Zondag 16/05/2021

ReportageCultuur

Voor het eerst in zes maanden wordt er weer theater gespeeld: KVS start met testvoorstellingen

Voor het eerst in een half jaar is er opnieuw theater te zien in ons land. De toeschouwers zitten ver van elkaar, en de luchtkwaliteit in de zaal wordt constant gemonitord. Beeld Eric de Mildt
Voor het eerst in een half jaar is er opnieuw theater te zien in ons land. De toeschouwers zitten ver van elkaar, en de luchtkwaliteit in de zaal wordt constant gemonitord.Beeld Eric de Mildt

‘La cultura es segura’, pronkt sinds kort in blokletters op de gevel van de KVS in Brussel. Met een reeks testevenementen wil het theaterhuis de slogan wetenschappelijk onderbouwen, al gebeurt dat met enige tegenzin: ‘We hadden op meer vertrouwen uit politieke hoek gehoopt.’

“Het is toch even wennen.” Wanneer de KVS gisteravond na een gedwongen sluiting van zes maanden haar deuren weer opent, stoten bezoekers op een schouwburg die grondig hertekend werd door het coronavirus. Verfmarkeringen aan de ingang van het gebouw geven een duidelijke looprichting aan, de helft van de zitjes in de zaal is verdwenen en vanuit het balkon dalen kabels neer waaraan kleine toestellen bevestigd zijn die de luchtkwaliteit in het gebouw registreren. “Ik hoop dat mijn aanwezigheid bij dit testevenement kan bijdragen aan de toekomst van de culturele sector”, zegt toeschouwer Philippe Deuss terwijl hij op de uitslag van zijn coronatest wacht.

Deuss is een van de weinige toeschouwers die de eerste theatervoorstelling in België sinds oktober bijwoont, al heeft het aardig wat voeten in de aarde gehad voor die effectief georganiseerd werd. Nadat Michael De Cock, artistiek leider van de KVS, aan het begin van de maand bekendmaakte dat hij de deuren van zijn schouwburg ongeacht de geldende coronamaatregelen weer zou openen, werd zijn daad van artistieke rebellie vrij snel ingelijfd bij de vraag naar testevenementen.

Zo komt het dat de KVS in de komende weken theatervoorstelling Jonathan, met Valentijn Dhaenens en Bruno Vanden Broecke, in samenwerking met medische experts als testevenement brengt. Eerst voor een beperkt publiek, maar als een wetenschappelijke analyse van de luchtkwaliteit tijdens de opvoering positief blijkt te zijn, drijft het theaterhuis de capaciteit op naar 250 personen, de helft van de normale bezetting.

Opgetogen politici

“Wat hier gebeurt, zou zo maar eens tot een heropleving van de culturele sector kunnen leiden”, zegt Brussels burgemeester Philippe Close (PS) wanneer hij enkele uren voor het eerste testevenement samen met Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA) de KVS bezoekt. Beide politici zijn opgetogen over De Cocks plannen, al wil Jambon niet dat Jonathan de start vormt van een eindeloze reeks testevenementen: “De kennis die we kunnen opdoen, is eindig. Als we straks voldoende wetenschappelijke informatie verzameld hebben, moeten we de culturele sector op een veilige manier opstarten”, zegt hij.

Het is een uitspraak waar De Cock enthousiast op reageert. Hij heeft het al langer moeilijk met de manier waarop beleidsmakers tijdens de coronacrisis met culturele instellingen omgaan: “Maandenlang werd er niet naar ons geluisterd: werkloze artiesten zitten op hun tandvlees en ook onze ervaring met crowdcontrol werd onvoldoende benut”, zegt hij.

De bezoekers moeten eerst een sneltest laten afnemen.  Beeld Eric de Mildt
De bezoekers moeten eerst een sneltest laten afnemen.Beeld Eric de Mildt

Een heropening van concertzalen, bioscopen en theaters kan mensen volgens hem helpen om het draagvlak voor de coronamaatregelen bij het brede publiek te vergroten. “Vandaag vinden illegale bijeenkomsten plaats omdat alles verboden is. Als we op een veilige manier evenementen organiseren, maken we de situatie voor iedereen meer leefbaar. Daarnaast is het ook een vorm van onmenselijkheid om mensen cultuur te blijven ontzeggen. De medische realiteit en het artistieke aspect hoeven daarbij geen tegenpolen van elkaar te zijn.”

De voorstelling waarmee de KVS de deuren weer opent, sluit nauw aan bij de thema’s die vandaag leven. In Jonathan staat een robot een vrouw bij die overlijdt aan de gevolgen van een coronabesmetting in een woon-zorgcentrum. Acteur Bruno Vanden Broecke denkt dat de relevantie van het thema en het enthousiasme van het publiek voor een succesvolle voorstellingenreeks zullen zorgen: “Mensen verliezen een deel van hun mimiek door hun mondmaskers, maar dat compenseren ze door extra bereidwillig mee in ons verhaal te stappen.”

Even voor aanvang van de voorstelling speelt een fanfare van sympathisanten plots enkele nummers om het publiek welkom te heten.‘Ceci n’est pas un test’, staat op het bord van een van de aanwezigen op de stoep. Het publiek is cultuur nog niet vergeten.

Artistiek leider Michael De Cock: 'Maandenlang werd er niet naar ons geluisterd: werkloze artiesten zitten op hun tandvlees en ook onze ervaring met crowdcontrol werd onvoldoende benut.' Beeld Eric de Mildt
Artistiek leider Michael De Cock: 'Maandenlang werd er niet naar ons geluisterd: werkloze artiesten zitten op hun tandvlees en ook onze ervaring met crowdcontrol werd onvoldoende benut.'Beeld Eric de Mildt
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234