Zondag 08/12/2019

De Afspraak

VRT-hoofdredacteur Luc Rademakers over interview ex-Syriëstrijder: "Dit is een faux pas"

Michael Younnes Delefortrie in 'De Afspraak' bij Bart Schols. Beeld Screenshot De Afspraak / VRT

Directeur Informatie en hoofdredacteur van de VRT-nieuwsdienst Luc Rademakers betreurt dat ex-Syriëstrijder Michael Younnes Delefortrie, die gisteren te gast was in VRT-programma 'De Afspraak', maar weinig kritische vragen voorgeschoteld kreeg. "We kunnen dit beschouwen als een faux pas", reageert Rademakers.

Gisterenavond was Michael Younnes Delefortrie te gast in 'De Afspraak'. De teruggekeerde Syrië-strijder, die eerder dit jaar veroordeeld werd tijdens het grote terrorismeproces, heeft een boek - 'Mijn persoonlijke jihad' - klaar over zijn reis naar Syrië.

Storm van kritiek

In de uitzending mocht Delefortrie vrij zijn verhaal vertellen, zonder veel kritische vragen van presentator Bart Schols. Na de uitzending ontstond er dan ook een storm van kritiek. Onder andere Peter Vandermeersch, de voormalige hoofdredacteur van De Standaard die nu aan het roer staat van de Nederlandse krant NRC Handelsblad, zei dat "de VRT de weg kwijt is".

De VRT stuurde gisterenavond al een persbericht de wereld in. "Tijdens het studiogesprek werden door de geïnterviewde een aantal uitspraken gedaan die strijdig zijn met de democratische waarden en die onvoldoende ter discussie werden gesteld." Het interview werd live uitgezonden, maar "beantwoordt niet aan de journalistieke normen van VRT Nieuws".

Confrontatie

Ook Luc Rademakers, hoofdredacteur van de VRT-nieuwsdienst, zag het interview. Op de vraag of hij het interview kritisch genoeg vond, antwoordt hij stellig "neen" aan De Morgen. "Het is op zich al bedenkelijk dat dergelijke figuren enorme media-aandacht krijgen. Wanneer de VRT beslist daarin mee te gaan, moet die persoon goed geschetst worden en geconfronteerd worden. Dat is niet gebeurd."

Delefortrie zei onder andere dat hij geen spijt had van zijn reis naar Syrië. Verder sprak hij zijn bewondering voor Osama bin Laden uit en betuigde hij zijn steun aan Fouad Belkacem, die volgens hem onterecht in de gevangenis zit. IS-propagandavideo's weigerde hij te veroordelen: "Men fixeert zich op het geweld, maar te zeggen dat ze alleen bezig zijn met vechten, dat vind ik kort door de bocht."

Luc Rademakers, algemeen hoofdredacteur van de VRT-nieuwsdienst. Beeld BELGA

"Faux pas"

Dat de ex-Syriëstrijder een platform kreeg en haast geen enkele kritische vraag voorgeschoteld kreeg, betreurt Rademakers. "We kunnen dit beschouwen als een 'faux pas'. Al is er natuurlijk de enorme druk om dagelijks een volledig liveprogramma te maken." Maar dit kan niet, zegt Rademakers. "Daarom zitten we vandaag samen met de redactie van De Afspraak om dit uit te praten."

Voordat dat gebeurd is, wil Rademakers verder niet reageren. "We moeten eerst grondig bespreken wat er gebeurd is, ook met de presentator, voordat we conclusies trekken."

Journalist Rik Van Cauwelaert stelde gisteren op Twitter de vraag wie ontslag zou nemen, maar zo'n vaart zal het volgens Rademakers niet lopen. "Ik zie de reden niet."

Censuur

Het interview werd gisterenavond van alle platformen offline gehaald. "Het wordt niet meer heruitgezonden op Canvas, en op canvas.be en deredactie.be werd het verwijderd", klonk het in het persbericht.

Ook daar kwam onmiddellijk kritiek op. Rademakers blijft echter achter die keuze staan. "Dat is geen censuur. Het interview beantwoordt niet aan onze journalistieke waarden. Daarom is het in overleg overal offline gehaald."

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat de VRT onder vuur komt te liggen omwille van een interview met een moslimextremist. In augustus van vorig jaar werd jihadist Anjem Choudary, boegbeeld van Sharia4UK, geïnterviewd in het programma 'Terzake'.

"De moslims begrijpen nu dat er een kalifaat is, dat het beter is om te leven met de sharia. En dat de sharia een beter systeem is dan jullie rechtssysteem", zei Choudary onder andere. Dat interviewer Annelies Beck vervolgens repliceerde met "bedankt voor uw mening", schoot bij N-VA'ers Matthias Diependaele en Wilfried Vandaele in het verkeerde keelgat.

Carl Voet, hoofdredacteur van de actuaprogramma's bij VRT, pareerde de kritiek. "Het was uiteraard nooit de bedoeling van de redactie om de man een forum te bieden." Al benadrukte Voet dat Terzake ook de andere kant van het verhaal wilde brengen. "Hoe zou je anders zicht krijgen op hun denkwijze, op wat er in hun hoofd speelt en vooral ook op de mentale wereld waarin jongeren terechtkomen die het slachtoffer worden van hun propaganda?"

N-VA meende dat de achtergrond van Choudary onvoldoende geschetst werd, maar dat was volgens Voet niet nodig. "Zijn standpunten staan zo ver van het aanvaardbare dat hij zichzelf ontmaskert."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234