Zondag 07/03/2021

InterviewTelenet-strategie

VIER, VIJF en ZES krijgen nieuwe naam: ‘De entertainmentmarkt raakt steeds drukker bevolkt. We willen duidelijkheid scheppen’

John Porter en Jeroen Bronselaer. Beeld Tim Dirven
John Porter en Jeroen Bronselaer.Beeld Tim Dirven

Voortaan krijgen VIER, VIJF en ZES het voorvoegsel Play opgekleefd. Bovendien krijgen de zenders er met Play7 en Play Sports Open een zusje en een broertje bij. Jeroen Bronselaer en John Porter, de twee heren achter die gezinsuitbreiding, geven tekst en uitleg.

Twee jaar geleden kreeg kabelaar Telenet het voor het zeggen bij SBS, het televisiebedrijf boven de zenders VIER, VIJF en ZES. Een overname die, buiten wat verschuivingen achter de schermen, voor het grote publiek nauwelijks effect had. Tot nu. Om duidelijk te maken dat er langs de Harensesteenweg in Vilvoorde een nieuwe wind waait, bekokstoofden John Porter, CEO van Telenet, en Jeroen Bronselaer, die het sinds november vorig jaar voor het zeggen heeft bij SBS, een behoorlijk ingrijpende vernieuwingsoperatie met als meest in het oog springende vernieuwing de naamsverandering van de SBS-zenders.

Waarom was die nodig?

Bronselaer: “Ik neem niet zo graag het woord naamsverandering in de mond. Het is eerder een toevoeging. Door Play toe te voegen als paraplumerk willen we vooral duidelijkheid scheppen. De entertainmentmarkt raakt steeds drukker bevolkt. Dan is het goed om één duidelijke merknaam te hebben waaronder je alles wat entertainment is kunt parkeren. We hebben nu al heel sterke televisiemerken, maar het is de uitdrukkelijke bedoeling om het merk Play ook naast het televisiescherm uit te spelen. Door het organiseren van evenementen bijvoorbeeld, of de verdere uitbouw van onze virtual-realityparken.

Porter: “Het is ook een manier om Telenet en SBS dichter bij elkaar te brengen. Televisiezenders zijn geliefde merken, die door de kijkers gekoesterd worden. Bij telecomoperatoren ligt dat toch iets anders. (lacht) Wij zijn de mannen die je elke maand een factuur sturen. In het beste geval worden we getolereerd. Door Play, dat toch een uitgesproken Telenet-merk is, naar de SBS-zenders te brengen hopen we dat de liefde die de kijker voor die zenders voelt ook naar Telenet overslaat.”

Het is de bedoeling om alle entertainment onder het merk Play onder te brengen, maar ondertussen staan een heleboel van jullie fictiereeksen en films geparkeerd bij Streamz, de Vlaamse streamingdienst die Telenet samen met DPG Media uit de grond stampte.

Bronselaer: “Mochten die reeksen en films vandaag nog bij Play zitten, dan was het plaatje inderdaad nog mooier geweest. Maar op een gegeven moment moet je keuzes maken. Waar heeft zo’n Vlaamse streamingdienst de grootste kans op succes? In het eigen Play-universum of in een partnership met een andere sterke speler? Op een kleine markt als de onze is het nodig om af ten toe bruggen te slaan. We zijn ervan overtuigd dat Streamz en de samenwerking die we daarvoor zijn aangegaan met DPG Media (moederbedrijf boven de VTM-zenders, red.) de beste manier is om een vuist te maken tegen de buitenlandse concurrentie. Makkelijk was dat niet, maar makkelijke keuzes zijn er niet meer in het huidige medialandschap.”

John Porter, CEO van Telenet. Beeld Tim Dirven
John Porter, CEO van Telenet.Beeld Tim Dirven

Voldoet Streamz aan de verwachtingen?

Porter: “Zolang onze concurrenten geen cijfers geven, doen wij dat ook niet. Maar de launch was goed, en we hebben een sterk eindejaar achter de rug. De onderhandelingen met Proximus en Orange lopen nog. Als we ook op hun platformen aanwezig zijn, zal dat de cijfers nog een boost geven. We zijn vooral blij met de reacties van onze klanten. Daaruit blijkt dat ze de mix van lokale reeksen met internationale topfictie erg smaken. Die mix was precies waarmee we hoopten het verschil te maken met de internationale concurrentie.”

Alleen komt die internationale topfictie vooral van de Amerikaanse betaalzender HBO. En laat die nu net plannen hebben om in Europa zijn eigen streamingdienst HBO Max te lanceren.

Porter: “Ook als HBO Max naar België komt, zullen we nog HBO-reeksen in het aanbod hebben. Daar ben ik van overtuigd. Een bedrijf als HBO heeft er alle baat bij om zijn succesreeksen bij een zo breed mogelijk publiek te krijgen. En daar kunnen we de hulp van een breed vertakte kabelaar als Telenet goed bij gebruiken.

“Als een deel van hun content wegvalt, hoeft dat trouwens geen ramp te zijn. Je mag niet vergeten dat we hen daar op dit moment heel veel geld voor betalen. Als dat contract wordt herzien, komen er middelen vrij om te investeren in eigen originals of coproducties met Nederland, zoals we voor Red Light hebben gedaan.”

Niet alleen de deal met HBO werpt een schaduw over het succes van Streamz. Ook de plannen voor de verdere uitbouw van het gratis platform VRT NU kunnen een bedreiging vormen. Hadden jullie niet gehoopt dat de Vlaamse overheid de digitale vleugels van de VRT korter zou knippen?

