Maandag 20/01/2020

Popmuziek

Voor het eerst sinds ze 15 jaar oud was kan Taylor Swift doen wat ze wil

Beeld Photo News

Taylor Swift zal in november, voor het eerst sinds ze 15 jaar was, volledig vrij zijn van platencontracten en labels. Twaalf jaar geleden tekende de tiener met countrystem bij Big Machine Records, maar ondertussen behoren label en artiest tot de grootsten in de muziekindustrie. Blijft Taylor Swift bij haar oude label, tekent ze elders of gaat ze solo?

Fan of niet, iedereen die ooit al eens een radio heeft opgezet kent Taylor Swift. En haar cijfers maken indruk. Naast haar meest recente album Reputation, verkochten haar vijf vorige studioalbums elk tussen de zes en de twaalf miljoen exemplaren. Een puike prestatie in een industrie die bedreigd wordt door streamingdiensten als Spotify. Ook live is Swift goud waard, voor haar Reputation-tournee dit jaar zijn de eerste achttien steden al volledig uitverkocht – dat betekent achttien keer tussen de 50.000 en 60.000 verkochte kaartjes, goed voor minstens vijf miljoen euro per concert. En dat is slechts het begin van de tournee.

Met zulke hallucinante cijfers, waar menig artiest en label van droomt, hoeft Swift niet noodzakelijk bij haar oude label te blijven. De 28-jarige popster is dan wel contractueel gebonden aan Big Machine tot november, haar team kan wel al met andere geïnteresseerden aan tafel schuiven. En die zijn er in overvloed. Ook Jarri Van der Haegen van Disco Naïveté (Tsar B, Yusuf) spreekt over de sterke onderhandelingspositie van Swift: “Alle labels in het genre willen Swift tekenen op dit moment. Het gaat niet meer over een risico-investering, wat gewoonlijk wel het geval is als je een artiest tekent, maar over een gevestigde waarde. Zelfs aan de laagste percentages zullen labels nog steeds miljoenen verdienen aan haar, en daar komt het prestige nog bij van een topartiest als Taylor Swift te vertegenwoordigen.” Of ze tekent bij een andere grote speler zal er dus van afhangen hoe laag labels bereid zijn om hun percentages te laten zakken.

Mastertapes

Een tweede mogelijke scenario is dat Swift bij Big Machine blijft. De twee hebben elkaar groot gemaakt, Big Machine moet financieel voor geen enkel speler onderdoen en het heeft iets dat geen enkel label Swift kan aanbieden: de masters van haar vorige platen.

Het gevoeligste punt in de onderhandelingen tussen Big Machine en Swift is ongetwijfeld het bezit van die originele opnames van elk nummer. Zonder die masters over te dragen aan Swift is de kans zeer klein dat ze beslist om bij Big Machine te blijven. CEO Scott Borchetta, die Swift persoonlijk tekende in 2005, zal de waarde van Swifts oude catalogus moeten afwegen tegen de waarde van haar toekomstige muziek.

Daarnaast zou een verlenging bij Big Machine ook een pragmatische beslissing kunnen zijn, zegt Hendrik De Rycker van Rockoco (STUFF., blackwave.): “Haar oude label heeft al jaren ervaring met Taylor Swift als merk. Ze weten bij welke radiostations ze het best terechtkunnen, in welke magazines ze al is verschenen, noem maar op. Een nieuw team zal zich opnieuw moeten inwerken.”

Er is ook nog een derde, zeer waarschijnlijk scenario: Taylor Swift heeft geen label nodig en brengt zelfstandig muziek uit. Je tekent tenslotte een contract met een platenlabel zodat je gebruik kan maken van zijn diensten, financiële steun en netwerk. Maar Swift heeft in de loop van de jaren genoeg kapitaal, netwerk en naam opgebouwd om het zonder label te kunnen. “Taylor Swift moet nergens meer gepitcht worden”, lacht Van der Haegen. “In haar geval zal het belangrijker zijn om de juiste mensen erbij te betrekken. Ik denk ook wel dat Taylor Swift groot genoeg is om bepaalde mensen weg te plukken bij grote labels. Zo krijgt ze de expertise van grote labels mee, maar behoudt ze wel haar zelfstandigheid. En de opbrengsten.”

Big Machine en Taylor Swift hebben nog geen beslissing genomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234