Zaterdag 06/06/2020

DM Zapt

Viceland gaat op zoek naar de ziel van de Brusselse hiphop

Beedl uit 'Noisey Brussel'.Beeld VICELAND

In de dagelijkse rubriek DM ZAPT zet de tv-redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Sasha Van der Speeten over de muziekdocumentaire Noisey Brussel, waarmee Viceland de spotlichten op de hiphopscene van onze hoofdstad richt.   

Naar men zegt, leer je jezelf pas goed kennen door de blik van de ander. Laat, pakweg, een Hollandse reportageploeg van Noisey, het muziekplatform van VICE, een onderzoek naar de Brusselse hiphop doen en je stoot op indrukken waar je als Belg of Brusselaar niet bij stilstond. 

Zoals: sinds de aanslagen in Parijs en Brussel kent de Brusselse hiphopscene een opvallende hausse. Tiens, had u die twee fenomenen al met elkaar in verband gebracht? Ontstond de huidige rapgolf die onze hoofdstad overspoelt uit de grimmige naweeën van de IS-terreur? Interessante theorie, maar al wie de inlandse hiphop al meer dan twintig jaar volgt, zal met de ogen rollen. 

Onzichtbare muur

Noisey Brussel laat zich wel vaker zand in de ogen strooien door de hysterische hype die rond de Brusselse hiphop hangt. Jazeker, er heerst een verbondenheid tussen veel hiphopacts uit onze hoofdstad. Maar die verbondenheid is gestoeld op oude vriendschappen en op het feit dat veel artiesten elkaar van kindsbeen af kennen en met elkaar rondhingen in de stad. 

De 'onzichtbare muur' waarover de reportage wil spreken, die sommige rappers geen toegang zou verschaffen tot de hippe scene, getuigt geenszins van een elitarisme of van een door een commerciële logica afgebakende mini-muziekindustrie in Brussel. 

Zo bezoekt Noisey Brussel het Couleur Café-optreden van Niveau 4, de verzamelnaam voor een resem gelijkgestemde rappers uit Brussel en Antwerpen. “We missen toch een aantal artiesten die wel degelijk superrelevant zijn”, aldus reporter Duco Coops. 

Waarna Damso en Hamza worden opgevoerd: twee Brusselse rappers die volgens de makers uit de boot vallen in het opgeklopte succesverhaal van onze hoofdstedelijke hiphop. Maar Damso en Hamza benaderen de hiphop simpelweg vanuit een andere (commerciële én artistieke) invalshoek. Voor eerstgenoemden staat hiphop voor efficiënte popmuziek die succes in Frankrijk kan forceren. Het is geen groezelige l’art pour l’art of een overdracht van moderne volksverhalen met de poëtische flair van een Jacques Brel, zoals bij Roméo Elvis of Zwangere Guy. 

Potsierlijk

In het verlengde daarvan doet het belichten van TiiwTiiw, een Belgisch-Marokkaans YouTube-fenomeen dat hoegenaamd niets met de hiphopscene te maken heeft, potsierlijk aan. Interessante kerel, ja, maar voer voor een aparte documentaire over niet-westerse muziekscenes in Brussel die hun eigen supersterren baren. 

Noisey Brussel had wat meer advies mogen vragen aan dj Lefto, die hier een (veel te beperkte) cameo krijgt en wiens docureeks In Transit de blik van de insider doeltreffender voor de leek wist te vertalen.

De meest relevante analyse in Noisey Brussel komt van een Brusselse festivalganger, na de show van Niveau 4. “Het land is in tweeën verdeeld”, doceert hij. “Er is nu een groep die béter is en die grenzen overstijgt, tussen ons, onze cultuur en onze taal.” Voer voor meer graafwerk, me dunkt.

Noisey Brussel gaat op 6/11 om 21.30u in première op Viceland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234