Dinsdag 07/04/2020

Sociale media

Voetbalcommentator wordt socialemediahitje: ‘Achter elk filmpje gaat een idee schuil’

Peter Vandenbempt: ‘Mensen die me goed kennen, voorspellen dat ik Instagram over een paar weken alweer beu zal zijn. Dat zou weleens kunnen.’ Beeld © VRT - Joost Joossen

Jarenlang was hij ‘de voetbalman van de radio’. Nu scoort Peter Vandenbempt ook op Instagram. ‘Wat ik daar doe heeft nochtans geen enkele ambitie.’ 

Peter gaat fietsen. Peter trekt naar Anfield Road. Peter gaat rugby kijken of Peter en Gert onder een dekentje. De  bezigheden die Peter Vandenbempt op Instagram met de wereld deelt, weten ondertussen 3.594 followers te boeien. Allemaal smullen ze van filmpjes en foto’s die Vandenbempt sinds een aantal weken op regelmatige basis post. En de fanbase is nog een stuk groter, want telkens de voetbalman van de radio met nieuw audiovisueel materiaal komt, verspreidt zich dat ook via andere socialemediakanalen naar een steeds verder uitdijend publiek. 

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@petervdbempt) op

Dat net Vandenbempt een bescheiden socialemediahitje te pakken heeft, doet bij behoorlijk wat mensen de wenkbrauwen fronsen. “Ik ben jarenlang een notoir tegenstander geweest van Facebook en consorten”, vertelt hij. Alleen voor Strava, een platform waarop je fiets- en loopprestaties kan registreren en delen, maakte de voetbalcommentator een uitzondering. Al liep ook dat niet zonder slag of stoot. “Tijdens een van mijn fietstochtjes in de Vlaamse Ardennen kwam ik zwaar ten val. Toevallig passeerde er net een huisarts en die man was zo vriendelijk me in zijn auto mee te nemen tot aan zijn praktijk. Alleen had ik Strava niet uitgezet en toen ik ’s avonds thuiskwam bleek ik, dankzij die lift, de snelste tijd te hebben neergezet op één of andere Vlaamse helling. Ik was King of the Mountain, zoals dat dan heet, een halve minuut sneller dan Greg Van Avermaet zowaar. Ik heb dan maar snel hulp gevraagd om die tijd eraf te halen.” 

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@petervdbempt) op

Het waren de kinderen van Vandenbempt die hun vader pushten om toch Instagram eens te proberen. “En tot mijn eigen verbazing blijk ik wat daar gebeurt leuk te vinden. In tegenstelling tot andere platformen waar je per se een mening moet hebben en er geweldig veel bagger passeert, draait het bij Instagram vooral om feelgood”, vindt Vandenbempt.

Zelfrelativering

Dat is ook de constante in de dingen die hij zelf post. “Het zijn allemaal zaken waar de nodige zelfrelativering uit spreekt. Dat heb ik me van bij het begin voorgenomen. Op Instagram wil ik geen journalist zijn, er zijn andere kanalen genoeg waar ik mijn mening over voetbal kwijt kan.” En dus brengt Vandenbempt verslag uit van een winderige fietstocht, laat hij met een knipoog zien hoe een Champions League-dag er voor een commentator uitziet of laat hij zijn volgers van aan de zijlijn meekijken naar een rugbymatch van zijn zoon. 

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@petervdbempt) op

Af en toe komt daarbij ook ex-Rode Duivel Gert Verheyen in beeld, als partner in crime. “Gert is niet alleen mijn cocommentator, maar ook een goede vriend. En toevallig zijn we op hetzelfde moment met Instagram begonnen. Al was dat bij Gert eerder uit noodzaak om een fake-account op zijn naam te counteren.” Ook Verheyen doet het met zijn 3.266 volgers ondertussen goed op Instagram. Met dank aan zijn kippenfilmpjes  en de regelmatige vermelding daarvan in de voetbaltalkshow Extra Time.

Socialemedia-expert Hannes Coudenys is niet verrast door het succes van de digitale experimenten van het duo Vandenbempt en Verheyen. “Mensen vinden het nu eenmaal leuk om mee te kunnen kijken in het leven van BV’s. Vroeger ging er een sluier van mysterie rond dat soort mensen, nu valt dat steeds vaker weg en krijgen we te zien dat ook wie bekend is meestal maar een heel gewoon leven leidt.” Dat een account zoals dat van Vandenbempt zijn volgers toelaat mee te kijken hoe een doorsnee dag van een voetbalcommentator eruitziet, is een extra troef. “Dat soort achter-de-schermencontent doet het in alle mogelijke sectoren heel goed”, weet Coudenys. 

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@verheyengert7) op

Met het bescheiden succes op Instagram boort Vandenbempt misschien ook een nieuw, jonger doelpubliek aan. Maar daar is het hem voor alle duidelijkheid niet om te doen. “Vijftien jaar geleden moest ik als radioman misschien nog aan mijn zichtbaarheid werken. Maar dat is nu niet meer nodig. Wie mij nu nog niet kent, is hoogstwaarschijnlijk niet in mij geïnteresseerd.”

Enige nadeel aan Vandenbempts nieuwe hobby is de tijd die het – voorlopig – nog vraagt. “Achter elk van de filmpjes die ik post gaat een idee schuil. En hoewel wat ik op Instagram doe geen enkele ambitie heeft, wil ik toch dat die filmpjes goed gemaakt zijn. Maar op mijn leeftijd vraagt dat tijd.” In zijn omgeving worden dan ook luidop vragen gesteld over Vandenbempts onlinecarrière. “Mensen die me goed kennen, voorspellen dat ik het over een paar weken alweer beu zal zijn. (lacht) Dat zou best weleens kunnen. Dus wie me nog wil volgen zal snel moeten zijn.” 

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@petervdbempt) op

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234