Donderdag 20/02/2020

Festival

Waarom Coachella heilige woestijngrond is voor comebacks

Guns N' Roses maakt op Coachella zijn comeback, mét Slash.Beeld Paul A. Hebert/Invision/AP

Guns N' Roses speelt zijn eerste reünieconcert op Coachella en ook LCD Soundsystem beleeft zijn langverwachte comeback op Californische festivalgrond. De terugkeer van een verloren zoon wordt opvallend vaak gevierd op Coachella. En dat is géén toeval.

Het stond al een paar weken in de sterren geschreven, maar de kogel is eindelijk door de kerk: Guns N' Roses in de oude line-up met Axl Rose, Slash en Duff McKagan treedt aan op Coachella. Het is alweer geleden van 1993 dat Rose en Slash samen op één podium stonden. Voor LCD Soundsystem is dat minder lang geleden. In 2011 speelde de New Yorkse groep rond James Murphy een afscheidsconcert in Madison Square Garden. Dat deden ze onder het motto "If it's a funeral, let's have the best funeral ever."

Het woestijnzand om en rond Coachella blijkt dus de uitgelezen grond om opnieuw tot leven te komen. Sinds de vierde editie van het festival in 2002 toonde Coachella zich al een succesvol lanceerplatform voor een tweede leven. Portishead (1999) ontwaakte er na negen jaar uit een winterslaap. En AC/DC speelde er vorig jaar zijn eerste concert in zes jaar. Ook 2009 bleek een goed jaar om een fles Chateau Nostalgie te ontkurken. Toen maakte My Bloody Valentine (1997) een eind aan een breuk die twaalf jaar aansleepte, terwijl ook Throbbing Griste (1981) de plooien voor het eerst officieel gladstreek en elders oude klasbakken als Paul McCartney en The Cure de affiche sierden.

Nog méér bands zouden zich doorheen de jaren verzoenen om op Coachella een doorstart te beleven: Iggy Pop & The Stooges (2003), Pixies (2004), Rage Against The Machine (2007), Pavement (2010) en Pulp (2012).

Tweede adem

Hoe komt het toch dat Coachella zo'n aantrekkingskracht uitoefent op bands om tot een comeback te komen na jarenlange vetes? Timing blijkt de essentie. Muziekgroepen die hun tweede adem vinden en een stempel op het nieuwe festivalseizoen willen drukken, doen dat best zo vroeg mogelijk op het jaar. Coachella biedt traditiegetrouw een benijdenswaardige positie aan op de affiche, zelfs al gaat het om cultgroepen. De warme zon van Californië, die de rest van de wereld spontaan in een festivalroes brengt, speelt ook mee. Maar nog belangrijker is de macht van het publiek.

Kort na de start in '99 kreeg Coachella de reputatie van een fashionistafestival, waar 'gypsters' perfect konden aarden. Die hipsters en gypsy's (zigeuners) die in de woestijn naar de lekkerste muzikale snoepjes zoeken, maken er een erezaak van om op sociale media te toeteren dat zij als eerste een act van belang zagen. Die meute zwengelt zo de hype aan voor een groep tijdens het festivalseizoen, zeker als die na een comeback nood heeft aan reclame om een verdere carrière te rechtvaardigen.

Dat laatste werkt helaas als een boemerang. Het hiphopduo OutKast maakte een fletse indruk op Coachella, wat als een schaduw bleef liggen op de rest van de festivaltour. Coachella kan je comeback dus maken of kraken.

De voorverkoop van Coachella start vandaag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234