Dinsdag 02/06/2020

Pleidooi

Waarom Brussels Philharmonic terecht tussen de groten staat

Brussels Philharmonic Orkest met chef-dirigent Stéphane Denève.Beeld rv Wouter Van Vaerenbergh

Voor vele orkesten blijft het label Deutsche Grammophon een natte droom, maar niet voor Brussels Philharmonic. Deze week verscheen op het label hun nieuwe cd Romantic Suites, waarin chef-dirigent Stéphane Denève de balletmuziek van Sergej Prokofiev heruitvindt. 

Het Duitse muzieklabel Deutsche Grammophon behoeft weinig uitleg. Als de Westvleteren van de klassieke muziek is hun logo uitgegroeid tot een smaakvol kwaliteitslabel. Noem het gerust een referentiekader – letterlijk dan. In de jaren 50 nam Deutsche Grammophon met dirigent Herbert von Karajan als eerste ooit alle symfonieën van Ludwig van Beethoven op. 

Vandaag zien we grote pianovirtuozen zoals Daniil Trifonov of Maria João Pires in het lijstje staan naast elektronische filmcomponisten zoals Jóhann Jóhannsson en Max Richter. En dan plots: Brussels Philharmonic. Als eerste symfonieorkest van België bij Deutsche Grammophon. U vraagt zich af: hoe komt dat?

Het gele logo is als een kwaliteitsstempel. Beeld rv

Voor het antwoord ga ik terug naar september 2016. Tijdens een concert in Flagey steekt dirigent Stéphane Denève onder luid applaus de partituur van Flammenschrift in de lucht. Een heerlijk Stravinsky-achtig werk uit 2012 van de hedendaagse componist Guillaume Connesson. Wie Denève kent, weet dat deze Franse dirigent sterk investeert in de muziek uit de 21ste eeuw. Hij ziet het als een plicht – zelfs als een evidentie – om hedendaags klassiek werk naast het grote bekende repertoire te plaatsen, in de hoop dat het na enkele decennia deel uitmaakt van de canon.

Keuzes maken

Denève maakt opvallende en overtuigende keuzes. Ook voor de nieuwe cd Romantic Suites. Daarvoor stelt hij nieuwe orkestsuites samen op basis van de balletmuziek van Sergej Prokofiev voor Romeo en Julia en Cinderella. "Prokofiev wilde zijn suites voor Romeo en Julia apart uitvoeren, maar de eerste suite eindigt met de dood van Tybalt en niet met die van Julia. Dat lost mijn verwachtingen niet in." 

Denève brengt in deze cd zijn versie van de feiten, door de volgorde van de verschillende orkestsuites door elkaar te gooien. Het resultaat: een nieuwe muzikale vertelling van Romeo en Julia en van Cinderella, niet zoals Prokofiev ze heeft samengesteld, maar zoals Denève ze dramatisch aanvoelt: "Ik hoop dat deze twee romantische suites een helder licht zullen werpen op het genie van Prokofiev!" 

Denève maakt keuzes, keuzes waar Deutsche Grammophon naar op zoek is.

Persoonlijkheid zit niet alleen in je dirigent, maar ook in de kleur van je orkest. Brussels Philharmonic weet in de muziek van Prokofiev romantische charme op te roepen, zonder het scherpe eigenzinnige karakter van de 20ste-eeuwse componist te vergeten. Ook dat is zoeken (en vinden): "Plots kom je in een categorie terecht waar de allergrootste formaties soortgelijk repertoire voor hebben gerealiseerd. Dit voelt een beetje onwennig aan, maar we blijven in dezelfde richting stappen", aldus Gunther Broucke, intendant van Brussels Philharmonic. 

De richting zit alvast goed, want Brussels Philharmonic plant een derde cd bij het label.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234