Zaterdag 05/12/2020

Vijf vragen aanStijn Van de Voorde

‘Verwar hen vooral niet met artiesten die met hart en ziel muziek maken’: K-pop trekt naar de beurs

De immens populaire Zuid-Koreaanse K-popgroep BTS.Beeld AP

Big Hit Entertainment, het muzieklabel achter de K-popsensatie BTS, maakte zijn intrede op de Zuid-Koreaanse beurs. Met succes, want de koers verdubbelde bijna in waarde. Vier vragen aan radio en tv-persoonlijkheid Stijn Van de Voorde over de Koreaanse boyband.

Wat maakt BTS zo bijzonder?

“BTS is een popproduct en het is al bewezen dat zulke samengestelde boybands via de juiste formule het juiste publiek kunnen bereiken. Hun muziek wordt op bestelling  gemaakt door experts als Max Martin (Zweedse muziekproducent, LC). Zulke mensen weten wat er op dat moment werkt bij de juiste doelgroep. Bij BTS is dat dan een combinatie van de juiste nummers en hun persoonlijkheden, die oorspronkelijk voor een Aziatisch publiek werden gemaakt. Het vreemde is dat dat ook in het Westen zo populair wordt. De internationale BTS-formule werkt en dat is knap. Als het simpel zou zijn, deed iedereen het en dat is niet het geval.”

Wat kan de westerse popwereld nog leren van de Koreaanse sterren?

“Ik geloof niet dat we er veel van kunnen leren. Wat zij doen is hen al tientallen keren voorgedaan, met sterren die min of meer even succesvol werden. De muziek die ze brengen, is heel herkenbaar. Op artistiek niveau zit er nul vernieuwing in. Ik denk gewoon dat BTS eens iets anders is. Daar is de wereld af en toe klaar voor. Doordat ze in Azië groot zijn geworden, hebben ze nu eenmaal iets wat wij niet kennen. Als je hun interviews bekijkt, lijken ze precies van een andere planeet te komen.”

Stijn Van de VoordeBeeld Wouter Maeckelberghe

Is het slim van hen om naar de beurs te gaan?

“Het is in ieder geval niet verrassend. BTS is een product als een ander. Verwar hen vooral niet met artiesten die met hart en ziel muziek maken. Dan zou een beursgang wél akelig aanvoelen. Wat die jongens wel kunnen is hun muziek met hart en ziel verkopen. Dat is ook de reden waarom zij zijn uitgekozen. Niemand ligt bovendien wakker van die beursgang, net omdat iedereen weet dat dit een product is dat werd samengesteld door experts.”

Wat zijn de risico’s van de bandleden om nu ‘beursgenoteerd’ te zijn?

“Er zijn er geen. Die bandleden zijn inderdaad mensen, maar ook robots. Zolang je in een boyband zit, weet je dat je als een soort van handpop bestuurd wordt. Daar valt niets aan te doen en daar stem je ook mee in, anders ga je niet in een boyband. Het probleem is dat mensen die in zoiets stappen, vaak veel te jong zijn om te beseffen waar ze aan beginnen. Langs de andere kant beseffen zij ook dat de boyband een springplank kan zijn voor een toekomstige solocarrière. Kijk maar naar Harry Styles of Robbie Williams, die spelen niet in zalen kleiner dan het Sportpaleis.” 

Big Hit Entertainment bezit zowat alles wat met hun carrière te maken heeft. Is dat wel gezond?

“Dat is vooral niet nieuw. Dat was zo met Simon Cowells Spice Girls en dat is zo met K3 en Studio 100. De contracten tussen die partijen zijn dan ook waterdicht. Of het zo gezond is? Dat is dubbel. Het is ook niet zo dat die bandleden een creatief aandeel hebben in wat er geproduceerd wordt, maar dat hoort er allemaal een beetje bij. Er zijn heel veel mensen die plezier hebben aan de muziek die op die manier gemaakt wordt. Het is helemaal niet erg dat zo’n platenindustrie bestaat. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234