Zondag 05/04/2020

beroemd en berekend

Vijf tips voor Bekende Vlamingen die een eigen zaak opstarten

Met Odette Lunettes heeft Eline De Munck haar eigen brillenlijn.Beeld Odette Lunettes

Kersvers brillenontwerpster Eline De Munck heeft goed opgelet: een beetje BV stampt tegenwoordig een zaak uit de grond. Brillen, kinderkledij en hamburgers verpatsen is niet zonder risico, en een bekende kop is niet altijd een zegen. Daarom: vijf tips voor Bekende Ondernemers.

1. Schoenmaker, blijf bij je leest

Ann Van Elsen

* Ex-Miss België
* Presentatrice bij VIJF
* Heeft met June & Jack een eigen kinderkledinglijn op de markt

Denk na over het product dat je in de markt wil zetten. Dat geldt voor elke ondernemer, maar misschien nog net iets meer voor wie met een bekend gezicht door het leven moet. In tijden waarin authenticiteit het hoogste goed is, kun je als bekend ondernemer maar beter een band met je product hebben. Niels Albert is betrouwbaar als fietsenverkoper, Phaedra Hoste zou het wellicht lastiger hebben.

Tegenwoordig lijkt het alsof iedere BV zich een modeontwerper waant. Van Astrid Bryan voor ZEB tot de JBC-lijn van chef Jeroen Meus en de kindercollectie van Ann Van Elsen. Wat weet een model/presentatrice nu van kinderkleding ontwerpen? Oorspronkelijk weinig, zo blijkt. "Ik heb marketing gestudeerd. Maar het is niet omdat je geen modediploma hebt, dat je geen goede collectie kunt samenstellen", zegt Van Elsen.

Ze geeft toe dat ze in het verleden haar naam en gezicht wel eens heeft gekoppeld aan een product waar ze minder band mee had. "Maar met je eigen onderneming ligt dat toch anders, dat is je kindje. Mijn vennote Elke en ik zijn met June & Jack gestart vanuit een persoonlijke frustratie: ik vond maar geen handige training voor mijn dochter June die ook nog eens modieus was. Ik hoef dus niet krampachtig te zoeken naar een authentiek verhaal. Mijn dochter is mijn verhaal."

Geloofwaardig is het sleutelwoord. Kom niet af met een sneakerlijn als je enkel op hoge hakken ronddartelt. Dat lijkt Eline De Munck, die zich eerder in de kijker werkt met haar gigantische brilmonturen dan met haar zangcarrière, alvast begrepen te hebben. "Ik bril als sinds mijn 15de", vertelt ze. "En toen vond ik dat verschrikkelijk. Zodra ik de kans kreeg, stopte ik die bril diep in mijn boekentas weg. Pas toen ik een montuur vond dat echt bij me paste ben ik die bril als modeaccessoire gaan appreciëren. Dat is ook het idee achter mijn brillenmerk Odette Lunettes. Hippe, betaalbare brillen waarvan je er gerust een aantal in je kast kunt hebben, zodat je voor elke gelegenheid het juiste montuur op kan zetten."

Ann Van Elsen.Beeld VIJF
June & Jack, de kledinglijn voor kinderen van Ann Van Elsen.Beeld rv

2. Wees meer dan 'het gezicht'

Véronique Leysen

* actrice
* ex-Ketnetwrapster
* runt de Antwerpse koffiebar Maurice
* brengt onder dezelfde naam breigoed op de markt

'BV x, y of z was betrokken bij het volledige productieproces. Van het eerste idee tot het eindproduct.' Het zijn twee zinnetjes die bij geen enkele lancering van een aan een BV gelinkt product mogen ontbreken. Zelfs Vincent Kompany kwam volgens het promopraatje elk gerecht op de kaart van zijn sportbars persoonlijk proeven en bijkruiden. De opening van de Brusselse vestiging van Good Kompany liet de Rode Duivel echter aan vader Pierre over. En ook daarna was Vincent niet achter de tapkraan te zien. Het resultaat laat zich raden. De klanten werden al even schaars als de verschijningen van de grote baas en begin dit jaar sloten beide bars de deuren.

