Maandag 23/09/2019

DM Zapt

Waar blijven die kwaliteitsfilms? De Netflixen, Amazons en Play Mores zijn ‘not even trying’

'The Terminator'. Beeld rv

Ronald Meeus zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: waar blijven die kwaliteitsfilms?

Toen ik jong was, was er nooit een fuck op televisie. Maar het ware misschien erger geweest met wél een fuck op de BRT, de vroege VTM, de Nederlandse openbare zenders of de BBC. Gegijzeld zitten in starre, lineaire tv-programmaties, zoals dat de gewoonte was voordat digitale tv en streaming ons meer keuze gaven dan we eigenlijk aankunnen, had als voordeel dat je met enige dwang moest uitkijken naar dat ene kleine lichtpuntje in het zendschema: de film.

Je moet weten dat de filmprogrammatie van dat schamele stelletje tv-zenders toen nog niet de fletse meuk was die ze nu is: actiefilms en romcoms, het soort films waarvan vandaag de filmslots in de zendschema’s vergeven zijn, hadden per definitie nog maar net hun kop laten zien in de cinema, en kwamen dus nog niet al te snel op tv.

In plaats van Rambo: First Blood Part II, The Terminator of de benen van Diane Lane in Streets of Fire, waarvoor je toen als jonge puber nog naar de cinema moest gaan of een VHS-speler in huis moest hebben, kreeg je dus bijna per definitie films op tv die je eigenlijk niet wilde kijken, maar die wél enige substantie hadden. Het filmische equivalent van mooi je spruitjes opeten.

Daardoor had ik, voor mijn achttiende, al absolute parels en iconen uit de achtste kunst achter de kiezen, zoals 2001: A Space Odyssey, The Searchers, All That Jazz, Rumble Fish, The Big Red One, A Bout de Souffle en Manhattan. Gewoon omdat er niets anders te zien was. Ooit stond tv kijken gelijk aan – licht gedwongen – filmeducatie.

Zombie Strippers

Turf nu namelijk het zonet afgeraffelde lijstje maar eens opnieuw weg in uw hoofd. Hoeveel van de genoemde rolprenten zijn er onlangs nog op tv geweest, zodat u ze op een avond waarin u een uur of drie dood te slaan had eindelijk nog eens kon herontdekken of misschien zelfs inhalen? Tijdens de zomermaanden zijn we gezegend met een prima Cinema Canvas-programma, en de programmateurs van zenders als CAZ doen iets beter hun best dan die van andere kanalen. Maar al de rest – inclusief de Netflixen, Amazons en Play Mores – is not even trying.

Terwijl het eigenlijk zo simpel lijkt. De rechten op een film uit de jaren stillekes, die kunnen toch niet zó duur of onbereikbaar zijn? En ik maak me sterk dat het gros van de kijkers een film als – ik doe even een bloemlezing uit het filmaanbod van de komende week – Zombie Strippers, Dumb and Dumber To, The Sisterhood of the Traveling Pants 2, Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid en Maze Runner: The Scorch Trials evengoed gewoon links zal laten liggen. Als je toch maar wat gaat opvullen, kun je dat evengoed met iets ordentelijks doen, niet?

(Euh, bij nader inzien: hou die Zombie Strippers er toch maar in.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234