Maandag 23/11/2020

Televisie

‘Vijf berichten sturen naar iemand die jou toch niet ziet zitten: over dat gevoel gaat ‘brak’’

Beeld Thomas Sweertvaegher

Hokjes zijn aan regisseur Charlie Dewulf (26) niet besteed. Als non-binair persoon voelt die zich man noch vrouw, en hun online fictieproject brak sloopt de muren tussen film, tv en sociale media.

Misschien zit uw nieuwe lievelingsserie wel gewoon in uw binnenzak: op VTM GO, het online videoplatform van DPG Media, wordt vandaag de webreeks brak gelanceerd. Een fictiereeks voor en over millennials, die u in afleveringen van nauwelijks acht minuten kunt bekijken op uw computer, tablet of smartphone – en die gewoon doorloopt op Instagram.

Centraal staat Bobbie (rol van scenarist Joke De Bruyn), een vrouw van 34 die als happy single zowat iedere nacht de togen van Antwerpen afschuimt, en daar op obsessieve wijze verslag van uitbrengt op haar sociale media. Wanneer ze haar voet blesseert, moet ze noodgedwongen thuisblijven, en droogt haar bron van spannende story’s plots op. Al snel loopt Bobbie de muren op, en wordt ze keihard met zichzelf geconfronteerd. (Elke gelijkenis met uw eigen beleving van het jaar 2020 berust op louter toeval, want de reeks werd lang voor de coronacrisis geschreven.)

Brak is het eerste grote project van regisseur Charlie Dewulf. Een vrolijke verschijning met een opvallende kledingstijl: van jas tot mondmasker, alles wat die draagt is blauw, rood of geel. “In het huis van mijn ouders was vroeger alles zwart en wit”, verklaart Dewulf, “daarom ben ik onbewust alleen nog maar kleur beginnen te dragen. En, sinds ik mijn kortfilm Eefje Donkerblauw maakte, zelfs enkel primaire kleuren. Best handig wanneer ik ga shoppen: zo heb ik tenminste geen keuzestress.” (lacht)

Als u bij het lezen van dit stuk al meermaals hebt stilgestaan bij een voornaamwoord, dan komt dat omdat Dewulf niet alleen consequent tricolore, maar ook non-binair is. “Dat betekent dat ik me niet als vrouw of man identificeer”, legt die uit. “Het is een identiteit die daar nog naast staat.” En daar horen de gepaste voornaamwoorden bij: niet ‘zij/haar’ of ‘hij/hem’, maar ‘die/hen’. “Dat kan voor sommigen wat verwarrend zijn,” zegt Dewulf, “maar ik vind het toch belangrijk om mensen erop te wijzen. Als ik ‘zij’ hoor, gaat er telkens een klein elektrisch schokje door me heen. Maar als iemand de juiste voornaamwoorden gebruikt, voel ik me gezien. Dan weet ik dat mensen mijn identiteit erkennen.”

Op de set van brak stonden de voornaamwoorden van elk crewlid op de dagplanning vermeld. Waarom?

“Om een soort gelijkheid te creëren. Als alleen bij non-binaire personen hun voornaamwoorden gespecificeerd staan, dan zijn wij weer de ‘speciale gevallen’. Maar als ze bij iedereen vermeld worden, is het net heel gewoon. In het begin verspraken sommigen zich natuurlijk weleens, maar dan riep ik gewoon van aan de andere kant van de set: ‘die!’ (lacht)

“Het is ook helemaal niet erg als je je vergist, maar het is wel fijn als je voelt dat mensen moeite doen. Onlangs was ik erg teleurgesteld dat De ideale wereld de non-binaire identiteit in het belachelijke trok. Het is niet dat wij geen gevoel voor humor hebben, maar gewoon mannen in een kleed steken voor een sketch... Dan denk ik: doe eens wat research, of práát eens met een non-binair persoon. Presentator Jan Jaap van der Wal heeft alleszins wel aangegeven dat hij het gesprek wil aangaan, hopelijk houdt hij zich aan zijn woord.”

Beeld Thomas Sweertvaegher

Bij mijn weten bent u in ons land de eerste regisseur die zich als non-binair identificeert. Zijn jullie gewoon heel zeldzaam, of krijgen jullie minder kansen?

“Ik vrees het tweede. Mijn persoonlijke ervaring is dat veel producenten van goede wil zijn, maar niet begrijpen waarover mijn verhalen gaan. Ze kunnen zich niet inleven. Nadat ik afstudeerde aan de filmschool werd ik wel regelmatig uitgenodigd voor brainstormgroepen, maar meestal zat ik daar gewoon als token, om de diversiteit te garanderen.”

Brak gaat niet over genderidentiteit.

“Nee. Ik werk ook aan twee langspeelfilms, die wel bij dat onderwerp aansluiten. Maar brak gaat meer over onze moeilijke verhouding met sociale media. Samen met Joke De Bruyn, die het basisidee bedacht, hebben we onze meest gênante ervaringen met sociale media tot een verhaal geboetseerd. Het cringy gevoel als je tegen beter weten in vijf berichten stuurt naar een persoon van wie je eigenlijk wéét dat die je niet ziet zitten: dat wilden we overbrengen.” (lacht)

Waarom hebben jullie dat idee in een webreeks gegoten?

“Omdat ons doelpubliek – 25- tot 35-jarigen – niet meer naar tv kijkt. Ik heb zelf ook geen tv meer, alleen Netflix, Amazon, VRT NU, VTM GO, enzovoort. En ik ga graag zitten voor langere reeksen, maar tijdens het eten kijk ik ook vaak naar kortere formats. Die zitten nu volop in de lift – denk maar aan reeksen als SKAM of Bonding.

Beeld Thomas Sweertvaegher

Twee keer per week verschijnt er een nieuwe, acht minuten durende aflevering van brak. Waarom vallen ze niet allemaal in één keer te bingen?

“Het verhaal loopt ook verder op de Instagram-account van brak, waar de personages tussen de afleveringen door Stories posten. Daarom hebben we ervoor gekozen om de afleveringen over vijf weken te spreiden. Maar je kan natuurlijk ook gewoon wachten tot alles online staat, en de reeks in één ruk bekijken, als een film. Dat is het leuke: brak is eigenlijk gewoon een bouwpakket voor de kijker. Die kiest zelf wat zijn ideale kijkervaring is.”

Maar langspeelfilms maken blijft wel uw uiteindelijke doel?

“Eerlijk: ik droom er stiekem van om een Oscar te winnen met een animatiefilm. (lacht) Ik weet zelfs al wat ik dan op het podium ga doen: die Oscar een kleedje aantrekken. Mijn speech is al geschreven.” (lacht)

De drie eerste afleveringen van brak zijn vanaf maandag 9 november te bekijken op VTM GO.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234