Dinsdag 18/06/2019

Taboe

Waarom alles wat 'Taboe'-regisseur Kat Steppe aanraakt in goud verandert

Kat Steppe. Beeld ELLEN GOEGEBUER

Lovende recensies en kijkcijferpieken. Het is ondertussen het handelsmerk van regisseur Kat Steppe geworden. Met anderhalf miljoen kijkers voor Taboe maakt ze haar reputatie opnieuw waar. Een verhaal van veel talent, lange dagen, korte weekends en een gigantische sacoche. 

Tom Lenaerts heeft het over de uitzonderlijke combinatie van bakken talent en een bovengemiddelde werklust. Jeroen Meus omschrijft Kat Steppe dan weer als een soort monnik die zich als geen ander in een onderwerp kan vastbijten. Vaste cameraman Kris Vandegoor roemt de rust die ze op de set uitstraalt, terwijl monteur Jan Van der Weken vooral de vrijheid apprecieert die hij van haar krijgt. 

Om maar te zeggen dat het moeilijk is om te bepalen wat er nu precies voor zorgt dat programma's als Goed Volk, Een kwestie van geluk en sinds deze week ook Taboe er boven uit springen. 

Lees ook onze review van TaboeLachen met minderheden? Geubels kan het (omdat hij zo'n lieve mens is) ★★★★✩

Registreren, niet regisseren

"Mensen komen me vaak zeggen dat ze de programma's van Kat zo 'schoon' vinden", vertelt camerman Vandegoor. " Als ze dan willen weten hoe dat komt, kan ik alleen maar zeggen dat wat ze in die programma's zien echt is. Dat maakt volgens mij het verschil." 

Steppe ontwikkelde in de loop van de jaren een heel eigen modus operandi, met als uitgangspunt: registreren, niet regisseren. Vandegoor: "Kat heeft geen masterplan, er zijn geen uitgeschreven scripts. Ze gaat de baan op en ziet wel wat er gebeurt." 

Een verademing, vond Jeroen Meus, die met Steppe samenwerkte voor Dagelijkse kost en Goed volk. "Bij Plat préféré lag alles op voorhand vast: de vragen die ik moest stellen, de antwoorden die we wilden en de manier waarop we het in beeld zouden brengen. Soms moest ik vragen drie keer stellen zodat we het antwoord vanuit alle mogelijke hoeken in beeld konden brengen. Op den duur kom je zo in een slecht toneeltje terecht. Bij Kat is daar geen sprake van. Ze laat de dingen gebeuren en een scène wordt nooit opnieuw gedaan." 

Al is die manier van werken niet voor iedereen een zegen. "Voor wie haar niet kent lijkt het soms of Kat zomaar wat doet", zegt Vandegoor. "Ik heb wel vaker nieuwkomers in de ploeg moeten geruststellen die er niet meer in geloofden dat Kat uit die schijnbaar willekeurige opnames nog een programma zou kunnen distilleren." 

En dat is niet het enige pijnpunt van de methode-Steppe. "Wat ik doe is heel arbeidsintensief", vertelt ze zelf. "We draaien veel, we moeten al dat materiaal bekijken, en ook het monteren wordt daardoor een stuk zwaarder." 

Gigantische luxe

Daar kan Jan Van der Weken, haar vaste monteur, van meespreken. "Kat is een perfectioniste die altijd voor het best mogelijke resultaat gaat. Als ik een programma met haar maak, weet ik dat ik lange dagen en korte weekends mag verwachten." 

Maar van die hoge werkdruk is buiten het montagehok weinig te merken, zo blijkt. Zowat iedereen die al eens met Steppe op de set heeft gestaan, roemt de rust die ze daar uitstraalt. "Ze geeft iedereen tijd en ruimte", vertelt Tineke Van Cauwenberghe, die mee verantwoordelijke was voor de selectie van de gasten bij Taboe. "Er wordt niets geforceerd, niets in scène gezet." 

Een gigantische luxe, vindt Meus. "Dat geeft je de kans om als interviewer ook al eens een stilte te laten vallen, om echt te luisteren. Alleen op die manier kan een interview uitgroeien tot een echt gesprek." 

Hetzelfde verhaal horen we bij Vandegoor, die vertelt hoe hij tijdens de opnames voor de bejubelde aflevering van Goed volk rond de vier vrijgezelle broers in Berthen een half uur in het donker stond te wachten tot een van de broers de woonkamer binnenkwam. "Elke andere regisseur zou die entree in scène hebben gezet, om daarna nog snel iets anders te gaan draaien. Kat niet." 

Waar ze de tijd voor dat soort dingen vindt, willen we weten. Onderhandelt ze extra draaidagen voor ze aan zo'n project begint? Steppe: "Ik krijg niet meer dagen dan een ander, maar ik kan mensen wel goed het gevoel geven dat er tijd op overschot is. Ook al is dat helemaal niet het geval." 

Hoewel het niet zo lijkt houdt Steppe dus wel degelijk de klok in de gaten. "Ik probeer uiterlijk kalm te blijven, terwijl ik soms echt wel verga van de stress. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik na een programma met een maagontsteking in bed beland." 

Slaapgebrek

Maar op de set is daar dus niets van te merken. "Kat was altijd als eerste op de set en ging als laatste slapen", zegt Van Cauwenberghe. "En ondanks dat slaapgebrek bleef ze er goed uitzien." 

Het geheim daarachter bevindt zich ongetwijfeld in de gigantische sacoche die Steppe steeds met zich meesleurt, lacht Van Cauwenberghe. "Van alles kan ze daaruit te voorschijn toveren. Telkens als iemand van de ploeg iets nodig had, kon hij of zij daarvoor bij Kat terecht. Die sacoche maakte haar tot de echte kapitein op de set." 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden