Dinsdag 31/03/2020

Overname De Vijver Media

VIER, VIJF en ZES worden testlab voor Telenet

Beeld BELGA

Telenet wordt de enige eigenaar van de televisiezenders VIER, VIJF en ZES en het productiehuis Woestijnvis. Zo krijgt het kabelbedrijf de handen vrij om op zoek te gaan naar het televisiemodel van de toekomst. 

Dat drie hanen op één erf geen goed idee is, kan elke boer je vertellen. En wat voor de betere boerderij geldt, doet dat blijkbaar ook voor de mediasector. Na drie jaar komt er een einde aan het verstandshuwelijk tussen Telenet, Mediahuis en het duo Wouter Vandenhaute en Erik Watté. Voortaan mag Telenet in zijn eentje bepalen wat er bij televisiezenders  VIER, VIJF en ZES en productiehuis Woestijnvis gebeurt. En dat werd hoog tijd. Het zijn woelige tijden in televisieland. De explosie van het uitgesteld kijken en de concurrentie van Netflix en Amazon, allebei internationale spelers met diepe zakken, zetten het hele businessmodel onder druk. 

Telenet had daar al langer een antwoord voor klaar. Investeren in lokale programma's, inzetten op betaaltelevisie en op zoek gaan naar nieuwe advertentiemodellen moesten VIER, VIJF en ZES de crisis helpen bezweren. Alleen moest daarvoor geld op tafel komen en dat was een probleem voor de twee andere aandeelhouders. Het duo Vandenhaute-Watté had het al langer moeilijk om het investeringstempo van Telenet te volgen en ook bij Mediahuis heeft men andere katten te geselen. Het bedrijf, uitgever van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad, haalde vorig jaar de Nederlandse Telegraaf Media Groep binnen. Een forse overname die momenteel alle aandacht en financiële middelen naar zich toe zuigt. Telkens als Telenet een nieuwe stap wilde zetten, moest het daarvoor telkens de andere aandeelhouders over de streep zien te trekken, wat het hele proces aanzienlijk vertraagde.

Daar komt nu dus verandering in. Wanneer de mededingingsautoriteit het licht op groen zet, kan Telenet eindelijk doen waarvoor het drie jaar geleden in de eerste plaats in de SBS-zenders investeerde. Extra investeringen in lokale content moeten de lineaire televisiezenders relevant houden voor kijkers en adverteerders. De voorbije jaren werden wat dat betreft al stappen gezet. Zo haalde VIER de voetbalrechten binnen en probeert het eind deze maand met het nieuwe seizoen van De mol voor het eerst sinds lang op zondagavond voet aan grond te krijgen. Maar het mag wat Telenet betreft nog wel een stap verder gaan. "Telenet ziet in die content het middel om spelers als Amazon en Netflix het hoofd te bieden", zegt Tom Simonts, analist bij KBC.

Versnelling hoger

Ook wat het ontwikkelen van nieuwe kijkmodellen betreft, wil de nieuwe eigenaar van VIER, VIJF en ZES een versnelling hoger schakelen. "We gaan op zoek naar nieuwe manieren om programma's bij de kijker te krijgen", klinkt het. Denk daarbij aan het previewmodel, waarbij abonnees van de Telenet-betaalkanalen Play en Play More series als Chaussée d'amour, Gent west en binnenkort ook De dag met een paar maanden voorsprong te zien krijgen. Maar ook online wordt gezocht naar de beste manier om programma's aan te bieden of mogelijkheden om de beleving rond programma's als De mol of De slimste mens een extra dimensie te geven. Nu Telenet eigenaar is van zowel het productiehuis die die programma's maakt als de zenders waarop ze te zien zijn, kan er in alle vrijheid worden gezocht naar de ideale manier om die in te zetten.

En dan zijn er nog de advertentiemodellen. Met gepersonaliseerde reclame, waarbij je als kijker enkel relevante spotjes te zien krijgt, wordt al langer geëxperimenteerd. Nu Telenet als distributeur ook drie eigen zenders in handen heeft, worden die tests een stuk makkelijker. Dat proefdraaien zal in de toekomst een constante worden, denkt Tom Evens, professor media-industrieën aan de UGent. "Telenet heeft binnen Liberty, de Amerikaanse groep die eigenaar is van het bedrijf, de rol van testlab gekregen." Het Amerikaanse kabelbedrijf beseft al langer dat het zijn toekomst niet enkel op die kabel kan bouwen. En dus gaat het op zoek naar nieuwe mogelijkheden om zijn businessmodel uit te breiden. De Vlaamse markt blijkt de ideale markt om die nieuwe dingen te proberen, zowel naar kijkers als adverteerders toe. Evens: "Telenet kan hier testen wat wel of niet werkt, om daarna de succesnummers ook uit te rollen in de andere landen waar Liberty actief is." 

Nervositeit

Net zoals drie jaar geleden, toen Telenet zijn intrede deed op de televisiemarkt, zorgt de territoriumuitbreiding van het kabelbedrijf voor nervositeit. Dat Telenet de enige eigenaar wordt van de SBS-zenders zorgt dan ook voor vreemde situaties. Zo moeten bijvoorbeeld VTM en Q2 voortaan over uitzendvergoedingen gaan onderhandelen met het bedrijf dat ook eigenaar is van commerciële concurrenten VIER en VIJF. En wanneer Proximus die zenders in zijn aanbod wil houden, moet het daarvoor rond de tafel gaan zitten met zijn grootste concurrent. "Vanzelfsprekend zijn we hier bezorgd om", klinkt het bij Medialaan, het moederbedrijf achter onder meer VTM en Q2. "De komende periode zullen we de impact bestuderen en wachten we de procedure bij de mededingingsautoriteit af." 

Al hoeven we niet meteen te vrezen voor een open oorlog op de televisiemarkt, denkt Evens. "Toen Telenet voor het eerst een vinger in de pap kreeg bij SBS, legde de Europese Commissie het bedrijf een aantal voorwaarden op die er voor moesten zorgen dat de concurrentie eerlijk bleef. Die voorwaarden gelden voor zeven jaar en zijn dus nog steeds van kracht." Bovendien heeft Telenet er – voorlopig – geen baat bij om op een confrontatie aan te sturen met Medialaan of Proximus. Een zender als VTM uit het aanbod halen zou de kabeloperator klanten kosten. VIER en VIJF bij Proximus weghalen zou dan weer ten koste gaan van de kijkersaantallen van die zenders. 

Ook de positie van Woestijnvis is reden tot bezorgdheid. De Vlaamse Onafhankelijke Film en Televisie Producenten (VOFTP) mogen dan al enthousiast zijn over het voornemen van Telenet om meer in te zetten op lokale content, dat het bedrijf nu zowel een producthuis als drie zenders in de portefeuille heeft, vinden ze minder goed nieuws. Dat dreigt immers ten koste te gaan van de andere productiehuizen die nu voor die zenders werken. "Het gaat om een zeer verregaande verticale integratie", vindt afgevaardigd bestuurder An Jacobs. "We hopen dat er voldoende waarborgen zullen zijn om ervoor te zorgen dat dat niet marktverstorend werkt." Bij Telenet proberen ze ondertussen de gemoederen te bedaren. "We bewijzen al drie jaar dat onze activiteiten als kabelbedrijf met het aandeelhouderschap van een televisiezender te verzoenen zijn", klinkt het. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234