Zondag 22/09/2019

Kortfilmfestival

Vrouwen aan het feest op Internationaal Kortfilmfestival Leuven

Beeld kos

Zaterdagavond zijn in de Leuvense Cinema Zed de prijzen uitgereikt van het 21ste Internationaal Kortfilmfestival van Leuven. Ook de winnaars van de VAF Wildcards, de meest begeerde kortfilmprijzen van het jaar, mochten er hun trofeeën ophalen. De avond draaide uit op één groot 'vrouwenfeest': nooit eerder werden er zoveel vrouwelijke makers bekroond.

Grote winnaar van het 21ste Internationaal Kortfilmfestival van Leuven werd 'The Allegory of the Jam Jar', al had Anouk Fortunier misschien nog meer redenen om blij te zijn. En met haar alle vrouwen, want zelden voorheen was er in ons land een filmfeest waar zoveel vrouwelijke makers bekroond werden. Heel veel loodzware films, zo merkte jurylid Cecilia Verheyden op. Opvallend dat de grote winnaars dan vooral lichtheid uitstralen. "Misschien wel datgene waar mensen naar snakken, in deze donkere tijden," zei Anouk Fortunier.

Een goeie spurter zal nooit een goeie marathonloper worden. Het korte werk is anders dan het lange. In film is het anders dan in de atletiek. Wie zich bondig met beelden kan uitdrukken, kan het meestal ook met het langere werk. Vandaar dat het belang van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven alsmaar groeit. Wie in Leuven wint, is iemand die een toekomst voor zich heeft. En wie een VAF Wildcard in de wacht sleept, zien we vroeg of laat haast zeker terug met een langspeelfilm.

Ook internationaal speelt het IKL tegenwoordig een belangrijke rol. De winnaar van het Europese luik van het festival komt net als de winnaar van het Vlaamse luik meteen terecht op de longlist waaruit de nominaties voor de Oscars geplukt worden. Dit jaar was de internationale winnaar de film 'Maman(s)'van Maïmouna Doucouré, waarin een jong Frans meisje van Senegalese afkomst het niet neemt dat haar vader een tweede vrouw in huis neemt. Doucouré was ontroerd en meteen de eerste vrouw op het podium.

De publieksprijs van de Europese competie ging naar naar 'Le Mur', een film van de Waalse filmmaker Samuel Lampaert waarin twee Chinese buren in een flatgebouw dichter tot elkaar komen, door de muur te slopen, nadat één van beiden er per ongeluk een gat had ingeklopt.

Beeld Screenshot

Bij 'The Allegory of the Jam Jar' begint het met een barst in de muur. En hoe een zakenman helemaal uit zijn balans geraakt doordat er plots een kreuk in zijn bestaan is gekomen. Boris Kuijpers en Ruth Mellaerts zijn in het echte leven een koppel en vonden hun inspiratie bij de barst die ze thuis opeens in één van hun muren aantroffen. Ze wonnen eerder deze week al de Humo Award en mochten zaterdagavond ook de publieksprijs mee naar huis nemen. Meteen de grote winnaars.

De debuutprijs ging naar Anouk Fortunier, die met 'Drôle d'oiseau' op het Film Fest Gent ook al de publieksprijs van de studentencompetitie had gewonnen. Zij was ook één van de vijf dames die in Leuven een VAF Wilcard in ontvangst mocht nemen voor haar autobiografische film waarin een meisje het leven met haar bipolaire vader als een avontuur ervaart.

Een VAF Wildcard is voorbehouden aan studenten en is voor hen de meest begeerde filmprijs. Er zit een fikse geldsom aan vast die hen garandeert dat ze in de toekomst nog een kortfilm zullen draaien. Gust Van den Berghe, Emilie Verhamme en het befaamde duo Adil El Arbi en Bilall Fallah gebruikten het geld zelfs om een langspeler te draaien. Van de 6 Wildcards ging er dit jaar slechts één naar een man : Leonardo Van Dijl. Maar hij draaide naar eigen zeggen met 'Umpire' wel de meest vrouwelijke film. Over een veertienjarig meisje dat door haar tenniscoach wordt misbruikt.

De meest uitbundige speech kwam van Rachida El Garani, bekroond met een VAF Wildcard in de categorie documentaire voor haar film 'Into Darkness'. Als vrouw van Marokkaanse origine stichtte ze noodgedwongen al snel een gezin en ging pas later film studeren. Ze riep mensen met een andere culturele achtergrond op om net als zij ook hun verhalen te vertellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234