Dinsdag 25/06/2019

Festivals

Waarom Cactusfestival en Rock Zottegem niet willen groeien

Kurt De Loor en Patrick Keersebilck: "In ons vak moet je geduld hebben." Beeld Jef Boes

Grace Jones en Elvis Costello op Rock Zottegem. Air, Wilco en Damien Rice op het Cactusfestival in Brugge. Kleine festivals strikken grote namen. "Maar", zeggen programmatoren Kurt De Loor en Patrick Keersebilck, "het is niet te voorspellen of we binnen vijf jaar nog zullen bestaan."

Als Kurt De Loor, Vlaams volksvertegenwoordiger voor sp.a maar in dit verhaal programmator van Rock Zottegem, het terras van het Gentse Backstay Hostel opstapt, begint hij spontaan over vroeger. "Rock Zottegem is in deze straat ontstaan", zegt hij. "Mijn kot was hier twintig meter verderop en voor studentenrestaurant De Brug stond toen nog een telefoonkotje. Daar ging ik bellen met de bands die ik in de zomer op het festival wou, maar soms viel het gesprek halverwege weg omdat mijn muntjes op waren. Als ik 's vrijdags naar huis ging, had mijn moeder een lijst klaargelegd met artiesten die op de thuistelefoon hadden teruggebeld: die komt wel, die komt niet."

De lach van Patrick Keersebilck is er een van herkenning. "Ja, Kurt", zegt de programmator van het Cactusfestival. "Onze job is serieus veranderd."

Voor dit weekend hebben Keersebilck en De Loor bijzonder solide festivalaffiches samengesteld: Wilco, Calexico, Damien Rice, Kurt Vile en Air in Brugge; Elvis Costello, The Hives en Grace Jones in Zottegem.

Trots?
Keersebilck: "Ja. Er zijn jaren dat we de affiche pas begin juni rond hebben, maar dit jaar waren we vroeg klaar. Dan voelt een programmator zich goed. Wilco stond allang op de lijst, nu is het eindelijk gelukt. In ons vak moet je soms wat geduld hebben."

De Loor: "Wij proberen elk jaar om heel Zottegem te laten dromen. Met deze affiche is dat gelukt, daar ben ik zeker van."

Jullie zetten nadrukkelijk de voet naast de grote festivals. Hoeveel rek zit er nog op?
Keersebilck: "Weinig tot geen. We willen klein blijven, als tegengewicht tegen de grootschalige evenementen. Mensen die het beu zijn om vier dagen rond te hossen, tussen 150 groepen te moeten kiezen en toch met een onvoldaan gevoel thuis te komen, moeten bij ons terechtkunnen. De stad heeft nog gesuggereerd om naar de achterhaven van Zeebrugge uit te wijken, om verder te kunnen groeien. Dat willen we niet."

De Loor: "Groter willen wij ook niet worden. Het moet financieel leefbaar blijven."

De concurrentie is bikkelhard. Hoe groot is de verleiding om voor snel succes te gaan?
Keersebilck: "We willen een artistiek interessant programma blijven aanbieden, niet zomaar zorgen dat het volloopt. Tegelijk moet het financiële plaatje elk jaar kloppen. Die evenwichtsoefening bezorgt een programmator slapeloze nachten."

De Loor: "De echt grote, actuele namen zijn voor Werchter of Pukkelpop. Dus moet je creatief zijn en toch je eigen smoel niet verloochenen. Niet altijd gemakkelijk."

Keersebilck: "Zeker omdat we in het drukste weekend van de festivalzomer zitten. Er zijn ook Les Ardentes en Gent Jazz, die op hetzelfde publiek mikken. Vroeger kregen wij vooral mensen uit de omtrek van Brugge over de vloer. Tegenwoordig komt de helft van onze bezoekers van buiten West-Vlaanderen."

Patrick, muziekcentrum Cactus, de club die ook het festival organiseert, kon het snoeimes van minister van Cultuur Sven Gatz (Open Vld) ontwijken. Voel je toch ook de kwetsbaarheid van het kleinere muziekcircuit?
Keersebilck: "Ik heb de indruk dat ons circuit binnen het cultuurbeleid niet voor vol wordt aanzien. Of dat er nogal wat verkeerde ideeën over bestaan, gevoed vanuit een meer commercieel circuit. Er wordt ten onrechte gedacht: 'Het is pop en rock, het zal zichzelf wel financieren.' De praktijk leert dat als je qua programmering je nek wilt uitsteken, in een club maar ook op een festival, het juist geld kost. Een derde van de clubs tuimelt er nu uit. Men schijnt te vergeten dat de meeste groepen daar hun eerste podium aangeboden krijgen, van waaruit ze naar een commercieel circuit kunnen doorstoten. Op een talentenconcours hebben wij indertijd Soulwax nog gehad, om maar één voorbeeld te geven."

