Zaterdag 23/10/2021

Tv

VTM en Eén krijgen elk geldboete van 10.000 euro voor niet-naleving Mediadecreet

Jeroen Meus. Beeld VRT
Jeroen Meus.Beeld VRT

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) legt televisiezenders VTM en Eén beide een boete op voor een inbreuk op het Mediadecreet. VTM hield zich niet aan de regelgeving over het uitzenden van sponsorboodschappen, Eén trad dan weer de regelgeving over het uitzenden van productplaatsing met de voeten.

VRM merkte op dat VTM op 4 september tussen 17 en 23 uur sponsorboodschappen voor Albert Heijn uitzond. Het Mediadecreet stelt dat dergelijke boodschappen niet mogen aanzetten tot consumptie, maar volgens de VRM was dat hier wel het geval. De toezichthouder legt een boete van 10.000 euro op, omdat Medialaan zich al meerdere keren schuldig maakte aan gelijkaardige inbreuken en omdat de sponsorboodschap in prime time werd uitgezonden.

De openbare omroep moet hetzelfde bedrag betalen, naar aanleiding van een uitzending van 'Dagelijkse Kost', het kookprogramma van Jeroen Meus, op 19 september 2017. Daarin was vier minuten lang een product van 'Pur Natur' te zien, waarbij het logo bijna onafgebroken en centraal in beeld stond. Volgens VRM ging het hier om "overmatige aandacht", en is er daardoor sprake van een inbreuk op het Mediadecreet. Ook hier werd het feit dat het programma in prime time werd uitgezonden in rekening gebracht bij het bepalen van de hoogte van de boete.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234