Maandag 23/09/2019

Film

Vlaamse film ‘Girl’ is hype in Cannes: "De druk op mijn schouders is op dit moment enorm"

Hoofdrolspeler Victor Polster en regisseur Lukas Dhont in Cannes. Beeld Kris Dewitte

Zaterdag is het D-day voor Lukas Dhont (26): zijn debuutfilm Girl, over een transgendermeisje dat ballerina wil worden, gaat in wereldpremière in Cannes. Maar de hype rond de film was op de Croisette al dagenlang aan het opbouwen. “Ik voel me net Simba die vanop een rots in de lucht wordt gestoken: ik hoop dat ik niet val.”

Nauwelijks 26 is Lukas Dhont, en hij mag al in de voetsporen van Hugo Claus treden. In 1989 – Dhont was toen nog niet eens geboren – raakte Claus’ film Het Sacrament namelijk geselecteerd voor Un Certain Regard: de op een na belangrijkste sectie in Cannes, na de Competitie. Sindsdien wist geen enkele Vlaamse film nog in de officiële selectie van het festival binnen te dringen. Tot nu, met Girl.

Met Penélope en Javier op tv

Dat is natuurlijk fijn voor ons in België, maar ook internationaal is er bijzonder veel aandacht voor Dhonts debuutfilm. Screen, Vanity Fair, Vice. Allemaal klasseerden ze Girl nog voor de start van het festival in hun lijstje van niet te missen Cannes-films. Bovendien haalden Dhont en hoofdacteur Victor Polster, die in de film de 15-jarige Lara speelt, in Cannes meteen de nationale televisie: op France 2 waren ze te gast bij Laurent Ruquier, een van de belangrijkste talkshowhosts van Frankrijk. “De andere gasten die avond waren Penélope Cruz en Javier Bardem”, lacht Dhont vol ongeloof.

Still uit 'Girl'. Beeld RV

Nog hallucinanter werd het toen in diezelfde uitzending plots twee Franse filmcritici opdoken om Girl te recenseren – waar Dhont en Polster bij zaten. “Gelukkig waren ze heel lovend”, zegt de jonge regisseur. “Ik had op voorhand gehoord dat een van de twee heel streng was, maar uitgerekend hij zei: ‘Ik begrijp niet waarom deze film niet in de Competitie zit, voor mij is dit een meesterwerk!’”

Dat belooft voor de wereldpremière. Die vindt pas zaterdagochtend plaats, maar de film werd in Cannes wel al één keer vertoond voor een select publiek van Franse bioscoopuitbaters. “De reacties daar waren enorm positief”, weet Dhont. Maar het blijft bang afwachten hoe de film door de rest van de wereld zal worden ontvangen. “De druk op mijn schouders is op dit moment enorm, ja. Ik voel me een beetje zoals Simba in The Lion King, die vanop een rots in de lucht wordt gestoken. En ik hoop echt dat ik er niet afval, want dat zou heel veel pijn doen.”

Dat Girl op zoveel aandacht kan rekenen, heeft volgens Dhont vooral te maken met het thema van de film. “Hij gaat over een meisje dat ballerina wil worden, maar geboren is in een jongenslichaam. Dat onderwerp leeft op dit moment heel erg, dus ik denk dat veel mensen benieuwd zijn hoe ik het zal behandelen.”

Glad ijs

Anderzijds beseft Dhont dat hij zich daarmee op glad ijs begeeft. “Er zijn veel valkuilen als je een film maakt over een transgenderpersonage. Ik heb bijvoorbeeld heel bewust gekozen om Lara niet als een slachtoffer neer te zetten, want dat is iets dat je veel te vaak ziet in films over transgenderpersonen. De focus ligt meestal op de buitenwereld, hoe de ouders reageren, enzovoort. Meestal zijn die reacties negatief, want dat creëert conflict. En als er conflict is, heb je een film. Maar coscenarist Angelo Tijssens en ik hebben meteen beslist om niet die kant op te gaan. Dat maakte het schrijven er niet gemakkelijker op, want zo haalden we dus meteen het conflict weg uit het verhaal. ‘Hoe gaan we dat 90 minuten lang volhouden?’, vroegen we ons af. Maar eigenlijk heeft dat ervoor gezorgd dat Lara het conflict volledig in zich draagt. Zo werd de relatie met haar eigen lichaam veel complexer, en zij als personage sterker.”

Victor Polster en Lukas Dhont in Cannes. Beeld Kris Dewitte

Ook over de casting van hoofdrolspeler Victor Polster zou een debat kunnen ontstaan, weet Dhont. Diversiteit in film is namelijk een hot topic: wie een transgenderpersonage opvoert, kan maar beter een transgenderacteur of –actrice casten, klinkt het (vooral op sociale media) steeds luider. Dat is bij Girl niet het geval: Polster is een jongen. Maar daar heeft Dhont een heel goede reden voor: “Kijk, ik vind dit een bijzonder interessante discussie, en het is inderdaad bizar dat er bijvoorbeeld in een serie als Transparent geen transgenderactrices worden gecast. Die zijn namelijk met enorm veel in Amerika. Maar voor mijn film is de situatie anders. Het hoofdpersonage is 15, en tijdens mijn research heb ik ondervonden dat dat een bijzonder kwetsbaar moment is in de transformatie. Veel transgenderjongeren willen achteraf nooit meer herinnerd worden aan hun lichaam en hun identiteit van vroeger. Terwijl, als je effectief een transgenderpersoon cast, creëer je net een document dat er altijd zal zijn, en dat haar er achteraf altijd aan zal blijven herinneren. Dat vind ik ethisch niet te verantwoorden.”

Girl gaat op zaterdag 12/05 in wereldpremière op het Filmfestival van Cannes, en komt later dit jaar in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234