Kurt De Loor: "De allereerste opener van de allereerste Rock Zottegem was Metal Molly. Niemand kende hen. Anderhalf jaar later stonden ze in het voorprogramma van David Bowie. Om maar te zeggen: wij geven kansen aan jong talent. Toch krijgen kleine muziekorganisaties daar veel te weinig waardering voor."

Feest in het Park in Oudenaarde houdt er na twintig edities noodgedwongen mee op. Hoe kwetsbaar zijn jullie?
Keersebilck: "Ik durf niet te zeggen dat wij er binnen tien of misschien zelfs vijf jaar nog zullen zijn. We hebben een reserve opgebouwd, maar het kan snel gaan. Feest in het Park is enkele edities na elkaar helemaal uitgeregend. Bij ons speelt die weergevoeligheid ook, want we zijn een volledig openluchtfestival."

Cactusfestival in Brugge wil bewust klein en gezellig blijven. Beeld Alex Vanhee

De Loor: "In 1998 werden we op een wolkbreuk getrakteerd en hebben we alles moet stilleggen. Sindsdien doen we het in een tent, maar sowieso gaan de financiën met ups en downs. Wij steunen voor honderd procent op vrijwilligers. Mocht dat plots niet meer lukken, dan houdt het op."

Wat is het moeilijkste aspect van jullie job?
De Loor: "Mensen hebben er vaak een verkeerd beeld van. 'Bel die groep gewoon', hoor ik dikwijls. 'Dan komen ze wel.' Zo werkt het natuurlijk niet. Zelfs als je op een berg geld zit, koop je niet zomaar een goede affiche bijeen. Vertrouwen en reputatie zijn cruciaal."

Keersebilck: "We zitten ook in een circuit zonder vaste prijzen. Wil je een artiest boeken, dan doe je een bod en daarna moet je wachten. Soms krijg je pas na drie of vier maanden een mail terug: 'Sorry, it's not gonna work.' Maar ondertussen zijn veel tournees al uitgezet en vind dan nog maar eens een gelijkwaardig alternatief. Er zijn veel factoren waar je als programmator geen vat op hebt."

De Loor: "Bepaalde groepen sluiten ook een exclusiviteit af met Werchter of Pukkelpop, zoals Oscar And The Wolf deze zomer. Dat maakt het extra lastig."

Hoe is jullie vak geëvolueerd?
Keersebilck: "Het tourcircuit is veel groter geworden. In Oost-Europa zijn er enorm veel festivals bijgekomen, met meer kapitaal dan bij ons."

De Loor: "Groepen moeten hun inkomsten ook meer dan vroeger uit liveconcerten halen. Daardoor wordt er steeds harder onderhandeld. Ze stellen hun tournees samen op basis van de lucratiefste festivals."

Keersebilck: "De uitkoopsommen zijn door de jaren inderdaad enorm gestegen. En de reglementering op vlak van veiligheid, toegankelijkheid en geluidsnormen is veel strenger geworden. Vandaag met een nieuw festival beginnen, ik zou het eerlijk gezegd niet zien zitten."

De Loor: "Het publiek wordt ook veeleisender, merk ik. Gelukkig kunnen we allebei iets extra aanbieden: in Brugge zitten ze in het idyllische Minnewaterpark, wij hebben met de Bevegemse Vijvers ook een uniek kader. Bovendien zijn onze medewerkers down to earth. Dat helpt om artiesten te overtuigen. ZZ Top is bijvoorbeeld ooit met een crewlid in de plaatselijke Delhaize gaan winkelen. En ons publiek is fantastisch. Ze drinken één pintje... per minuut. (lacht)"

Met dat argument heb je Grace Jones naar Zottegem gelokt?
De Loor: "Nee, dat weet ze nog niet. Maar aan haar rider te zien drinkt ze toch geen bier."

Hoezo?
De Loor: "Er staat vooral dure champagne op."

Keersebilck: "Ik ken daar een goedkoop adres voor. In Amsterdam."

De Loor: "Te laat, vrees ik. De champagne is al besteld."

Hoeveel van jullie persoonlijke smaak sluipt er in de affiche?
De Loor: "Redelijk veel. Maar je moet daar toch mee opletten, anders ga je te eenzijdig programmeren. Enkele jaren geleden wilde ik per se PiL zetten. Het publiek was het daar niet mee eens: na twintig minuten zag ik heel wat mensen stilletjes uit de tent verdwijnen. Een pijnlijk moment."

Keersebilck: "Het werkt natuurlijk motiverend als je een affiche kunt samenstellen waarin je jezelf herkent. Maar ik toets altijd af bij ons team, om de vinger aan de pols te houden."

Van welke artiest dromen jullie nog?
De Loor: "Lenny Kravitz."

Keersebilck: "Dju, ik ging net hetzelfde zeggen."

De Loor: "Eerst bij ons en de dag erna bij jullie. Deal?"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden