Zondag 17/11/2019

Boekenrecensies In een notendop

Vijf nieuwe boeken die (niet) de moeite waard zijn

Delphine Lecompte. Beeld Thomas Sweertvaegher

Delphine Lecompte, Vrolijke verwoesting, De Bezige Bij, 156 p., 21,99 euro.

‘‘Ik ben een jungle’, zegt de broze metselaar met de hazenlip / Het klinkt mooi, dus het zal wel een leugen zijn.’ In Vrolijke verwoesting gaat dichteres Delphine Lecompte baldadig door op haar productieve elan, met expressieve gedichten die afwisselend de lachspieren en de traanklieren in beweging zetten. Tomeloos is haar repertoire, onstuimig haar flirt met de steeds op de loer liggende waanzin. Vaste ankerpunten zijn ditmaal personages als de bedeesde zeepzieder, de mystieke chrysantenkweker en de analfabetische jongenshoer. Ook ‘de overheersende moeder’ laat zich niet onbetuigd. Lecompte schrijft potige gedichten vol onontkoombare wendingen.

Bert Moerman, Benny, Polis, 234 p., 20 euro.

Een snedige verteltrant, onderkoelde humor én niet erg ­aaibare hoofdpersonages: Bert Moerman mag er graag mee stoeien. De vorig jaar met de Bronzen Uil Publieksprijs ­bekroonde Bruggeling legt er opnieuw de pees op in zijn tweede roman Benny. De patserige selfmade man Daniël lijkt zijn leven mooi op de rails te hebben: modelgezin, SUV en een wekelijkse tennisclubafspraak. Tot hij geïntrigeerd raakt door zijn nogal banale, oude klasgenoot Benny. Langzaamaan verliest hij de controle over alles. Moerman kijkt niet op een plotwisseling meer of minder in deze pittige roman die taalkundig nog een upgrade kon gebruiken.

Hans Maes, Wat is sexy? Een oefening in feministische filosofie, Letterwerk, 68 p., 12,50 euro.

Kunstfilosoof Hans Maes buigt zich in dit essay over ‘sexyness’. Want ja, wie bepaalt dat eigenlijk? En hoe gaan we als maatschappij om met de toenemende druk om er hot uit te zien? Maes schrijft een proeve van feministische filosofie en denkt na over sekssymbolen, het erotiserende van rijkdom en macht én seksuele authenticiteit. Hij breekt ook een lans voor vrouwvriendelijke porno. En citeert ­instemmend Annie Sprinkle: ‘Het antwoord op slechte porno is niet om porno af te schaffen, maar om betere porno te maken.’ In dezelfde Letterwerk-reeks verschenen zopas essays over literatuur en over ambachtelijkheid.

David Foenkinos, Twee zussen, Borgerhoff & Lamberigts, 157 p., 22,50 euro.

Een liefdesbreuk die tot in het merg doorzindert. Met dat gegeven gaat de Franse successchrijver David Foenkinos aan de slag in het door Kris Lauwerys en Isabelle Schoepen vertaalde Twee zussen. Van de ene op de andere dag is lerares Mathilde verlaten door de ontrouwe Etienne. Haar wereld stort in. Wegzakkend in een onpeilbare leegte wordt ze opgevangen door haar zus Agathe, in de kleine flat waar ze met haar man en hun dochtertje woont. Maar ondanks de toenadering tussen de twee zussen, gaan de spanningen crescendo. Foenkinos schrijft in korte ­fragmenten over ontsporende passie.

Nana Ekvtimisjvili, Het perenveld, Prometheus, 206 p., 19,99 euro. Vertaald door Mario Molegraaf.

Tbilisi in het midden van de jaren 90 vormt het decor van Het perenveld, de internationaal geprezen debuutroman van de Georgische schrijfster en filmmaakster Nana Ekvtimisjvili. We volgen de achttienjarige Lela, die het boude voornemen heeft om haar leraar geschiedenis te vermoorden. Op een ­internaat voor geestelijk gehandicapte kinderen is zij blijven hangen, nadat ze haar school niet afmaakte. Ze ontfermt zich over de ‘debielen’, en in het bijzonder over Irakli. ­Ekvtimisjvili weeft in haar roman talloze microverhaaltjes waarin de hoop ontkiemt op een beter leven, al is de realiteit van het post-Sovjettijdperk terneerdrukkend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234