Dat moet beter kunnen en dus staat ex-Ketnetwrapster Véronique Leysen quasi elke dag achter de toog van haar koffiebar Maurice. Niet per se een bewuste strategie, wel uit noodzaak. "Ik leid nieuwe mensen op, spring in wanneer een van mijn mensen ziek is, maak nieuwe plannen. Ik ben hier gewoon nodig om de boel draaiende te houden. Veel tijd om de BV uit te hangen blijft er niet over." Al beseft Leysen wel dat een deel van haar klanten vooral bij Maurice over de vloer komen om een glimp van haar op te vangen. "Dat was vooral in het begin het geval. Nu gaat het nog slechts om een kleine minderheid."

Ook De Munck maakt zich sterk dat haar betrokkenheid meer is dan een promopraatje. "Het woord dat ik het afgelopen jaar het meest heb uitgesproken is 'bril'", vertelt ze. "Ik was er maniakaal mee bezig. Alles moest kloppen; de website, de winkel en de brillen zelf natuurlijk." Daarom ook wou De Munck liever niet met een bestaand brillenmerk in zee. "Dan moet je sowieso toegevingen doen, terwijl ik absoluut wou dat mijn collectie en alles er rond er helemaal uitzag zoals ik het wou."

Véronique Leysen runt koffiebar Maurice en brengt onder diezelfde naam breigoed op de markt.Beeld rv

3. Laat je goed omringen

Robin Janssens

* sportjournalist
* presenteerde jarenlang de Champions League op 2BE
* runt de hamburgerketen De Burgerij
* opent binnenkort grill-restaurant The Roast

Een BV die in zijn opzet wil slagen kiest dus best voor een product waar hij of zij passie voor voelt. Eens dat gevonden is, kan hij of zij zich met het hoofd vooruit en de mouwen opgestroopt in het avontuur storten. Een aanpak die ook gevaren inhoudt. "Ik kan alleen functioneren als ik mijn passie kan volgen", vertelt Leysen. "Maar soms verlies ik daarbij de cijfertjes uit het oog. Of zie ik niet in dat ik een idee beter laat vallen wanneer de economische logica erachter niet klopt." Op zo'n moment is het belangrijk om beroep te kunnen doen op iemand die dat zakelijk inzicht wel heeft.

Toen ex-voetbalpresentator Robin Janssens met hamburgerketen De Burgerij begon, deed hij dat niet voor niets met een vennoot die zijn strepen al verdiend had in de horeca. "Als freelancer wist ik wel wat btw was, maar over marges en aankoopprijzen moest je me toen echt nog niets vragen."

Sportjournalist Robin Janssens.Beeld VTM
Janssens runt de hamburgerketen De Burgerij en opent binnenkort een grilrestaurant.Beeld rv

Ook Katja Retsin is niet te beroerd om toe te geven dat niet zij maar haar schoonzus Babs het zakelijk brein is achter hun vier (straks vijf) Close-Up-kledingwinkels. "Zij wist als ex-productieleidster hoe je een financieel plan moet opstellen, ik niet. Je moet je plaats kennen. Ik houd me vooral bezig met de communicatie, ga mee naar leveranciers om kledij aan te kopen en heb mee de webshop opgestart. Al zijn we daarvoor ook eerst naar een gespecialiseerd bedrijf getrokken, die me hebben geleerd hoe ik met zo'n softwareprogramma moest omgaan."

Retsin staat niet zelf in de winkels. Maar dat heeft volgens haar niets te maken met luiheid, arrogantie of onverschilligheid. "Integendeel. Ik weet gewoon van mezelf dat ik geen goede verkoopster ben. Te verlegen. Dan laat je dat beter over aan anderen."

Soms is het ook gewoon noodzakelijk om hulp in te roepen. Wanneer je als technische nitwit plots brillen wil ontwerpen bijvoorbeeld. De Munck: "Ik heb mijn brillencollectie zelf ontworpen maar voor die effectief in productie ging zijn mijn schetsen toch netjes overgedaan door een technisch tekenaar. (lacht) Je wil echt geen bril op je neus waarvan ik de technische details op papier heb gezet."

4. Schakel bekende vrienden in

Katja Retsin

* ex-omroepster en presentatrice
* schrijft kinderboeken
* runt vier kledingzaken

Nog voor er ook maar één montuur van de hand van Eline De Munck in de winkel ligt hebben bekende brillendragers als Herman Brusselmans, Adil El Arbi, Erik Van Looy en Cath Luyten er al een op de neus. Ook Eva Daeleman schreeuwde via Twitter haar liefde voor het merk uit. In de koffiebar van Véronique Leysen komen geregeld BV's buurten. Omdat de koffie er lekker is, de bar centraal gelegen is maar ook en vooral omdat ze de koffiemadam uit een vorig leven kennen.

"Natuurlijk is het leuk meegenomen als bekende collega's je merk dragen", vertelt De Munck. "Maar dat zullen ze alleen doen als ze het product dat je probeert te verkopen ook echt leuk vinden. Wie mijn brillen niet leuk vindt, zal ze ook niet dragen. Of ze me nu kennen of niet."

Van Elsen stuurt bij elke collectie van June & Jack dan weer wat outfits op naar andere bekende mama's, zoals Sylvie Meis, de ex van voetballer Rafael van der Vaart. "Als ze het mooi vinden en hun kinderen erin steken, is dat fijn. Als ze er nog een foto van posten: zoveel te beter. Sociale media zijn nu eenmaal heel belangrijk voor een beginnend ondernemer. Maar ik zal nooit druk uitoefenen of iemand verplichten. Als zoiets niet spontaan gebeurt, werkt dat toch niet."

Close-Up sponsort geen bekende gezichten. Maar op de webshop vallen, naast Retsin zelf, Brigitta Callens en Véronique De Kock meteen op als modellen. "Dat werkt nu eenmaal. De klanten vinden die bekende gezichten leuk."

Ook Leysen wil gerust toegeven dat de extra aandacht die haar BV-schap haar oplevert leuk meegenomen is. Maar wie ook op lange termijn succes wil boeken heeft meer nodig dan een paar bekende supporters aan de zijlijn. "Je hebt natuurlijk mensen die hier komen om BV's te spotten. Maar daarmee kan ik het hoofd niet boven water houden. Ik heb ook de zestigplussers, de ondernemers en de toeristen nodig. Die zullen hier heus niet binnenwandelen omdat Joy Anna Thielemans net een foto van een van mijn cappucino's op Instagram heeft gegooid."

Katja Retsin runt vier kledingzaken.Beeld rv

5. Beware of de boekskes

Eline De Munck

* actrice
* presenteert op JIM TV en VTM
* zangeres
* bracht onder de naam Odette Lunettes een eigen brillencollectie op markt

De ondernemende BV mag dan al een promotioneel voordeel hebben, die bekende kop kan ook een nadeel zijn. Je maakt bijvoorbeeld niet snel vriendjes in de wereld der zelfstandigen. Retsin: "Een vrouw die in dezelfde periode als wij in het Gentse met een boetiek startte was kwaad omdat wij zoveel gratis media-aandacht kregen terwijl zij zich blauw moest betalen voor advertenties. Maar het zou toch van weinig ondernemingszin getuigen als wij daar geen gebruik van maakten? Bovendien is reclame niet zaligmakend, je moet het daarna toch zelf waarmaken."

En als dat laatste niet wil lukken, staan de boekskes ook als eerste klaar om daar een sappig stuk over te schrijven. Vraag maar aan Joyce De Troch. Toen de ex-Opium-zangeres met haar evenementenbureau Enjoy veroordeeld werd voor fiscale fraude tot zes maanden cel met uitstel, kreeg die 'gratis publiciteit' plotse een wrange bijsmaak.

Ook De Munck beseft dat de huidige buzz rond haar brillenmerk ook een vergiftigd geschenk kan blijken. "Je wordt als BV dubbel zo hard in de gaten gehouden. Als de zaken niet lopen zoals je vooraf had gedroomd, moet je er niet op hopen dat dat onder de radar blijft."

Toen Ann Van Elsen bij haar eerste collectie problemen had met haar toenmalige fabrikant, werd die opgelopen vertraging ook meteen uitgesmeerd. "Meestal is die persaandacht zeer welkom, maar je zit ook onder een vergrootglas. Als je eerst aankondigt dat je merk lijn in juli gelanceerd wordt, dan mag je er zeker van zijn dat je in juli telefoon krijgt als er nog niets in de winkels ligt. Gelukkig had ik toen alle klanten al vooraf netjes ingelicht. Transparant communiceren is dus de boodschap."

Eline De Munck heeft sinds kort een eigen brillencollectie.Beeld Odette Lunettes
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234