Dinsdag 24/11/2020

AchtergrondPresidentsverkiezingen VS

Waarom Donald Trump een godsgeschenk is voor gadgetmakers

Beeld Getty Images

Van hondenpoepzakjes tot wc-borstels: de retailwereld wordt overspoeld met maffe Trump-prullen. Maar wie wordt er daadwerkelijk beter van wanneer je ze aanschaft?

Veertien pagina’s. Zo lang is de lijst met officiële Donald-Trumpmerchandise op zijn eigen website. Wie echter wereldwijde online en offline giftshops raadpleegt, weet dat de man duizenden designs inspireerde. Er zijn Donald-Trumpsokken, ­inclusief wapperende haardos, Donald-Trump­puntenslijpers en Donald-Trumpbadsponzen. Wie wil, kan zijn volledige huis Trumpstyle decoreren, met handdoeken, servies, hondenspeeltjes en ‘gebakken-luchtverfrissers’, kwestie van de ­lockdown nog wat pittiger te maken.

Het is logisch dat de 45ste president van de Verenigde Staten een muze is van merchmakers aller landen. Zijn oranje huidskleur doet je ­afvragen waarom zelfbruinermerken nog niet op de kar zijn gesprongen om hem te claimen als influencer, zijn haar is de verpersoonlijking van tumbleweed en zijn kleine boze mondje smeekt gewoon om een anusmop. Van anus gesproken: er zijn opmerkelijk veel gadgets waarbij een plastic Trump ­dingen in de poep krijgt. Om nog maar te zwijgen van de hondenpoepzakjes met zijn ­portret.

Tekenfilmfiguur

“Trump is een vleesgeworden karikatuur”, weet politiek cartoonist Steven Degryse, die internationaal bekendstaat onder zijn nom de plume Lectrr. “Voor cartoonisten is die man een godsgeschenk. Toen zijn nominatie vijf jaar geleden bekend werd gemaakt, was ik toevallig in de VS en je merkte echt de opwinding bij Amerikaanse illustrators. Trump is een tekenfilmfiguur, die heb je meteen herkenbaar op papier. Hillary Clinton daarentegen, dat was weken puzzelen.”

Toch is het niet enkel Trumps uiterlijk dat mensen aanzet tot het vereeuwigen van zijn beeltenis op gadgets. Mocht de man achter deze perzikkleurige façade een eerder beige persoonlijkheid hebben, zou zijn maakbaarheidsgehalte fors dalen. Zijn pedante uitspraken, onstuitbare arrogantie en waanzinnige tweets zijn een constante bron van content die vereeuwigd wordt in poëziebundels, op totebags en op koffiemokken. Er bestaat zelfs een speelkaartenset met extravagante quotes waarbij de speler moet raden of Donald Trump deze daadwerkelijk uitgesproken heeft of niet. Het internettijdperk zorgt ervoor dat deze merchandisingmallemolen een versnelling hoger schakelt.

Beeld rv

Vierentwintig uur nadat de president bij het ondertekenen van de Great American Outdoors Act in augustus het beroemde natuurpark Yosemite Park uitsprak als “Yo! Semite” circuleerden er al vier shirtdesigns met die uitspraak op webshops. Nadat The New York Times berichtte dat Trump bij het verlaten van het ziekenhuis waar hij was opgenomen met een Covid-besmetting, van plan was om zijn witte hemd open te knopen om daaronder een Superman-shirt te laten zien zodat het Amerikaanse publiek wist dat hij niet zwak was, zag online retailer Redbubble de verkoop van Supermanshirts prompt stijgen. Zelfs zijn entourage mag genieten van zijn cultstatus. De vlieg die tijdens de vice presidential debates Mike Pence bleef lastigvallen is ondertussen vereeuwigd als action figure.

Trump is camp

We hoeven u niet te schrijven dat de beoogde klant voor deze heikele hebbedingetjes niet per se de Trumpsupporter is. De trumpiaanse pleeborstel is perfect voor de intelligentsia die tijdens hun toiletbezoek te allen tijde willen herinnerd worden aan hun positie in het politieke debat. Het wordt verwarrend wanneer men ook daadwerkelijke, officiële Trump-merch gaat aanschaffen omdat ironie een wereldtaal is wanneer die wereld in brand staat. Wie een rode Make America Great Again-pet ziet, weet niet wat voor statement de persoon eronder maakt. Is het een steunbetuiging, is het een farce, is het performance art of is het, zoals Kanye West later zou laten optekenen, “een manier om het symbool te reclaimen”?