Bronselaer: “De VRT krijgt in de nieuwe beheersovereenkomst (contract tussen de Vlaamse overheid en de VRT, red.) inderdaad meer vrijheid dan sommige mensen verwacht en gehoopt hadden. Maar tegelijk geven zowel de minister van Media als de nieuwe VRT-CEO aan dat ze met de andere speler willen samenwerken om het media-ecosysteem sterker te maken. We zullen de komende maanden moeten zien of dat gemeend is.”

Ondertussen gooit de VRT wel alle afleveringen van een reeks als True Detective gratis online. Daar kunnen jullie toch niet gelukkig mee zijn?

Bronselaer: “Ik begrijp wel dat ze dat doen om een reeks in de markt te zetten. Er moet wat ons betreft geen totaalverbod op dat soort dingen komen. Maar als het een constante wordt in hun strategie, dan wordt het lastig, daar moeten we niet flauw over doen. Op die manier komt VRT NU wel heel nadrukkelijk in het vaarwater van Streamz te zitten, en dan zal er toch eens gepraat moeten worden.”

Porter: “Ik heb niet zo veel problemen met hun True Detective-plannen. Er zijn nog genoeg andere series op de markt. Dat soort experimenten heeft nauwelijks een impact op de markt. Maar als ze zulke initiatieven gaan zien als een van de belangrijkste manieren om kijkers te lokken, dan wordt het een ander verhaal.”

Jeroen Bronselaer, CEO van SBS. Beeld Tim Dirven
Jeroen Bronselaer, CEO van SBS.Beeld Tim Dirven

Er komt met Play7 ook een nieuwe zender bij. Een vrouwenzender dan nog. En dat terwijl concurrent VTM amper een paar maanden geleden de doelgroepenzender officieel dood verklaarde.

Bronselaer: “We hebben daar een totaal andere visie op. Bij VTM geloven ze in een generalistische aanpak. Door te schuiven met programma’s binnen hun vier zenders proberen ze de kijker te bedienen. Wij kiezen voor herkenbare zenders met een duidelijk aanbod. Wie gelijk heeft, zal moeten blijken.”

“Met VIJF zaten we op een dubbele piste. Er was het nieuwe VIJF, dat wat jonger en frisser is met programma’s zoals Temptation Island. Tegelijk zaten in het schema ook nog restanten van het oude VIJF. Ziekenhuisreeksen bijvoorbeeld, of soaps die eerder bij een typische vrouwenzender thuis hoorden. Dat maakte dat we ons publiek niet meer optimaal konden bedienen.”

Met Play Sports Open komt er zelfs nog een tweede nieuwe zender bij. Toch blijft het doel voor alle zenders samen op 20 procent marktaandeel liggen. Waarom niet hoger mikken?

Bronselaer: “Omdat ik vind dat niet alle aandacht binnen dit bedrijf moet gaan naar het halen van meer marktaandeel met onze lineaire zenders. Ik zou nu kunnen roepen dat we door willen groeien naar 25 procent, maar dan ligt de focus enkel daar. Terwijl we bijvoorbeeld ook digitaal willen groeien. We hebben op onze sites nu 350.000 unieke bezoekers per maand. Dat moeten er op termijn 500.000 worden. Alleen door onze strategie zo breed mogelijk te bekijken kunnen we ons voorbereiden op de toekomst.”

Porter: “Iedereen zat de voorbije vijftig jaar vooral naar dat marktaandeel te staren. Maar in een gefragmenteerde, digitale wereld is dat niet meer de enige maatstaf. Ook het bereik en de impact van wat je doet tellen. Wordt er over je programma’s gepraat aan het koffieapparaat? Misschien is dat wel belangrijker dan dat marktaandeel. (lacht) Al hoeft hij (wijst naar Bronselaer, red.) dat niet per se te weten.”

Zeg niet langer VIER, VIJF en ZES, maar Play4, Play5 en Play6. En het blijft niet bij enkel een naamsverandering. Met Play7 komt er vanaf 2 april een nieuwe zender bij. GoPlay, ten slotte, brengt alle programma’s op één digitaal platform samen.

Na een minder jaar waarin VIER, VIJF en ZES hun marktaandeel zagen dalen, neemt moederbedrijf SBS in 2021 een vliegende start. De zenders hebben net de beste januari-maand uit hun geschiedenis achter de rug en willen daar nu met een reeks nieuwigheden een vervolg aan breien. De naamsverandering brengt voortaan alle entertainment-producten van SBS en eigenaar Telenet onder één Play-vlag samen. Met Play7 wil het bedrijf de fans van de traditionele vrouwenzender bedienen. Samen met Play Sports Open, het nieuwe sportkanaal dat deze week werd aangekondigd, moet dat voor een forse groeispurt zorgen.

Met GoPlay zet SBS een digitaal platform op poten dat de concurrentie aan moet gaan met de VRT NU’s en VTM GO’s van deze wereld. Voorlopig is GoPlay enkel in websitevorm beschikbaar, een app volgt later. Op GoPlay zijn naast de traditionele tv-programma’s ook specifiek digitale formats te vinden. Het nieuwe seizoen van wtFOCK, bijvoorbeeld. Of Panna, een nieuwe reeks rond een all female straatvoetbalteam.

Ook op tv zitten er nieuwigheden aan te komen. Zo mag Kat Kerkhofs zich dit voorjaar in Kat zonder Grenzen verdiepen in seks en relaties en gaat James Cooke in Leef logeren bij een aantal terminaal zieke patiënten en mag Dominique Van Malder in The Bachelorette op zoek naar een nieuw lief voor Elke Clijsters. Komend najaar is het vooral uitkijken naar Grond de nieuwe fictiereeks van de makers van Bevergem, die geregisseerd wordt door Adil El Arbi en Bilall Fallah. 

Kat Kerkhofs in ‘Kat zonder grenzen’. Beeld RV
Kat Kerkhofs in ‘Kat zonder grenzen’.Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234