Woensdag 21/04/2021

InterviewVRT-baas Frederik Delaplace

VRT-baas Frederik Delaplace: ‘Een programma als BDW moet absoluut kunnen’

Frederik Delaplace. Beeld Wouter Maeckelberghe
Frederik Delaplace.Beeld Wouter Maeckelberghe

Frederik Delaplace heeft er een paar hectische maanden op zitten. De VRT-CEO onderhandelde een nieuwe beheersovereenkomst, tekende een toekomststrategie uit voor zijn openbare omroep en kwam dankzij Bart De Wever, Jeroen Meus en het Britse koningshuis ook af en toe vol in de wind te staan.

“De coronapandemie heeft de digitalisering een enorme boost gegeven. Op één jaar tijd zijn er stappen gezet waar je in normale tijden zes, zeven of acht jaar voor nodig hebt.” Nu we met zijn allen naadloos van de ene lockdown in de andere glijden zag Frederik Delaplace de interesse voor de apps, websites, socialemediakanalen en online-videoplatformen van de VRT steil de hoogte in schieten. Logisch dus dat in zijn toekomstplan VRTRN 2030 – d.i. Vuurtoren 2030, aan de Reyerslaan hebben ze het niet zo voor klinkers – dat digitale een centrale rol speelt.

“We moeten nu die keuze maken. Doen we dat niet dan groeit er nu een generatie op die tot haar 30 jaar nooit met de VRT in aanraking zal komen. Je kan dan hopen dat ze na hun 30ste plots het licht zien en massaal naar Radio 1 switchen, maar zo zal het niet marcheren. We moeten ervoor zorgen dat we als VRT te vinden zijn op de kanalen waar jongeren vandaag media consumeren.”

De eerste experimenten in die richting stemmen Delaplace alvast hoopvol. “Met nws.nws.nws op Instagram bereiken we een paar honderdduizend jongeren. En sinds kort zitten we met ons jongerenjournaal Karrewiet op TikTok. Toegegeven, voor iemand als ik, die opgegroeid is in de traditionele journalistiek, is die aanpak even schrikken maar het succes is er wel. Na anderhalve week zitten we aan 35.000 volgers.”

Het blijft wat dat digitale betreft niet bij experimenten. In een filmpje over uw toekomstvisie dat intern werd verspreid hebt u het onomwonden over ‘digitaal marktleiderschap’.

“Als je kijkt naar de traditionele kijk- en luistercijfers, dan is de VRT omnipresent. Maar op digitaal vlak zijn we middenmoot. Dat moet anders. Ik wil op de nieuwe kanalen even belangrijk zijn als op de traditionele. Lukt dat niet dan doen we onze job niet goed.”

Valt die ambitie te rijmen met de samenwerking met andere mediaspelers waar u het in uw toekomstplan ook over hebt?

“Ik zie niet in waarom niet. Succesvol samenwerken staat voor mij niet gelijk aan het klein houden van de VRT. Dat wij van ons videoplatform VRT.NU een volwaardig digitaal kanaal willen maken, hoeft geen slecht nieuws te betekenen voor de andere spelers op de markt. Integendeel zelfs. Dankzij VRT.NU leert de Vlaming om op een nieuwe manier media te consumeren. Daar doet ook een dienst als Streamz (het streamingplatform van DPG Media en Telenet, PD) zijn voordeel mee. Het is echt fout om te denken dat hoe kleiner VRT.NU wordt, hoe sterker Streamz zal staan. We hebben als VRT trouwens alle belang bij het succes van Streamz. Die samenwerking moet op termijn een van de belangrijke financieringskanalen voor onze fictieprojecten worden.”

Niet alleen Streamz moet geld in het laatje brengen. Met de foodboxen van Dagelijkse kost en een lucratieve deal met Toerisme Vlaanderen gaat u op wel heel originele wijze op zoek naar extra middelen. Moet de openbare omroep zich wel met dat soort zaken bezighouden?

“Het is onze kerntaak om zo goed mogelijke mediacontent te maken. Maar dat kan alleen als we voldoende middelen hebben. Dus moeten we er alles aan doen om die middelen te maximaliseren. De focus lag bij de VRT jarenlang alleen op de dotatie, de middelen die we van de overheid krijgen, goed voor 60 procent van ons budget. Maar ondertussen kwamen die overige 40 procent van onze inkomsten die we via reclame en commerciële inkomsten zelf uit de markt moeten halen, steeds meer onder druk te staan. We moeten wel met nieuwe businessmodellen komen als we die op peil willen houden.

