Vrijdag 13/12/2019

Televisie

VIER neemt de vooravond in het vizier

Beeld SBS

De televisiezender VIER breidde de voorbije televisieseizoenen zijn territorium uit met de laatavond en het weekend. Nu komt ook de vooravond in het vizier. Maar eerst worden dit najaar de fundamenten versterkt. 

Gert Verhulst was de eerste om met Gert Late Night het zendschema van VIER wat verder uit te rekken. Het binnenhalen van het voetbalcontract gaf de kijkers een reden om ook in het weekend naar VIER te zappen. 

Daarna was het aan De mol om de zender op zondagavond op de kaart te zetten. Dancing with the Stars deed hetzelfde op vrijdag. 

‘De slimste mens’ vormt weer de ruggengraat van VIER in het najaar. Beeld RV

Dat smaakt duidelijk naar meer. VIER wil nu de pijlen op de vooravond richten, waar de zender het moet opnemen tegen programma’s als De buurtpolitie en Blokken. Het is niet de eerste keer dat VIER probeert daar voet aan de grond te krijgen. Na de grote herlancering in 2012 moest Plan B de kijker in dat tijdslot naar de zender lokken, maar al na een paar maanden werd het programma afgevoerd. Piet Huysentruyt, die na dat debacle in de loopgraven werd gestuurd, kon het tij niet keren. 

Zuinig met fictie

Programmadirecteur Annick Bongers weet dat haar geen makkelijke taak wacht. En dus wil ze eerst haar huiswerk maken. Het vooravond-offensief mogen we ten vroegste volgend jaar verwachten. Dat geeft de zender de kans om dit najaar zijn huidige positie te versterken. 

Bongers wil dat doen met een combinatie van sterkhouders en opmerkelijke nieuwkomers. Gert Late Night en, later dit najaar, De slimste mens vormen samen met de voetbalprogramma’s de ruggengraat van de zender. Dancing with the Stars en The Battle moeten het zendschema van de nodige glitter en glamour voorzien. Ooit vrij, Forever Young en Help mijn borsten staan online zorgen dan weer voor het nodige sérieux. 

En dan zijn er nog de Callboys, natuurlijk. Na het succes van de eerste reeks komt er dit najaar een vervolg. Al is fictie een risico. Ook bij VIER worstelen ze met uitgesteld kijken en het daaraan gekoppelde doorspoelen van reclameblokken. “Het verdienmodel van fictie staat zwaar onder druk”, zegt Bongers. “Net daarom springen we er voorzichtig mee om. We gaan niet de zoveelste krimi brengen, maar kiezen heel bewust voor reeksen die eruit springen. Callboys is er zo één.” 

Zowel VRT als VTM experimenteren met allerlei modellen om die fictie ook online aan de man te brengen. De VRT zet zijn fictiereeksen van bij de eerste afleveringen volledig online, VTM brengt de nieuwe fictiereeks Gina & Chantal eerst online en dan pas op tv. 

VIER is voorlopig voorzichtiger. “Callboys is een programma waarover een dag later gepraat wordt aan het koffieapparaat”, legt Bongers uit. “Door na de eerste aflevering meteen de hele reeks online beschikbaar te maken zou dat effect verdwijnen. Dat willen we niet.” Al wordt wel een kleine toegeving gedaan. Na elke aflevering kun je de daaropvolgende voor 2,9 euro in de tv-theek kopen. Een ingreep die de fans een weekje voorsprong geeft en bovendien extra inkomsten oplevert.

Koud en warm

Als het over die inkomsten gaat, komen onvermijdelijk ook de plannen van DPG Media – het moederbedrijf boven onder andere VTM – voor de opstart van een Vlaamse Netflix ter sprake. Wat dat betreft, blazen ze bij SBS koud en warm tegelijk. 

Beeld SBS

Natuurlijk moeten de drie Vlaamse zendergroepen samenwerken, klinkt het. “Het is de enige manier om het Vlaamse media-ecosysteem in leven te houden”, zegt Bongers. Maar meestappen in het Vlaamse Netflix-verhaal? Dat is dan weer een brug te ver. 

De SBS-zenders zijn sinds kort namelijk voor de volle 100 procent in handen van telecomoperator Telenet. En laat die met Telenet Play en Play More nu net al jaren werken aan de uitbouw van een eigen, betalende ‘video on demand’-dienst. Bongers: “Het zou heel vreemd zijn als wij als SBS plotseling onze schouders onder een concurrent voor die diensten zouden zetten.” 

Beeld SBS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234