Dinsdag 04/10/2022

NieuwsMedia

VRT wil gokreclame op haar kanalen aanpakken. Maar dat zal een paar jaar duren

Vanaf volgend jaar zullen steeds minder reclamebanners voor gokwebsites te zien zijn op Sporza.be. Beeld VRT
Vanaf volgend jaar zullen steeds minder reclamebanners voor gokwebsites te zien zijn op Sporza.be.Beeld VRT

De openbare omroep gaat de gokreclame op haar kanalen vanaf 2022 afbouwen. Die was al langer een doorn in het oog van verslavingsexperts en in de recentste beheersovereenkomst engageerde de VRT zich om er iets aan te doen. Al zal dat proces pas in 2025 voltooid zijn.

Paul Notelteirs

Ieder jaar haalt de openbare omroep met het uitzenden van promotie voor kansspelen 3 miljoen euro binnen. Een aanzienlijk bedrag, waarin de inkomsten van de Nationale Loterij nog niet meegeteld zijn. Toch zal de VRT de komende jaren steeds vaker voor die reclame-inkomsten bedanken. In samenspraak met het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), het kabinet van minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) en verschillende mediagebruikers werkte de openbare omroep een strikter beleid voor gokreclame uit, waarbij de inkomsten jaar na jaar verminderd worden.

Voor de digitale kanalen (zoals Sporza.be) gaat het vanaf 2022 om een jaarlijkse afbouw van 20 procent. Op televisie zal er vanaf dan een grote reductie van de sponsoring van kansspelbedrijven zijn. Van de drie alliantiepartners blijft er zo slechts één over. De afbouw wordt over verschillende jaren heen gespreid om de VRT de kans te geven alternatieven te bedenken voor het inkomstenverlies en op die manier financieel stabiel te blijven.

Schermgezichten

“De VRT heeft de signalen uit de maatschappij en de politiek over gokreclame zeer ter harte genomen”, zegt Karen Donders, directeur Publieke Opdracht bij de openbare omroep. De afgelopen jaren klonk er bij verschillende uitzendingen van sportevenementen kritiek op de uitgebreide publiciteit voor kansspelen.

Tijdens het WK voetbal van 2018 riep de Vlaamse Ombudsman al op om de reclame van alle VRT-kanalen te bannen, maar toenmalig minister van Media Sven Gatz (Open Vld) verstrengde enkel de regels voor alle media. Sindsdien probeerde de omroep al omzichtiger met de materie om te gaan: zo was er bij de uitzending van het EK voetbal en de Olympische Spelen geen gokreclame te zien, bij de Tour de France was dat wel het geval.

Het beleid dat de VRT voortaan voert met betrekking tot gokspelen is ruimer dan reclamespotjes. De openbare omroep gaat ook met VAD samenwerken om gokgedrag op een maatschappelijk verantwoorde manier uit te beelden in haar programma’s.

Daarnaast worden ook schermgezichten op hun verantwoordelijkheid gewezen. Zij moeten zich aan een charter houden waarin staat dat het verboden is om reclame te maken voor kansspelen, op sociale media of bij evenementen. Externe medewerkers die slechts sporadisch voor de VRT werken, moeten om toestemming vragen als ze dergelijke promotie willen voeren. Op die manier komt er meer duidelijkheid in discussies rond de activiteiten van schermgezichten als oud-voetballer Wesley Sonck, die naast zijn rol als voetbalanalist ook promotie maakte voor een bekend gokplatform.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234