Wij hebben onze opdracht en die is niet ‘raap de kruimels van tafel, schud er eens goed mee en vul er een televisiezender mee’. Beeld Wouter Maeckelberghe
Wij hebben onze opdracht en die is niet ‘raap de kruimels van tafel, schud er eens goed mee en vul er een televisiezender mee’.Beeld Wouter Maeckelberghe

“Radioreclame is geen kraantje dat je zomaar kan opendraaien en waarlangs ook in 2040 de euro’s nog zomaar zullen binnenstromen. En tv-sponsoring is echt niet de heilige graal die nog decennialang de inkomsten van de VRT zal stutten. We hebben tien jaar lang in het merk Dagelijkse kost geïnvesteerd. Als er dan plots een mogelijkheid opduikt om dat merk via foodboxen te gelde te maken, dan moet je die kans grijpen. Die boxen gaan trouwens niet ten koste van onze steun aan de horeca. Mocht de overheid zeggen: ‘Laat ons weten wat het kost om een top publieke omroep te maken en wij zorgen voor het geld’ dan zou dat soort alternatieve financiering niet nodig zijn. Maar eigenlijk ben ik blij dat we niet in die situatie zitten. Dat houdt ons scherp.”

Ook het interview met het Britse royaltypaar Harry en Meghan was aanleiding voor een kerntakendebat. Was het verantwoord om 60.000 euro neer te tellen om dat weg te kapen voor de neus van de commerciële concurrentie?

“Ik kan dat bedrag niet bevestigen, maar natuurlijk was het verantwoord dat interview binnen te halen. Qua impact en het bereiken van moeilijke doelgroepen was dat een van de meest efficiënte programma’s die we dit jaar hebben uitgezonden. Het is ook niet zo dat er rond dat interview een opbod is ontstaan. Wij hebben bepaald hoeveel die uitzending ons waard was en blijkbaar lag dat hoger dan wat de commerciële zenders er voor over hadden. De cijfers achteraf hebben ons gelijk gegeven. Ik zie niet wat daar marktverstorend aan zou zijn. Wij hebben onze opdracht en die is niet ‘raap de kruimels van tafel, schud er eens goed mee en vul er een televisiezender mee’. Waarom zouden wij een relevant verhaal moeten laten schieten omdat ook de commerciële zenders erin geïnteresseerd zijn?”

Dat is toch exact wat jullie volgens de nieuwe beheersovereenkomst moeten doen wanneer het over sportrechten gaat?

“Dat is inderdaad een gevoelige passage in de beheersovereenkomst. Misschien wel de meest heikele in het hele document. Het komt er op neer dat we een opbod moeten vermijden. Bij de veiling van de rechten voor de Champions League moeten wij het niet nog moeilijker maken voor de andere zenders om die binnen te halen. Maar het betekent ook niet dat we ons als VRT moeten beperken tot het uitzenden van het EK curling omdat daar toevallig geen enkele commerciële zender in is geïnteresseerd.”

Die nieuwe beheersovereenkomst voorziet in een uitgebreide monitoring van de onpartijdigheid van de VRT. Maar de handtekening op het document was amper droog of er dook een driedelige docureeks over Bart De Wever in het zendschema op. Had u dat liever anders gezien?

“Een programma als BDW moet absoluut kunnen. Alleen moeten we in de toekomst voor een betere omkadering zorgen. Er zijn glasheldere afspraken nodig zodat dat soort programma’s op een betere manier tot stand komen.”

Door bijvoorbeeld de nieuwsdienst een vinger in de pap te geven? Wat nu niet het geval was.

“Dat is een van de dingen die beter kon.”

Krijgen de andere partijvoorzitters nu ook zo’n reeks?

(lacht) “Dat hangt er van af wat ze willen betalen. We hebben daar een tariefkaart voor. In alle ernst, de keuze om zo’n reeks rond Bart De Wever te maken is legitiem. Hij is, in alle objectiviteit, de laatste tien jaar de belangrijkste politicus van Vlaanderen. We hebben in het verleden trouwens ook portretten gemaakt van Conner Rousseau en Maggie De Block. We gaan dat ook blijven doen. Maar dan wel met goede afspraken vooraf.

“Ik heb er trouwens nul komma nul problemen mee dat onze onpartijdigheid wordt geëvalueerd. Op voorwaarde dat iedereen daar hetzelfde onder verstaat. Onpartijdigheid in journalistiek betekent niet dat je de zetelverdeling in het Vlaams Parlement minutieus vertaalt naar minuten zendtijd. We moeten naar een gezond evenwicht waarbij alle meningen en opinies aan bod komen, zolang ze niet in strijd zijn met de rechten van de mens natuurlijk. Voor ons nieuwsaanbod steek ik wat dat betreft mijn hand in het vuur. Maar in entertainmentprogramma’s moeten we met dat evenwicht iets zorgzamer omspringen dan we in het verleden deden.”

Wat vond u, wanneer het over onpartijdigheid gaat, van de Telefacts-uitzending over de zaak-De Pauw?

(droog) “Laten we zeggen dat ik niet denk dat die reportage dit jaar de Belfius Persprijs zal winnen. Ik begrijp dat rond die zaak nogal wat emoties opborrelen. Maar net dan komt het erop aan onze cool te bewaren. Het is zaak zo weinig mogelijk energie te verliezen aan de vervelende kiezels op ons pad. We halen fantastische kijk- en luistercijfers, we vullen onze maatschappelijke taak goed in en we genieten het vertrouwen van de Vlaming. Daar moet onze focus liggen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234