Woensdag 03/03/2021

VoorbeschouwingProgrammatie VTM

VTM kiest dit voorjaar voor zekerheid

'Liefde voor muziek' met Emma Bale, Cleymans & Van Geel, Bert Ostyn van Absynthe Minded, Willy Sommers, Tourist LeMC, Geike Arnaert en Ronny Mosuse. Beeld VTM
'Liefde voor muziek' met Emma Bale, Cleymans & Van Geel, Bert Ostyn van Absynthe Minded, Willy Sommers, Tourist LeMC, Geike Arnaert en Ronny Mosuse.Beeld VTM

VTM heeft op kijkcijfervlak een topjaar achter de rug. In de hoop op een bisnummer grijpen ze dit voorjaar aan de Medialaan terug naar programma’s en formats die in het verleden al hun deugdelijkheid hebben bewezen.

‘Hoog, hoger, hoogst’ is het motto bij zowat elke televisiezender die zijn rapport van 2020 voorstelt. De coronacrisis parkeerde ons met zijn allen in ons kot en voor ons televisietoestel. Daar plukten ze ook aan de Medialaan de vruchten van. 

VTM zag haar marktaandeel naar 25,2 procent stijgen en is daarmee de grootste zender in de commercieel interessante doelgroep van 18 tot 54-jarigen. Een cijfer dat van 2020 voor de zender meteen het beste jaar maakt sinds 2015. Ook digitaal sprongen de VTM-zenders afgelopen jaar gigantisch vooruit. Het onlineplatform VTM GO klokte af op meer dan 165 miljoen bekeken programma’s. Een verdubbeling tegenover een jaar eerder, waardoor het platform het grootste in Vlaanderen wordt. 

Maar het is niet al goud wat blinkt. Ondanks dat uitstekende rapport was 2020 geen makkelijk jaar, legt kanaalmanager Maarten Janssen uit. De coronacrisis bracht een hele batterij aan afstandsregels en quarantainevoorschriften met zich mee die het maken van programma’s op zijn zachtst uitgedrukt tot een uitdaging omtoverde. Lego Masters bijvoorbeeld, dat voor het grootste deel in Nederland wordt gedraaid, kwam presentator Kurt Rogiers op een hele reeks quarantaineweken te staan. Ook Blind getrouwd, waarin twee wildvreemden met elkaar in het huwelijksbootje stappen, bezorgde de planners van dienst coronanachtmerries. 

Dat was niet de enige horde die Janssen en co. het afgelopen jaar moesten nemen. Adverteerders gingen tijdens de eerste lockdown op de rem staan, waardoor de advertentie-inkomsten zwaar terugvielen. En hoewel de voet ondertussen van dat rempedaal af is, blijven cijfers wat reclame betreft achterophinken.

Creatieve recyclage

Niet meteen een klimaat waarin je gekke dingen gaat doen dus. Dat merk je aan de zendschema’s van de VTM-kanalen. Die worden dit voorjaar voor het overgrote deel ingevuld met programma’s en formats die een zekere garantie op succes bieden. Twaalf nieuwe programma’s tellen ze bij VTM, maar wie die nieuwigheden van dichterbij bekijkt ziet al snel bekende formules opduiken. Een programma als Later als ik groot ben bijvoorbeeld, waarin Eric Goens elke aflevering één gast katapulteert naar zijn schooltijd, mag dan strikt genomen een nieuwe titel zijn, het is niet voor het eerst dat de lagereschooltijd van een BV het vertrekpunt vormt voor een tv-programma. 

Staf Coppens en zijn gezin gaan in Zweden een camping uitbaten. Beeld VTM
Staf Coppens en zijn gezin gaan in Zweden een camping uitbaten.Beeld VTM

Ook Huis gemaakt, waarin drie koppels elk een leegstaand pand onder handen nemen, blijft ondanks het hier en daar wat sleutelen aan het opzet toch gewoon een verbouwprogramma. En bij Game of Talents, door creatief directeur Davy Parmentier omschreven als een kruising tussen The Masked Singer en Belgium’s Got Talent, wordt er zelfs helemaal geen geheim gemaakt van die creatieve recyclage. 

Zelfs op het vlak van fictie wordt teruggegrepen naar bewezen successen. De korte samenvatting van de nieuwe telenovelle Lisa – de zoektocht van een verlegen meisje naar liefde en geluk – doet wel heel erg aan de succesvolle voorganger Sara denken. 

Datingprogramma’s

Ook VTM 2 pakt met een paar van die bekende nieuwigheden uit. Uit de kleren en Blijven slapen bijvoorbeeld. In het ene programma mogen singles elkaar bij wijze van kennismaking de kleren van het lijf scheuren. In het andere format bestaat die eerste ontmoeting uit een logeerpartijtje. Maar in se blijven het gewoon twee datingprogramma’s. 

Al zijn er natuurlijk ook een paar echte nieuwkomers. Camping Coppens laat zien hoe Staf Coppens in Zweden vervelt van televisiemaker tot campinguitbater. Of De erfgenaam, waarin Axel Daeseleire in binnen- en buitenland nietsvermoedende erfgenamen opspoort om ze hun vergeten fortuin te overhandigen. Ook Fair Trade, een fictiereeks gedraaid door de makers van Matroesjka’s, is nieuw. Tenminste voor wie de reeks nog niet op Streamz zag. 

Tel daar nog programma’s als The Voice, Blind getrouwd, Liefde voor muziek of Lego Masters bij die dit voorjaar allemaal terugkomen in een poging het succes van eerdere seizoenen te evenaren en je krijgt een zendschema dat wel heel vertrouwd aanvoelt. Maar misschien hebben de kijkers in deze verwarrende tijden net daar behoefte aan.

Uitkijken naar…

Flikken BXL
Een blik achter de schermen van het grootste en meest controversiële politiekorps van ons land: zone Brussel-Hoofdstad-Elsene.
Later dit voorjaar op VTM

Camping Coppens
Staf Coppens en zijn gezin verkassen naar Zweden om daar een camping uit te baten. Geen tijdelijk tv-projectje maar een permanente verhuis.
Later dit voorjaar op VTM

De vuilste job ter wereld
Reinigen van mobiele toiletten, ratten bestrijden of zwaar vervuilde huizen schoonmaken. Wie zijn de mensen die de jobs doen die niemand anders wil?
Later dit voorjaar op VTM 2

Fair Trade
Twee Antwerpse flikken kleuren steeds nadrukkelijker buiten de lijntjes. Met alle gevolgen van dien. Fictiereeks van de hand van Marc Punt, die ook Matroesjka’s op zijn cv heeft staan.
Later dit voorjaar op VTM

Huis gemaakt
Drie jonge koppels spenderen zes maanden van hun leven aan de renovatie van een leegstaand pand. Slechts één duo mag uiteindelijk in hun droomhuis blijven wonen.
Later dit voorjaar op VTM

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234