Dinsdag 22/10/2019

In een notendop Boeken

Vijf minirecensies van nieuwe boeken

De in Engeland geboren Jhumpa Lahiri, dochter van Bengaalse immigranten, schrijft tegenwoordig in het Italiaans. Beeld BELGAIMAGE

Jhumpa Lahiri, Waar ik nu ben, Atlas/Contact, 154 p., 18,99 euro. uit het Italiaans vertaald door Manon Smits.

Geboren in Londen, opgegroeid in de Amerikaanse staat Rhode Island, nu neergestreken in Rome. Pulitzer Prize-winnares Jhumpa Lahiri, dochter van Bengaalse emigranten, schrijft tegenwoordig in het Italiaans. Zoals in het zopas vertaalde fijnzinnige Waar ik nu ben. Daarin analyseert een naamloze vrouw haar zelfgekozen eenzaamheid. In korte, trefzekere, soms ook tedere hoofdstukken wandelt ze door een Italiaanse stad, op het ritme van de seizoenen. Ze ligt in een zwembad, gaat naar de kantoor- boekhandel of zit aan een bar, af en toe is er een ‘vurige episode, een kortdurende gloed’. Lahiri maakt er een intrigerende miniatuur van.

Walter van den Broeck, Niets voor de familie, Polis, 242 p., 20 euro.

Er staat geen rem op de pen van Walter van den Broeck. Ook op zijn 78ste rijgt hij de romans aan elkaar. Amper twee jaar na het anekdotisch getinte De babyboomboogie graaft Van den Broeck stevig in zijn familiehistorie. In Niets voor de familie reconstrueert hij het leven van zijn merkwaardige stiefoom Jan Jaak Jacobs, die ‘een slecht verkoper van zichzelf’ bleek. Hij droomde van een carrière als kunstschilder en bleef als modernistisch architect onder de radar. Later verschanste hij zich in een stoffig boekenantiquariaat. Van den Broeck schenkt Jacobs een levendige en liefdevolle rehabilitatie.

Jet Steinz, P.S., van liefdespost tot hatemail, Podium, 540 p., 39,99 euro.

Een alternatieve geschiedenis van Nederland via 150 opmerkelijke brieven? Dat lijkt het opzet van P.S., van liefdespost tot hatemail. Jet Steinz grasduinde in talloze archieven en keerde terug met een fascinerende oogst correspondentie, hier bijeengebracht in royale, becommentarieerde facsimile’s. Er zijn smeek-, dank-, gevangenis-, afwijs-, dreig-, reis- en afscheidsbrieven. We stuiten evengoed op missiven van Erasmus en Johan Cruyff, Jan Wolkers, Harry Mulisch, en de moordenaar van Theo van Gogh. En het adieubriefje van Herman Brood, gevonden na zijn doodssprong van het Hilton: ‘Ik ga nu bungy zonder elastiek.’

J.K. Huysmans, Aan de vrouw, Lebowski, 304 p., 21,99 euro. Vertaald door Martin de Haan en Rokus Hofstede.

Sinds Michel Houellebecq in Onderworpen de loftrompet zong van de Franse schrijver Joris-Karl Huysmans (1848-1907), spitten uitgevers diens werk weer op. Met Aan de vrouw schetst Huysmans een bijtend portret van het kleinburgerlijke huwelijk én van bohemienkunstenaars in het Parijs van eind 19de eeuw. Zwarte humor en sarcasme zijn Huys-mans niet vreemd in deze licht misogyne roman, waarin de mannen evenmin buiten schot blijven. Huysmans tempert zijn loodzware pessimisme met prachtige Parijse tableaux vivants.

Maarten ’t Hart, De nachtstemmer, De Arbeiderspers, 316 p., 21,99 euro.

Een orgelstemmer als hoofdpersonage? Dat moet wel een roman van Maarten ’t Hart zijn. Groninger Gabriel Pottjewijd wordt geroepen om in een Zuid-Hollands stadje een kerkorgel weer tot topprestaties te verleiden. De betweter krijgt hommeles met de xenofobe en dwarsige bewoners, maar de Braziliaanse weduwe, kookwonder Gracinha, lokt. Bovendien helpt haar dochter hem bij zijn werkzaamheden. In het amusante, weliswaar ietwat archaïsch aandoende De nachtstemmer stoeit ’t Hart op badinerende wijze met zijn geliefkoosde thema’s: muziek, geloof én liefdestribulaties in een kleine gemeenschap.