Donderdag 21/11/2019

Boeken In een notendop

Vijf minirecensies van nieuwe boeken

Jelle Brandt Corstius reisde met twee vrienden per trein door Siberië. Beeld ANP Kippa

Jelle Brandt Corstius, BAM. Een reis van niets naar niets, Das Mag, 136 p., 17,99 euro.

‘Om Rusland te overleven is het belangrijk om niet in je eentje te reizen. Los van de gebruikelijke gevaren, al dan niet in combinatie met dronkenschap, is het noodzakelijk om alle absurde situaties van een dag met iemand te kunnen bespreken.’ De Nederlandse globetrotter Jelle Brandt Corstius koesterde al op jonge leeftijd de droom om de leegte van Siberië per spoor te verkennen: met de ‘Bajkal-Amoer Magistrale’-lijn, de BAM. Twee kunstenaarsvrienden vergezelden hem nu. BAM is hun met schampere humor doorspekte relaas, vol bizarre ontmoetingen. Zoals met de man die zijn kachel stookt met Lenins verzameld werk.

Charlotte Van den Broeck, Waagstukken, De Arbeiderspers, 188 p., 22,50 euro.

In het met terechte buzz omgeven prozadebuut Waagstukken reist dichteres Charlotte Van den Broeck dertien tragische architecten achterna. Ze speurt naar het lot van bekende en vergeten bouwmeesters als ‘De Grote Post’-architect Gaston Eysselinck, Francesco Borromini of Lamont Young. Ze pleegden zelfmoord in een door hen ontworpen gebouw of raakten verlamd door hun eigen scheppingen. Tijdens Van den Broecks essayistische queestes, die haar de hele wereld rondbrengen, traceert ze verhalen van hoogmoed, faalangst en noodlot. Zijdelings onderzoekt ze de link tussen bouwen en schrijven. Is elke auteur tenslotte geen waaghals? In Waagstukken maakt ze haar ambitie waar.

Amos Oz en Shira Hadad, Wat is een appel?, De Bezige Bij, 214 p., 23,99 euro. Vertaald door Ruben Verhasselt.

‘Literatuur is eigenlijk een nichtje van de roddel, van de menselijke zucht te weten wat achter de gesloten luiken van anderen plaatsvindt, wat hun geheimen zijn. Alleen groet de literatuur haar nichtje niet als ze haar op straat tegenkomt, omdat ze zich schaamt voor hun verwantschap.’ Het is een van de vele markante uitspraken van de in 2018 overleden Israëlische schrijver Amos Oz in  Wat is een appel?. Bevlogen maar pretentieloos vertelt hij in dit interviewboek over zijn roerige leven en hooggewaardeerde oeuvre. In de zes gesprekken met zijn redacteur Shira Hadad hield Oz weinig in de mouwen.

Nicolas Mathieu, De uitzichtlozen, Meulenhoff, 413 p., 22,99 euro. Vertaald door Reintje Ghoos en Jan Pieter van der Sterre.

Een Prix Goncourt die zich eens niet afspeelt in Parijs, maar wel in het Franse hinterland. Met zijn tweede, vuistdikke roman De uitzichtlozen verraste Nicolas Mathieu vorig jaar vriend en vijand. De arbeiderszoon richtte zijn lens op een provinciestadje in de Vogezen in de jaren 1990, geteisterd door werkloosheid en gebrek aan perspectief. Zijn 14-jarige hoofdpersonage Anthony probeert zich te ontworstelen én zoekt gewillig naar avontuur en liefde. We volgen Anthony en zijn trawanten vier zomers lang in deze snedige, energieke roman, gevat in een franjeloze taal en met rake dialogen.

Dubravka Ugrešić, Het tijdperk van de huid, Nijgh & Van Ditmar, 238 p., 21,50 euro. Vertaald door Roel Schuyt.

De Kroatische schrijfster Dubravka Ugrešić, regelmatig getipt als Nobelprijskandidate en tegenwoordig in Amsterdam wonend, staat op voet van oorlog met haar vaderland. In haar essaybundel Het tijdperk van de huid tackelt ze actuele kwesties met een verbazende virulentie. Ze fileert ‘modegrillen’ als tatoeages en het opzetten van lichamen en verbindt dat met het gebalsemde lichaam van Lenin. Of ze onderzoekt hoe politiek in het voormalige Joegoslavië door criminaliteit is geïnfiltreerd. Ook ‘domheid’, machismo en statusspanningen tussen man en vrouw komen aan bod. Scherpzinnige essays, laverend tussen polemiek, ironie en mededogen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234