Donderdag 20/06/2019

Muziek

Waarom Despacito de eerste echte zomerhit in 15 jaar is

Despacito videoclip Luis Fonsi Beeld RV

Voor de eerste keer in lange tijd heerst er nog eens een onvervalste zomerhit in de Ultratop. 'Despacito' is zelfs het meest succesvolle Spaanstalige nummer sinds 'Macarena'. En dat allemaal dankzij een bleekscheet als Justin Bieber.

Toen rapper Daddy Yankee en popzanger Luis Fonsi, twee toppers uit de Latijns-Amerikaanse muziek, begin dit jaar hun krachten bundelden voor 'Despacito' ('Langzaam') was het meteen prijs: na drie maanden had de clip al 1 miljard views op Youtube. "Ook bij ons was het eigenlijk al in de lente een hit", weet Sam Jaspers van de Ultratop. "Enkel in Amerika wilde het niet lukken, omdat ze daar veel minder openstaan voor andere talen. Sinds 'Macarena' van Los Del Rio in 1996 werden er twintig jaar lang alleen maar Engelstalige hits gescoord."

In de VS ontplofte 'Despacito' pas toen Justin Bieber zich kwam moeien. Zijn 'remix' is eigenlijk identiek aan de originele versie, maar dan met een extra strofe. Dankzij Bieber schoot het nummer naar 1 in de Verenigde Staten. Sindsdien toetert het overal ter wereld, 24 op 7, uit de radio. In de supermarkt, op de sportclub, op de terrasjes.

Wekenlang op 1 bij iTunes, het meest gestreamde nummer op Spotify ooit (meer dan 4,6 miljard keer), de meest bekeken clip ooit op YouTube (3 miljard), wereldwijd de grootste Spaanstalige hit in 20 jaar en bij ons morgen al voor de 10de week op 1 in de Ultratop: 'Despacito' is een muzikaal fenomeen zoals je het nog maar zelden tegenkomt. En als een song zo'n dominatie vertoont tijdens de warmste maanden van het jaar, dan is er sprake van een zomerhit. "Een échte zomerhit bovendien", zegt Jaspers. "Zijnde: een oorwurm in een exotische taal, zoals 'Lambada' of 'Macarena'. 'Can't Stop the Feeling' van Justin Timberlake stond bijvoorbeeld vorige zomer ook weken op 1, maar dat nummer past niet echt in het kraam van een zomerhit."

Een catchy liedje met een onweerstaanbare hook, in een brabbeltaaltje: 'Despacito' beantwoordt dus wél aan alle criteria, maar daarom wordt het uiteraard nog niet automatisch een hit. "Het moet nog opgepikt worden ook", zegt Sam Jaspers. "Want er zijn veel van dit soort nummers die totaal geruisloos passeren. Toen 'Despacito' een paar maanden geleden uitkwam werd het nummer meteen heel agressief gepromoot op alle streamingplatformen. Iets wat zelden gebeurt bij Spaanstalige liedjes. Iemand moet heel erg geloofd hebben in het hitpotentieel."

Kikkers en krokodillen

Waarom nu net bij dit nummer de vonk is overgeslagen? "Als er een formule voor was, dan hadden we elk jaar zo'n hit", zegt radiopresentator Wim Oosterlinck, die het nummer meermaals dagelijks draait aan het Q-Beach House. "Maar zeker is dat je dat tropische gevoel moet hebben. Een rockliedje zal nooit dé zomerhit worden. Het moet ook trendy klinken, als een nummer van nu. Ook niet onbelangrijk: de videoclip moet er zomers uitzien. En het moet een liedje zijn met een lange adem, eentje dat je niet na een aantal luisterbeurten beu bent. Geen gimmicknummers dus, over kikkers - 'Crazy frog' - of krokodillen - 'Snappie'. De tekst is niet belangrijk, zolang het maar mee te neuriën valt."

"Toch is het straf dat 'Despacito' al zo lang meedraait. Het staat al van maart op onze playlist. Normaal gezien heeft het dan tegen eind juni z'n beste tijd gehad, maar nu prijkt het nog steeds op 1. Da's opmerkelijk. Wie dus volgend jaar ook zo'n zomerhit wil scoren, moet het nummer best al iets na nieuwjaar uitbrengen."

Kans is overigens klein dat Luis Fonsi zichzelf in 2018 opvolgt als man van de zomerhit. "Zulke zangers blijken steevast one hit wonders", zegt Oosterlinck. "Ik vrees dat we na september nooit meer van hem gaan horen. Niet erg: intussen is hij toch mooi binnen." (lacht)

Puerto Ricanen Daddy Yankee en Luis Fonsi: eendagsvliegen. Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden