Woensdag 19/06/2019

Theater

Vooral de stiltes wegen door

An Miller en Els Dottermans. Beeld © kurt van der elst | kvde.be

Het verschijnsel liefde dat Verhelst aankaart, heeft niets van doen met romantische bevliegingen of een melige gevoelswereld.

Een moeder (Els Dottermans) en haar dochter (An Miller) wachten op de terugkeer van 'pa'. Via herinneringen en mijmeringen reconstrueren ze een beeld van de naamloze man op wie ze al een hele tijd wachten. Het lijkt wel of hun leven daaraan is opgegaan. Veel dingen blijven onuitgesproken en er hangt een zweem van mysterie rond de afwezige. De informatie die doorsijpelt, is fragmentarisch en intrigerend tegelijk.

De gesprekken over de uitgestelde thuiskomst krijgen onverwacht een bredere scope met een maatschappijkritische inslag. Moeder en dochter fulmineren tegen de oncontroleerbare berichten die ons overspoelen. Of het gaat er plots over dat er met de vluchtelingenstromen een ander soort oorlog is ontstaan, waardoor offervaardigheid de nieuwe ethiek moet worden.

Deze warrig-wazige uitschieters verstoren de opbouw van het stemmingstheater dat Liefde als intimistische voorstelling wil zijn. Alles is gericht op het intense spel van de twee actrices. Meer nog dan hun afgemeten woorden wegen de stiltes door in deze trage, uitgepuurde voorstelling. Dat idee wordt doorgetrokken in het decor en de lichtregie. Het speelvlak is kaal, op een aantal zilveren reflectoren na. Slechts eenmaal komt er een flard muziek door, meestal is het halfduister en een enkele keer wisselen de lichtinvallen van blauw naar rood.

Liefde van Peter Verhelst, NTGent
www.ntgent.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden