Maandag 09/12/2019

Boekenrecensies In een notendop

Vijf nieuwe boeken die (niet) de moeite waard zijn

Ellen Deckwitz schetst het portret van haar onverwoestbare Indische grootmoeder. Beeld Hollandse Hoogte / Maartje Geels

Ellen Deckwitz, Hogere natuurkunde, Pluim, 80 p., 21,99 euro.

‘Benen van staal / borstkas van titanium / immuunsysteem van een rioolwerker / het geweten van een beurshandelaar.’ Vijf jaar lang werkte dichteres, columniste en poetryslammer Ellen Deckwitz aan een bundel over haar onverwoestbare Indische grootmoeder Koos (1921-2014), met wie ze een intense band had. In Hogere natuurkunde, gegoten in een soort verhalende poëzievorm, schetst ze het levensverhaal van deze markante vrouw. Koos verbleef drie jaar lang in jappenkampen en vergastte Deckwitz op talloze gruwelijke details die in haar hoofd bleven rondspoken. Oma verzweeg wél alles tegen haar eigen moeder.

Kamel Daoud, De schilder die de vrouw verslindt, Ambo Anthos, 183 p., 18,99 euro.

De Algerijnse schrijver Kamel Daoud, bekend van zijn herwerking van Camus’ roman L’étranger, ontving an offer you can’t refuse. Het Musée Picasso vroeg hem onlangs of hij één nacht wilde doorbrengen tussen hun collectie. Op dat moment liep net de expo 1932: Année érotique, met overvloedig aanwezige naakten van het Spaans-Franse genie. Voor Daoud het geknipte moment om te filosoferen over een van zijn stokpaardjes: de verhouding van de Arabier tegenover vrouwelijk naakt én de westerse versus de mediterrane blik. Daoud freewheelt er lustig op los in dit door Manik Sarkar vertaalde, prikkelende essay, pendelend tussen eros en thanatos.

Jonathan Littell, Een oude geschiedenis, nieuwe versie, Arbeiderspers, 350 p., 23,99 euro.

Ooit zette Jonathan Littell literair Frankrijk op stelten met De welwillenden. Zijn vuistdikke roman over SS-beul Max Aue leverde hem de Prix Goncourt en de Grand Prix du Roman de l’Académie française op. Met het experimentelere, door Ilse Barendrecht vertaalde Een oude geschiedenis, nieuwe versie dompelt hij ons opnieuw onder in een illusieloos universum waarin geweld en sadisme regeren. Elk hoofdstuk begint in een zwembad, waarna de ik-verteller verzeilt in een eindeloos labyrint, waar hij na het openen van steeds andere deuren in losgeslagen, perverse werelden terechtkomt. Een bedwelmende, maar excessieve én desoriënterende leeservaring.

Lévi Weemoedt, De scherven van het geluk, Nijgh & Van Ditmar, 398 p., 20 euro.

Lévi Weemoedt, pseudoniem van Izaäk van Wijk (1948), raakte onlangs weer een gevoelige snaar bij het publiek met de bestsellende verzenbloemlezing Pessimisme kun je leren. Nu maakte Vic van de Reijt een selectie uit zijn verhalen. In De scherven van het geluk ondergaan we Weemoedts tragikomische pessimisme in vol ornaat. Hij klungelt wat af in vertellingen over een aan stofzuigen verslaafde moeder, verhuisperikelen en misgelopen vakanties. De medemens rijdt Weemoedt bovendien constant in de wielen. Zijn toon is vaak vergeleken met Bob den Uyl of J.M.A. Biesheuvel, maar Weemoedt blijft luchtiger.

Geert Stadeus, Het hoe en waarom van de Antwerpenaar, Borgerhoff & Lamberigts, 164 p., 20 euro.

Snoecks-hoofdredacteur Geert Stadeus heeft zich een nieuwe missie opgelegd. Na zijn zoektocht naar de ziel van de West-Vlaming, verdiepte hij zich in de Antwerpenaar en diens provincie. En we leren dat een sinjoor al sinds de 16de eeuw bekendstaat als een ‘dikke nek’. ‘Als Gentenaar heb ik een antropologische gids geschreven vanuit het standpunt van een ontdekkingsreiziger’, aldus Stadeus. ‘Het is een stad waar de tijd nooit stilstaat, dat doen alleen de auto’s.’ Kwistig en goedmoedig grossiert hij in weetjes. Maar sommige geheimen raken niet ontraadseld. Want, ja, waarom drinkt een Antwerpenaar zo graag een bolleke?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234