Dinsdag 10/12/2019

Pukkelpop

Waarom de Booth een geschenk uit de hemel was

Voor wie werkdagen van 14 uur klopt op Pukkelpop - zoals ondergetekende - is er weinig tijd om overdag met een pint bij te kletsen. Maar ik hoef dit jaar na mijn helse werkdag geen queeste te ondernemen om mijn vrienden te vinden op het terrein. Ze zitten in de Booth en Castello, een geweldig micro-universum op Pukkelpop.

Dankzij mijn Limburgse roots heb ik enorm veel goede herinneringen aan het festival. Er loopt bovendien heel veel bekend volk rond. En sinds deze editie weet ik perfect waar ik mijn vrienden met een hart voor techno, house en disco moet gaan zoeken na een lange werkdag: de Booth en Castello.

Pukkelpop had dit jaar achter de Boiler Room en Dance Hall een micro-universum ingericht. In de Castello stonden superieure dj's en tot de verbeelding sprekende live-acts, aan de Booth vond je een gezellig sfeertje voor disco- en houseliefhebbers die van een clubgevoel houden. Wie niet weg wilde uit dat micro-universum, moest dat ook niet: alle basisvoorzieningen (drank, eten, toiletten) waren net zo goed op deze uithoek van het festivalterrein voorzien.

Dat er tussen middernacht en 4 uur 's morgens dan nog eens dj-grootmeesters als San Soda en Hunee geprogrammeerd stonden, maakte mijn Pukkelpop dit jaar enkel maar geweldiger. Die vier uur uit de bol gaan met gelijkgezinden aan het einde van mijn werkdag zijn onbetaalbaar, net als de talrijke kippenvelmomenten die ik beleefde aan de Booth en Castello. Wanneer Hunee de Carl Craig-remix van Cessaria Evora's Angola dropte bijvoorbeeld. Of San Soda die zijn magistrale set afsloot met een versie van Move On Up van Curtis Mayfield. Om nog maar te zwijgen van de dijk van een set van Kiani & His Legion, die zo een orgelpunt zette achter mijn Pukkelpop 2016.

(Lees verder onder deze video van Hunee, die vrijdag in de Booth speelde.)

Op café

Zoals zoveel goede ideeën ontstond de gedachte van de Booth op café bij een vriendschappelijke pint met Eppo, zo vertelt Kim Mathijs. "Ik had een paar dingen op te merken over wat er nog miste op Pukkelpop. Eppo wilde graag een kleiner podium voor onbekende bands, die daar zouden kunnen groeien. Dat werd de Lift. Net als ik wilde Chokri dan weer een kleiner dancepodium, maar wist niet hoe dat in te vullen."

En zo kreeg Mathijs zijn job bij Pukkelpop, waar hij sinds deze editie vast voor werkt. "Vorig jaar werd me duidelijk dat er nog een gat in de programmatie zat. Ik kwam vrienden tegen wiens muzieksmaak ik kende, maar moest samen met hen vaststellen dat er op dat moment eigenlijk niets was dat hen aansprak", legt Mathijs uit. "Zo ontstond het idee voor de Booth, waar ik een sound wilde die leeft, zoals disco en house. Voor de kenners is dat geweldig, maar ik wilde ook dat leken het gevoel hadden van 'Tiens, dat is hier gezellig.'"

Voor Mathijs is het belangrijk dat Pukkelpop ook kleinere, gezellige podia heeft, en niet enkel gigantische stages. "De Castello en de Booth, dat zijn eigenlijk een beetje clubs op het festival, waar de mensen makkelijker blijven plakken."

Openbaring

Dat beaamt Thomas Neyens, beter bekend als Kiani & His Legion die de Booth op zaterdagnacht mocht afsluiten. Voor zijn optreden klonk hij opgelucht: "Je kan er echt een clubsfeer creëren, ik ben dan ook blij dat ik mijn eigen ding ga kunnen doen."

Dat hij er zelf voor het eerst staat, vindt de Genkenaar geweldig, zeker aangezien het ooit voor hem allemaal begon op Pukkelpop. "De eerste keer dat ik naar Pukkelpop kwam, was in 2002. Ik hield toen van punkrock, en haatte alles wat elektronische muziek was. Een vriend nam me mee naar de Boiler Room - toen nog een kleine circustent - en dat was echt een openbaring voor mij. Sindsdien ben ik beginnen draaien."

Neyens vindt het dan ook een geweldige keuze dat Pukkelpop dit jaar nog meer de kaart van elektronische muziek trekt en daar speciaal een stuk festivalterrein voor inricht. "Dour is de laatste jaren een grote concurrent geworden door de manier waarop ze het met undergroundmuziek aanpakken. Ik denk dan ook dat Pukkelpop nu een heel goede richting is ingeslagen. De Castello was al goed, maar nu heb je ook de Booth. En ook de Lift vind ik een geweldig concept."

10 bakken bier

Dat Pukkelpop meer inzet op dj's - en dan ook nog eens Belgische dj's - is ook Nicolas Geysens, die als San Soda donderdag de Castello mocht afsluiten, opgevallen. "Maar ik weet niet goed waar dat vandaan komt. Ik was dan ook verrast toen ze me boekten", vertelt de Deinzenaar. Tegenwoordig woont hij in Berlijn, vanwaaruit hij de wereld rondreist met zijn platenzakken. "Ik vind het een zeer interessante evolutie. Mensen zijn op zoek. Ik heb veel reacties gekregen van vrienden dat ze misschien toch eens gingen komen. Wie weet mondt de keuze van Pukkelpop wel uit in een ander of nieuw publiek."

Op grote festivals speelt Geysens niet veel, meer in kleinere clubs. "Ik vreesde een beetje dat de intimiteit verloren zou gaan door de afstand tussen het publiek en mij, omdat ik een paar meter hoger op het podium stond. Maar ik denk dat het toch goed gelukt is, ik heb me vree goed geamuseerd."

Pluspunt aan zijn passage op Pukkelpop is ook dat hij tien bakken bier rijker is. "Zo'n tien jaar geleden, toen ik 18 of 19 was, sloot ik een weddenschap af met een vriend. Ik zou ooit op Pukkelpop spelen, zei ik. Nu moet hij me dus tien bakken bier", lacht Geysens. "Hij ging komen, maar is spijtig genoeg ziek geworden. Hij trouwt binnenkort, dus we regelen het dan wel."

Technostage

Of er nog een Booth komt volgend jaar? "Dat is zeker de bedoeling. We willen het nog verder uitbouwen", zegt Mathijs. Hij blikt tevreden terug op het elektronische muziekavontuur dat er drie dagen lang is neergezet. "Het liep veel beter dan ik had verwacht."

En wat met techno, die voornamelijk enkel op donderdag in de Boiler Room wordt gespeeld? "Ik heb even getwijfeld om het ook meer in de Booth of Castello te programmeren. Wie weet doen we dat volgend jaar. Maar als het van mij afhangt, komt er volgend jaar nog een podium voor elektronica en techno bij", lacht Mathijs.

Laat maar komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234