gibson en Scorsese zijn beiden diep katholiek, maar ze vertalen dat op een totaal andere manier. Kijk naar de Jezusfilm die ze allebei ooit maakten: Gibson's The Passion of the Christ (2004) is bloederige martelporno, terwijl Scorsese’s veel interessantere The Last Temptation of Christ (1988) verkent wat er zich allemaal in Christus’ hoofd afspeelde.

Ook Hacksaw Ridge en Silence liggen mijlenver uiteen. Gibson toont het geloof van zijn dappere soldaat Desmond Doss als een evidentie. Hij is bovendien zó gelovig dat hij op het slagveld een onkwetsbare superheld wordt. Een oppervlakkige visie, die Gibson als een katholieke fanboy ontmaskert. Scorsese daarentegen is een denker, een twijfelaar. Hij stelt de overtuiging van zijn personages constant in vraag, en zoekt in Silence naar de ware betekenis van geloof. Ik ben zelf atheïst, maar deze film liet me bijna drie uur lang over religie nadenken. Hacksaw Ridge voelde aan als potsierlijke propaganda.

Hacksaw Ridge heeft enorme technische kwaliteiten, en Silence ook zijn gebreken. Maar dat de Academy Gibson als de betere filmmaker erkent, moet zelfs God in hoogsteigen persoon – naar het schijnt meestal een relaxte kerel – woedend maken.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234