Vrijdag 18/10/2019

Cinema

Vlaamse film krijgt klappen

Werner De Smedt en Koen De Bouw spelen de hoofdrollen in 'Het Tweede Gelaat' van Jan Verheyen. Beeld KFD

De Vlaamse film moest opnieuw klappen incasseren dit jaar. Op enkele uitzonderingen als Het tweede gelaat na, blijven de bezoekcijfers voor vaderlandse cinema steken in een paar duizend of een paar tienduizend per film. De unie van regisseurs trekt aan de alarmbel.

133.000 bezoekers voor Le fidèle, zo'n 70.000 voor Sprakeloos, 41.000 voor Cargo, 25.000 voor Home. En minder dan 10.000 voor pure arthousefilms als Le passé devant nous (8.000), Zagros (ongeveer 6.000) en Blue Silence (voorlopig 2.000). Het mag duidelijk zijn: het Vlaamse publiek liep dit jaar niet storm voor de vaderlandse cinema.

Er zijn uitzonderingen, zoals Ketnet-film Helden boven alles, die een mooie 100.000 bezoekers laat optekenen. Jan Verheyens Het tweede gelaat heeft de kaap van de 200.000 bezoekers gerond, en ook voor de derde Kampioenen-film, die vorige week uitkwam, is die grens al in zicht. Maar dat zijn spatjes kleur op een plaatje dat verder eerder grijs, of bijna zwart, kleurt – zeker als je bedenkt dat De zaak Alzheimer (2003) en Dossier K. (2009) respectievelijk 755.000 en 415.000 kijkers haalden. Zelfs kaskrakers zijn geen kaskrakers meer. 

Colloquium

2015 was nog een topjaar voor de Vlaamse film, met dank aan Safety First – The Movie en de tweede Kampioenen-film, maar de hoogdagen van Rundskop (2011), The Broken Circle Breakdown (2012) en De helaasheid der dingen (2009), die cijfers van om en bij het half miljoen haalden, lijken al even achter ons te liggen. Tegenvallende cijfers voor Everybody Happy, Belgica en Vincent zetten vorig jaar een dalende trend in, en die lijkt dit jaar te worden voortgezet. “Het ziet er inderdaad niet naar uit dat 2017 een recordjaar was”, zegt Christian De Schutter van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).

Tijd om aan de alarmbel te trekken? Regisseur Jan Verheyen vindt van wel. Op 2 februari organiseert de Unie van Regisseurs een colloquium in Gent: de unie zal tijdens een ledenactiviteit ook het VAF uitnodigen om na te denken over de toekomst van de Vlaamse film. Als we iets willen veranderen, moeten we beginnen bij de makers, klinkt het bij de unie.

“We zitten met een nieuwe context”, zegt Verheyen. “In enkele jaren tijd is het medialandschap door spelers als Netflix totaal veranderd. En het klasseonderscheid tussen film en tv is totaal vervaagd. Televisieseries moeten tegenwoordig niet meer onderdoen voor bioscoopfilms. De vraag is dan: moeten wij nog films maken waar niemand naartoe komt?” Ook Michaël R. Roskam, regisseur van Le fidèle en voorzitter van de Unie, wil dat de overheid gerichter omgaat met budgetten – “de budgetten zijn immers heel beperkt” – en tegelijk iets doet aan het gedoogbeleid rond piraterij.

Regisseur Jan Verheyen: 'Moeten we nog films maken waar niemand naartoe komt?' Beeld VTM

Eigen boezem

Maar de sector moet ook de hand in eigen boezem steken, klinkt het. “De tegenvallende cijfers hebben uiteraard ook met de films zelf te maken”, geeft Verheyen toe. “Als je ziet dat er jaarlijks slechts een à twee films echt iets kunnen doen, moeten we ons afvragen of de inspanningen nog in verhouding staan tot het resultaat.”

Volgens Dirk Impens, de inmiddels gepensioneerde producent achter The Broken Circle Breakdown en Belgica, moeten we genuanceerd blijven. “Van een crisis is geen sprake, en er is geen reden tot paniek. Maar we mogen niet blind blijven voor het probleem: we mogen niet aanvaarden dat cinema minder wordt bezocht. Niets doen is geen optie.”

Vorig jaar bereikte het bioscoopbezoek in ons land een dieptepunt, met een daling van 8,2 procent, terwijl de cinema’s in Nederland en Frankrijk het net drukker hadden dan voorheen. “We zijn als bevolking onze liefde voor film kwijtgeraakt”, vindt Zagros-producent Dries Phlypo.

Lees ook:

Te weinig bezoekers: wat loopt er mis in onze bioscoop?

Het standpunt van Ben Van Alboom, chef cultuur De Morgen: Vlaamse films lokken geen volk in de cinema, maar laat ons dat als een kans zien

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234