Donderdag 09/04/2020

Muziekindustrie

Waarom blijft streaming kabbelen in België?

Beeld Belgaimage

De cd-verkoop in ons land ligt niet alleen op apegapen: hij stuikte regelrecht in elkaar. Alleen streamingdiensten spinnen daar garen bij. Maar in tegenstelling tot omringende landen raakt België nog altijd niet in een stream-versnelling. Zijn we dan zo ouderwets?

De noodklokken werden vandaag nog maar eens geluid: 2014 was een rampzalig jaar voor de verkoop van cd's. De fysieke verkoop raakte in vrije val, en daalde met meer dan een kwart. Het faillissement van zowel Free Record Shop als verdeler Multi Media Services zat ongetwijfeld mee achter die spectaculaire daling.

Maar ook de digitale verkoop bracht geen soelaas. De verkoop van digitale downloads - albums en individuele songs - zakte met liefst 14,7 procent. Alleen muziekstreaming groeide in ons land. Diensten als Deezer en Spotify blijven groeien en haalden een omzet van bijna 17 miljoen euro. Dat is 11,4 procent meer dan in 2013, maar daarmee kan hij de totale digitale omzet onmogelijk goedmaken. "Streaming groeit in België opvallend trager dan in andere landen", bevestigt Olivier Maeterlinck van de Belgian Entertainment Association (BEA) bovendien.

Beeld Belgaimage

Reglementering

In Frankrijk kenden streamingdiensten vorig jaar bijvoorbeeld een groei van 34 procent. In Nederland was dat een bescheiden 17 procent, maar qua totale omzet verbleken onze cijfers daar nog steeds tegen. Waarom blijft streaming kabbelen in ons land? Zijn Belgen dan zoveel conservatiever in het omarmen van technologie en digitale innovatie?

"Dat lijkt alleen maar zo", weerlegt Maeterlinck. Ter verdediging haalt hij aan dat video on demand en iTunes véél sneller een opmars maakten in België dan in Nederland. Volgens BEA heeft de trage groei van streaming eerder te maken met de relatie tussen telecomoperatoren en streaming services.

"Deezer is een Franse streamingdienst die daar in 2007 gelanceerd werd. In Nederland is Spotify dan weer actief sinds mei 2010. Zo hebben onze noorderburen ruim anderhalf jaar voorsprong op ons land, waar Deezer en Spotify pas eind 2011 gelanceerd werden."

In de naburige landen speelden telecomoperatoren ook gretig in op die lancering, door internetformules aan te bieden waar toegang tot een streaming service bij inbegrepen was. Gebruikers hoefden zelfs niets extra te betalen om die dienst te activeren.

"Dat is in België niet het geval", geeft Maeterlinck aan. "Proximus heeft ooit een samenwerking met Deezer opgezet, maar die is twee jaar geleden stopgezet. Base deed hetzelfde met Spotify, maar die dienst wordt apart aangeboden. Je krijgt wel een korting, maar je moet de service actief aanvragen en afrekenen. Dat speelt zeker mee in de trage groei. Hoe laagdrempeliger en beter gepromoot, des te sneller iets aanslaat bij de consument."

Bovendien vonden smartphones en tablets veel trager ingang bij het grote publiek dan in de omringende landen. "Dat heeft dan weer te maken met een heel strenge reglementering op koppelverkoop. In andere landen wordt bij een abonnement quasi kostenloos een apparaat aangeboden. Het voordeel is natuurlijk wel dat streaming door die reglementering een meer organische groei kent. De Belgen die gebruikmaken van een streamingdienst, doen dat bewust, want ze zijn bereid om ervoor te betalen."

Boost

De sectorvereniging BEA pleit na dit desastreuze jaar wel bij de overheid voor een krachtdadige aanpak van illegale sites, en is vragende partij voor een beleid dat de elektronische handel stimuleert en promoot. "In de naburige landen wordt illegaal downloaden al langer beter aangepakt, en daar bestaan e-commerce platforms als bol.com. Wat ons vandaag wel hoopvol stemt, is dat er eindelijk een minister is die specifiek aangeduid werd voor de digitale agenda: Alexander De Croo (Open Vld)."

BEA gelooft oprecht dat een kentering mogelijk is, op het vlak van streaming. De komst van meerdere spelers juichen ze alvast toe: zo zet Tidal zich in de markt als een service voor de meerwaardezoeker, die hoge geluidskwaliteit en exclusieve extraatjes vooropstelt. Hun grootste hindernis? Ondanks de bekendheid van de supersterren die hun schouders onder deze dienst zetten, moet Tidal van nul beginnen. Die achterstand heeft Apple niet, dat gisteren voor het eerst liet zien hoe zijn eigen Spotify-concurrent er zal uitzien: deze streamingdienst is onderdeel van het nieuwe besturingssysteem iOS 8.4.

"We kijken hoopvol naar de toekomst, want Apple zou weleens voor een boost in de streamingmarkt kunnen zorgen", zegt Maeterlinck. "Die service wordt automatisch aangeboden op Apple-producten als iPhone en iPad, wat het laagdrempeliger maakt. Ik heb geen kristallen bol, maar ik geloof dat heel wat Belgen die streamingdiensten niet langer links zullen laten liggen."

De machtigste streamingmoguls

1. Daniel Ek (Spotify)
De oprichter van deze Zweedse streamingdienst werkt aan een financiële injectie van 375 miljoen euro, wat de totale waarde van Spotify op 7,8 miljard euro zou brengen. Dat maakt hen één van de meest waardevolle tech-firma's ter wereld.

2. Jimmy Iovine (Beats/Apple)
Samen met Dr. Dre verkocht Iovine Beats Electronics aan Apple voor 2,8 miljard euro. Beats Music wordt normaal gesproken in juni gelanceerd, en combineert de wijsheid van een muziekveteraan met de knowhow van een technologiegigant.

3. Susan Wojcicki (YouTube)
YouTube blijft de grootste 'freemium'-dienst, en geeft andere streaming services het nakijken met een wereldwijd publiek van een miljard kijkers. De inkomsten van advertenties betalen de schrijvers, artiesten en labels (een habbekrats).

4. Lucian Grainge (Universal Music Group)
Her tijdperk van de cd loopt op zijn eind, maar Universal blijft als grootste label redelijk machtig: nog voor de streaming business boomde, wist Grainge deals te bedingen met verschillende diensten.

5. Jay-Z (Tidal)
De hiphopper/zakenman kocht een klein bedrijfje voor 52,5 miljoen euro en nodigde de grootste sterren uit om zich achter zijn 'artist-friendly' alternatief te scharen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234