Zondag 29/05/2022

FilmrecensieLeave No Traces

Waargebeurd drama toont hoe de moord op een Poolse tiener in de doofpot ging ★★☆☆☆

Scène uit 'Leave No Traces'.  Beeld rv
Scène uit 'Leave No Traces'.Beeld rv

Jan P. Matuszyński verliest zich in details in het Poolse Leave No Traces, en haalt zo de angel uit dit wraakroepende drama over een grootse doofpotoperatie.

Lieven Trio

Het ene moment is zesdejaarsstudent Grzegorz Przemyk nog volop aan het dromen over zijn toekomst, het volgende wordt die hem brutaal ontnomen. Leave No Traces vertelt het waargebeurde verhaal van de moord op deze 18-jarige Pool. Op 12 mei 1983 werd Przemyk (gespeeld door Mateusz Górski) in Warschau van de straat geplukt door tirannieke agenten, meegevoerd naar het politiebureau en in de buik geschopt totdat zijn organen het begaven. Twee dagen later was hij dood.

Regisseur Jan P. Matuszyński maakt geen portret van het slachtoffer, wel een reconstructie van de grootschalige doofpotoperatie die na de moord werd opgezet. De titel slaat niet alleen op het feit dat de politie Przemyk bewust in de buik trapte om geen zichtbare verwondingen na te laten, maar ook op hoe het Poolse gerecht, de media, het leger en de geheime dienst – allemaal onder controle van de meedogenloze generaal Jaruzelski – samenspanden om de waarheid volledig uit te wissen.

Beklemmend onrecht

Leave No Traces focust op Jurek Popiel (Tomasz Ziętek), een fictief personage dat werd samengesteld uit verschillende bestaande vrienden van Przemyk. Jurek zag met eigen ogen hoe de politie zijn vriend tot moes stampte, en moet daarom ook zelf verpletterd worden. Matuszyński brengt uitvoerig in kaart hoe de autoriteiten Jurek intimideren, achtervolgen, zwartmaken, en zelfs in zijn familie binnendringen. Het onrecht wordt steeds beklemmender.

Van onvolledigheid kan je deze film niet betichten: Matuszyński trekt maar liefst twee uur en veertig minuten uit om iedere radertje van de machine bloot te leggen. Dat maakt Leave No Traces relevant – in al zijn gedetailleerdheid stelt de film mechanismen aan de kaak die ook vandaag nog gebruikt worden in Rusland, de VS, of waar dan ook –, maar ook log en onpersoonlijk. Door zich blind te staren op de feiten, te weinig in te zetten op karaktertekening en geen duidelijke invalshoek te kiezen, heeft Leave No Traces noch de woedende energie van Steve McQueens Mangrove, noch de intieme kracht van Das Leben der Anderen.

Vanaf woensdag in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234