“Dat rode petje is het best verkopende petje ooit”, zegt Jim Warlick van de beroemde Amerikaanse winkel White House Gifts aan The New York Times. “Mensen kopen het voor hun ­vrienden en familieleden, ofwel als mopje ofwel als geschenk.”

Daarin schuilt ook een deel van de verklaring waarom er zo-ontzettend-veel Trumpsnuisterijen zijn. Je kan er niet mee missen, want zowel zijn voor- als tegenstanders zijn bereid er cash voor neer te tellen, zo merkte ook Debbie Draws Funny-illustrator Debbie Turcio. Toen ze voor de verjaardag van haar vader, een Republikein, een Trumpwenskaart ontwierp, werd het ding prompt een bestseller op haar Etsy-pagina, en stonden ook fysieke winkelpunten in de wachtrij om het design in hun stock op te nemen. De kaart bevat het opschrift: ‘Everyone knows I buy the best birthday cards, believe me. You will never find a better birthday card than this birthday card right here’ – een parodie op de megalomane uitspraken van de president, die zowel door Republikeinen als door Democraten gesmaakt wordt.

Beeld rv

“Het is een beetje zoals die mokken waarop Vladimir Poetin in ontblote bast op een beer rijdt”, weet Degryse. “Zoiets trekt aan, dat is lachen, dat is camp, terwijl Poetin wel een dictator is en die mokken in Rusland effectief verkocht worden omdat mensen dwepen met het beeld van een sterke leider. In hoeverre kan je zoiets natuurlijk steunen?”

jaren in de speelgoedkast

De vraag is inderdaad niet wie deze spullen koopt, de vraag is wie de winst opstrijkt. Het is een publiek geheim dat Donald Trump zijn kandidatuur voor het presidentschap aanvankelijk zelf niet eens serieus nam; het was voor hem gewoon een manier om zijn merk te versterken. En daar wringt het schoentje. Trump is geen politicus, hij is een wandelend, ademend patent.

Dat dit vier jaar geleden nog voor verwarring zorgde is begrijpelijk, maar het is pijnlijk om te zien dat zijn politieke tegenstanders nog steeds niet geleerd hebben dat ze door hem te beschimpen zijn ego enkel maar boosten. Wanneer zakenman Mike Bloomberg gratis doosjes lucifers met een foto van Trump en het opschrift ‘You’re fired’ uitdeelt op zijn website, dan doet hij mee aan de verspreiding van het beeld van Trump. Wanneer Elizabeth Warren een set speelkaarten uitbrengt waarin Donald Trump de joker vervangt, zorgt ze er willens nillens voor dat Trump nog jarenlang ­vertegenwoordigd wordt in de speelgoedkast van het Amerikaanse gezin.

Beeld rv

Zelfs presidentskandidaat Joe Biden en zijn team laten zich hier nog regelmatig door vangen. Een groot deel van de merch die Biden verkoopt focust niet louter op zijn eigen beleid, maar doet dat via een trumpiaanse lens. Nadat bekend werd gemaakt dat de zittende president amper 750 ­dollar aan belastingen had betaald, bracht team Biden buttons op de markt met het opschrift ‘I paid more income taxes than Donald Trump’. Toen de bewuste Pence-vlieg het onderwerp van de dag was op Twitter, brachten de Democraten een ­vliegenmepper uit met het opschrift ‘Truth over flies’, een knipoog naar de campagneslogan ‘Truth over lies’. Het is af te wachten of het Joe Biden een overwinning zal opleveren, maar Trump is er vermoedelijk niet rouwig om. Als hij straks het Witte Huis zal moeten verlaten staat zijn persona, mede dankzij de spottende merchandise van zijn ideologische tegenstanders, sterker dan ervoor.

“Voor de Amerikanen hoop ik natuurlijk dat Biden wint, maar als cartoonist zal ik wel even zuchten wanneer ik hem moet gaan ­tekenen”, zegt Degryse. “Van de belichaming van een stripfiguur overstappen naar een mens met empathie en nuance... (blaast) Dat wordt werken!” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234