Maandag 06/04/2020

Toto

Waarom eighties-hit 'Africa' van Toto het verdient om in 'De Tijdloze' te staan

Beeld RV

Van de allereerste aflevering van Netflix-topper Stranger Things tot een Facebook-groep die het nummer nu koste wat het kost naar de top van de Tijdloze op StuBru wil piloteren. 'Africa’ van Toto beleeft 35 jaar na de release zijn renaissance. Muzikanten en dj’s ontrafelen het geheim. 

1. Traag genoeg voor al uw feesten

Als dj kun je met 'Africa' werkelijk alle kanten op. "Het tempo is ideaal om de laatste dronken feestgangers vriendelijk in te lichten dat het feest voorbij is", weet Kristof Michiels ofte DJ 4T4. "Maar ondertussen weet ik dat het ook vroeger op de avond kan, als break." 

Gerrit Kerremans, de muziekcoördinator van de VRT, mixt het nummer moeiteloos tussen hippe midtempo danstracks die nu populair zijn – "zelfs de intro en outro zijn perfect" – en Jimmy Dewit (dj Bobby Ewing) durft 'Africa' zelfs in te zetten als openingsnummer. "En na 90 beats per minute kan alles, of vlot naar hiphop of soul. Traag is goed." 

 2. Wat een stem!

Een tikkeltje verrassend misschien, maar Toto-frontman David Paich manifesteert zich in 'Africa' als een echt goede zanger. Michiels: "Weinig zangers kunnen het nummer aan, omdat Paich erg laag én verschrikkelijk hoog zingt." 

Zanger Daan Stuyven beschouwt 'Africa' zelfs als een gezondheidstest. "Ik verplicht mezelf elke keer om mee te zingen. Als ik de hoge noten niet haal, dan weet ik dat ik minder moet roken." 

En dat Toto nooit opduikt in lijstjes van straffe muzikanten, blijkt een schabouwelijke vergissing. Stuyven: "De broers Porcaro (Jeff op drums en Steve achter de synthesizer, red.) zijn geweldige studiomuzikanten. De solo is nogal sullig en langdradig, maar fantastische reclame voor de synthesizers van die tijd." Het betreft hier trouwens een Yamaha GS 1, gecombineerd met een marimba.

3. Het gaat werkelijk nergens over

"It's gonna take a lot to take me away from you/There's nothing that a hundred men or more could ever do/I bless the rains down in Africa/Gonna take some time to do the things we never had."

"Blanke Amerikanen die vol weemoed en nostalgie zingen over Afrika, het kan politiek correcter. Maar is hij nu verliefd op het continent, of op een vrouw?" vraagt Daan Stuyven zich af. "Of verwart hij de twee, wat na een week in Afrika weleens gebeurt?" Maar is er eigenlijk iemand die weet welke diepe gevoelens Toto hier probeert te vertolken? 

De tekst biedt alvast weinig duidelijkheid: er wordt gezongen over de Kilimanjaro, oude wijze mannen en een vrouw die met de vlucht van halfeen aankomt. Maar misschien zit net daarin de kracht: van liefdesverdriet tot strijdbaarheid, 'Africa' is een passe-partout voor allerlei emoties die luidkeels geuit moeten worden. "Er is toch bijna niemand die er níéts bij voelt", heeft dj Nadiem Shah al gemerkt. Voor hem is 'Africa' een tijdloos nummer over liefde en vriendschap. "Het is toch wel dat gevoel dat bovendrijft?"

Volgens Stuyven gaat 'Africa' eigenlijk helemaal nergens over. "Het is zelfs behoorlijk onnozel." Gelukkig heeft drummer Jeff Porcaro ooit een tipje van de sluier gelicht: "Een blanke jongen wil een nummer schrijven over Afrika, maar omdat hij er nooit geweest is, kan hij enkel vertellen wat hij op tv gezien heeft." Inderdaad, slaat werkelijk nergens op.

4. De heroïek van het refrein

"Dat moment dat je die drumroll naar het refrein toe hoort: complete heroïek", jubelt Stuyven. Muziekblad NME plaatste 'Africa' ooit op nummer 32 in zijn lijst van 'meest explosieve refreinen' en Jimmy Dewit draait na die drums altijd even het geluid dicht, om de enthousiaste meezingers alle ruimte te geven. "Het heeft een hoog 'wauw sje wee'-gehalte. De hele dansvloer zingt mee, terwijl ze de tekst pas kennen vanaf 'away from you'. Alles wat daarvoor komt, is gebrabbel. Heel schoon." 

5. Prima productie

Veel kinderliedjes klinken vrolijk, maar ook erg goedkoop. Die valkuil weet Toto vakkundig te vermijden. "De song is happy, maar nooit melig of zeemzoeterig", oordeelt Michiels. 

Dewit: "We hebben het over de eighties, en toch is de productie briljant. Het klinkt als filmmuziek. Hoe luid je dat nummer ook zet, het doet nooit pijn aan de oren. Probeer dat maar eens met AC/DC: aangenaam is dat niet. Toto heeft altijd een mild, warm dekentje over zich."

Het geheel is bezwerend, vindt Gerrit Kerremans: "Die continue groove, de flinterdunne percussie en de wonderlijke meerstemmige samenzang."  

6. Hun tijd ver vooruit

Vijftien jaar geleden ontpopten 'All Night Long' van Lionel Richie of 'Dreams' van Fleetwood Mac zich van guilty pleasure tot onverwoestbare classic, merkt Michiels op. En het lijkt erop dat 'Africa' ook eindelijk die status heeft bereikt. "Misschien waren ze hun tijd vooruit en passen ze meer in deze poppy tijdgeest." Of is het onze hang naar eighties-nostalgie, zoals in Stranger Things?

Niks van, vindt Daan Stuyven. 'Africa' is nooit weggeweest. "Je moet het hele jaar klaar staan om het nummer mee te zingen, als een sportman voor de dopingcontrole. Want je weet nooit wanneer het komt." 

Stemmen voor de Tijdloze kan hier, de Facebook-pagina vindt u hier.
Toto treedt 18/03 op in Vorst Nationaal, gracialive.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234