RecensieMuziektips

Voor geoefende oren: de beste albums van de week

'Be Here Now' krijgt 25 jaar later een heruitgave. Beeld rv
'Be Here Now' krijgt 25 jaar later een heruitgave.Beeld rv

De Morgen gidst u door het allerbeste wat er te beluisteren is.

Jan Debackere

Groter dan God

“Oasis is de grootste band van de wereld. Groter dan fuckin’ God!” snoefde Noel Gallagher – de neusgaten volgepropt met Colombiaans marspoeder – toen de derde plaat van Oasis zou uitkomen. Iedereen verwachtte op zijn minst een meesterwerk, maar de bad boys van de Britpop waren stiekem opgebrand. Toch is de heruitgave van Be Here Now niet eens misplaatst. Een kwarteeuw na de feiten klinkt deze Oasis nog steeds als een opgeblazen monoliet, maar songs als ‘Magic Pie’, ‘D’You Know What I Mean’, ‘Stand by Me’ en ‘Don’t Go Away’ zijn onvervalste popparels die nog méér aan glans winnen. Bij momenten klinkt de plaat dan wel even onsamenhangend als de groep op dat ogenblik was, maar de explosieve luidheid van de rocksongs blaast je volledig weg.

Be Here Now 25th Anniversary is verschenen bij The Orchard.

Spelplezier

Hot Chip toont zich opnieuw in grote vorm op Freakout/Release, een plaat die het spelplezier van zijn begindagen ademt. Ten dele met dank aan Soulwax. De Gentse broers Stephen en David Dewaele kennen de Hot Chipjes al van in het prille begin en die hechte band werpt hier vruchten af. Het is briljant productiewerk waarmee de Dewaeles Hot Chip tot de nok van de keet tillen.

Freakout/Release is verschenen bij Domino.

Geoefende oren

Op zijn debuut NOT TiGHT profiteert het Amerikaanse duo DOMi & JD Beck ten volle van zijn connectie met r&b-superster Anderson .Paak. De plaat verschijnt op diens APESHIT-label en zit volgestouwd met vriendjes uit .Paaks adresboek, van Snoop Dogg over Mac DeMarco tot Thundercat. Een overrompelende trip, zij het voor geoefende oren.

NOT TiGHT is verschenen bij Blue Note.