Woensdag 15/07/2020

TelevisieKookprogramma's

VTM geeft strijd tegen Jeroen Meus op. ‘Dagelijkse kost’ nu eenzaam aan de top

Beeld © VRT VERNE Photography

VTM gooit de keukenhanddoek in de ring. Loïc Van Impe en zijn Zot van koken stoppen ermee na twee seizoenen en de zender zal ook geen dagelijks kookprogramma meer maken voor de vooravond. Jeroen Meus is zo de enige Vlaamse tv-kok die er nog echt toe doet.

Zot van koken zal na de zomer verdwijnen uit de vooravond van VTM en voor het eerst sinds Piet Huysentruyt (57) er zijn tv-debuut maakte in 1996 zal de commerciële zender zonder kookprogramma zitten. Ondertussen heeft de openbare omroep al bijna tien jaar dezelfde kok aan het vuur staan. Ook in hun tiende jaar blijven Jeroen Meus (42) en Dagelijkse kost groeien, en dat is slecht nieuws voor de concurrentie. De perfecte keukenDe keuken van Sofie en Open keuken met Sandra Bekkari zijn allemaal kookprogramma’s op VTM die het moesten afleggen tegen Vlaanderens populairste televisiekok. 

De jonge, frisse Loïc Van Impe moest daar verandering in brengen, maar ook de 26-jarige chef delft nu het onderspit. Meus benadrukt dat hij geen greintje leedvermaak voelt bij de stopzetting. “Natuurlijk wil ik dat mijn ploeg wint, maar enkel met respect voor de tegenstander.”

VRT versus VTM

Maar een echte ‘stopzetting’ van het programma is het niet, zegt Guy Goedgezelschap, mede-oprichter van Lecter Media, het productiehuis achter Van Impe. “Zot van koken bestaat ook in Franstalig België op RTL, en daar behoudt Loïc hetzelfde tijdsslot.” Goedgezelschap benadrukt ook dat de vergelijking tussen Zot van koken en Dagelijkse kost niet opgaat vanwege de verschillen tussen een commerciële zender en een openbare omroep: “Een commerciële zender of platform maakt zo’n programmatiebeslissing vooral op basis van commerciële parameters.”

Ook Bart Verbeelen, showrunner van Dagelijkse kost sinds dag één, erkent dat er een verschil is tussen VRT en VTM: “Bij een commerciële zender word je nu eenmaal sneller afgerekend op kijkcijfers. Als ze een ander, commercieel interessanter product in de plaats kunnen schuiven dan gaan ze dat uiteraard doen.” Maar hij nuanceert ook: “Ook wij hebben commerciële partners en product placement nodig. Als we opeens 100.000 kijkers aantrekken in plaats van 400.000, dan vind ik ook geen partners meer en sterft het programma vanzelf.”

Succesformule

Ongeacht het verschil tussen de twee zenders spreken de cijfers voor zich. Jeroen Meus en Dagelijkse kost hebben vier concurrenten aan de overkant weggespeeld uit het avondslot, en hun website kreeg  in april meer dan twee miljoen bezoekers over de vloer. Om dat succes te verklaren moet je niet verder kijken dan Meus zelf, zegt Eddie Gregoor, programmamaker bij PIT Medialaan en een van de mensen die Meus aan het begin van de eeuw ‘vanachter de kookpotten haalde’. “Je voelt bij Jeroen dat hij zijn beroep volledig beheerst, dat hij een expert is in zijn vak. Tel daar nog eens bij dat hij een expert is in tv-maken, en dat is twee keer gewonnen.” Want, zo zegt de programmamaker: “Jeroen is meer dan koken. Hij is de figuur waar je graag naar kijkt, die altijd een grapje of anekdote te vertellen heeft. Hij is een volksjongen en dat heeft hij nooit verloochend. Dagelijkse kost ís Jeroen Meus.”

Dat bevestigt ook showrunner Verbeelen: “Hij is kok en entertainer. Want ook daar hebben mensen nood aan. En die mix van informatie en entertainment, dat doet nog altijd niemand hem na.” Verbeelen gaat er prat op dat er elke aflevering wel iets te beleven en te vertellen valt: “Het gaat over veel meer dan koken alleen. En dat is misschien iets dat VTM nog mist.” 

Daarnaast wijst de 49-jarige showrunner het succes van zijn programma toe aan de authenticiteit van Dagelijkse kost. “We hebben altijd onze eigen weg bewandeld, zonder ons te laten meesleuren door trends. Jeroen kookt nu wel lichter en gevarieerder dan tien jaar geleden, maar met trends als keto en de gezonde keuken van Pascale Naessens gingen we nooit mee.” Meus zelf zei het vorig jaar al in Het Belang van Limburg: “Ik doe maar wat, al tien jaar lang sjot ik tegen dezelfde bal. Die van gewoon simpel eten zonder daar iets pretentieus van te willen maken. Kaassaus maak je met kaas. En een steak friet is lekker. Aan hypes doe ik niet mee.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234